Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout er høyere og mer robust enn en vanlig bil med 4WD. Og mye bedre å kjøre enn en SUV.

Sist oppdatert

Et drøyt år etter at Skoda Octavia debuterte i stasjonsvognsutgave med 4WD på det norske markedet, er den småtøffe Scout-versjonen på plass. Litt tøffere optikk og et «bad road» understell med 30 mm høyere bakkeklaring gjør at Scout skal klare noe røffere veier enn en normal 4x4-versjon av Octavia.

Forgjengeren var populær, og det er lite som tyder på at interessen og entusiasmen rundt den nye Scout-utgaven skal bli mindre. Særlig fordi Octavia-modellen allerede i utgangspunktet er et av de mest attraktive nybilkjøpene.

Kjøreegenskaper: 5

Vi har tidligere berømmet den normale Skoda Octavia 4x4 for gode veiegenskaper. Og på tross av et forsterket og forhøyet «bad road» understell, gjør bilen fremdeles en svært god figur.

Andre fjærer og støtdempere sørger for tre centimeter høyere bakkeklaring og plater under bilen skal beskytte motor og drivverk. «Bad road» understellet kan også bestilles til normale Ambition- og Elegance-versjoner for 1 500 kroner.

Hvis du kjenner riktig godt etter, merker du at bilen krenger en smule mer og ikke er like rask i retningsforandringene. I praktisk bruk spiller det ingen rolle og bilen er uansett langt mer personbilaktig enn selv de beste SUV-ene. Unnamanøvertesten klarer Skoda Octavia Scout like stødig som en vanlig personbil, og ESP-systemet virker effektivt og mykt.

Noen offroader er bilen selvsagt ikke, men den tåler akkurat det lille ekstra du forventer (se video øverst i saken). 4x4-systemet er Haldex 5, der bilen i hovedsak er forhjulsdrevet, men bakhjulene slår inn når elektronikken registrerer at forhjulene mister feste.

Det foregår kjapt og helt umerkelig. Vi kjørte ikke Scout på snø, men erfaringen fra langtesten av Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 tilsier at Scout skal ha de samme, fine vinteregenskapene.

HELT NORMALT: Innvendig er Skoda Octavia Scout nesten helt lik en normalutgave av Octavia.
HELT NORMALT: Innvendig er Skoda Octavia Scout nesten helt lik en normalutgave av Octavia. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

Skoda Octavia Scout

  • 0-100 km/t, sek.: 8,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,0
  • Støy tomgang, dBA: 47,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,61

Under panseret på vår test-Scout finner du VW-konsernets «allbruksmotor», en common rail diesel med 1968 cm³.

Her i den kraftigste versjonen du finner hos Skoda, med 184 hk fra 3500-4000 o/m og et dreiemoment på solide 380 Nm fra 1750-3000 o/m.

Det hele koblet til en sekstrinns DSG-girkasse - en manuell girkasse med automatikkfunksjon, for den som måtte lure.

Motoren går fint; selv i denne kraftige utgaven er det ikke antydning til turboforsinkelse, slakk respons på lave turtall, eller plagsom diesellyd. Klart du hører det er en diesel, men lyden blir aldri forstyrrende.

I en verden der syv- og åttetrinns automatkasser blir standarden, merker vi hvorfor en sekstrinns automat ikke lenger er helt optimal.

I noen fartsområder blir det større sprang mellom girene, slik at girkassen må gire hyppigere. Best merkes det i bykjøring, der den skvetter litt opp og ned mellom 2. og 3. gir.

Ytelser: 5

Som du sikkert skjønner; med 184 hk og 380 Nm er det ikke noe i veien med frasparket i Skoda Octavia Scout. Vår testbil har bare 1100 km på telleren når vi kjører målinger, erfaringsmessig vil den være enda litt raskere når den har fått noen tusen kilometer til på baken.

60-100 km/t går på 4,4 sekunder med kickdown. Det er omtrent likt (4,2 sekunder) med 1,8 TSI 4x4, 180 hk bensinmotor og samme DSG-kasse.

I 2,0 TDI 4x4 i 150 hk-versjon med manuell girkasse, gjør den 60-100 km/t unna på 5,1 sekunder. Så her får du kort og godt de kreftene du betaler for.

Det solide dreiemomentet sørger for at du sjelden behøver å måke gasspedalen helt i bunn. Et lett trykk holder til fartsjusteringer, og en halvtung fot - gjerne fulgt av en nedgiring - gir solid skyv ut av svinger eller i et akselerasjonsfelt.

Eksteriør: 4

DET LILLE EKSTRA: En liten økning i bakkeklaringen, samt beskyttelse under bilen gjør at du føler deg tryggere på dårlig vei.
DET LILLE EKSTRA: En liten økning i bakkeklaringen, samt beskyttelse under bilen gjør at du føler deg tryggere på dårlig vei. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Et av de få, kanskje ikke helt relevante kritikkpunktene, vi har hatt mot Skoda Octavia er designet. Ikke for det, bilen ser helt grei ut. Så grei at du nesten ikke legger merke til den.

Tekniske data

Skoda Octavia Scout

  • Motor, cm³: 1968
  • Effekt, hk ved o/min: 184/3500-4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750-3000
  • Egenvekt, kg: 1560
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 469/181/153
  • Bagasjerom, liter: 610-1740
  • Standard dekkdimensjon: 225/50-17
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,54
  • CO2-utslipp, g/km: 143
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,8
  • Toppfart, km/t: 219
  • Pris fra, kr: 410 200
  • Pris testbil, kr: 449 000

Denne anonymiteten fortsetter i Scout-versjon. Det roper ikke «dyr crossover» fra noen kanter; litt enkel plastpynt i front og hekk, samt markerte hjulbuer i sort plast er det du legger mest merke til.

Heldigvis unngår man at den ekstra bakkeklaringen får bilen til å se høy og stutt ut. Det har den lengde og langstrakte linjer nok til å motvirke.

Interiør: 6

Skoda Octavia har blitt en målestokk for god plassutnyttelse og faktiske plassforhold, selv når vi beveger oss inn i området for familiestasjonsvogner og større SUV-modeller. Det blir spennende å se hvordan Octavia står seg mot nye VW Passat og Ford Mondeo, men den matchen tar vi etter å ha kjørt norske tester av de to sistnevnte.

Benplass og takhøyde i baksetet er svært bra, men den mangler noen centimeter i bredden på å matche de største stasjonsvognene. Bagasjerommet er høyt, ganske langt og bredt.

Vi har forsøkt å få de underligste ting inn i de ulike Octavia-ene vi har testet, og alltid fått det til. Så det oppgitte volumet på 610-1740 liter har rot i virkeligheten.

Innvendig design følger godt opp den konservative, lett tilkneppede stilen utvendig. Det er ryddig og ordentlig, uten forsøk på spissfindige designstunts. I «vår» Octavia Scout sitter den lille navigasjonen (Amundsen til 6 200 kroner) med 5,8-tommers berøringsskjerm. Selv om den er merkbart mindre enn 8-tommeren, fungerer den overraskende bra og holder for de fleste.

Komfort: 5

Fin balanse mellom sikre veiegenskaper og behagelig fjæring har vært en av styrkene hos Skoda Octavia.

FOR SMÅ OG STORE: Bakseteplassen i Skoda Octavia Scout har familiebiltakter, spesielt benplassen er rikelig.
FOR SMÅ OG STORE: Bakseteplassen i Skoda Octavia Scout har familiebiltakter, spesielt benplassen er rikelig. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Det stemmer også i Scout-modellen, vi merker ingen negativ bieffekt av «bad road» understell. Heller tvert om, særlig på større dumper og dårlig vei, virker det som om bilen er smidigere og mer progressiv enn den normale 4x4.

Scout har også en litt snillere dekkdimensjon som standard, 215/50-17 mot 225/45-17 i de andre 4x4-versjonene vi har kjørt. Støynivået er på snaut 69 dBA i 100 km/t; brukbart i forhold til konkurrentene og 1 dBA lavere enn andre Octavia vi har målt med sommerdekk.

På førerplass merker du lite forskjell mellom Scout og en vanlig 4x4-modell. Standardsetene er lett sportslig utformet, med god støtte og fin sittestilling. Også reguleringsmonnet er stort, men vi savner å kunne justere vinkelen på sitteputen.

Bi-Xenon lys med adaptivt frontlyssystem gir godt nær og fjernlys på høstmørke veier. Systemet tilpasser formen og lengden på lyskjeglen etter forholdene, i tillegg kommer dreibare hovedlys, tåkelys med hjørnefunksjon og dynamisk justering av frontlysvinkelen.

Sikkerhet: 5

Resultatene i EuroNCAP-testen for Skoda Octavia er relevante også for Scout-modellen. Der gjorde bilen det bra, får fem av fem stjerner i totalkarakter, med 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at passasjercellen holder seg stabil i en frontkollisjon. Både fører og passasjer er godt beskyttet, med et lite minus for nedre delen av beinet til føreren, som får betegnelsen tilfredsstillende.

I sidekollisjon mot bil scorer bilen full pott, mens den får mer trøbbel i den tøffere sidekollisjon mot stolpe. Her får beskyttelse av brystregionen betegnelsen svak. Sete og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Scout har Front Assist med City Safe nødbrems som standard og adaptiv cruisekontroll koster bare 3 500 kroner, noe vi anbefaler både av sikkerhets- og komfortmessige grunner.

Pris/utstyr: 5

Scout koster fra 363 400 kroner for 2,0 TDI med 150 hk, mens vår testbil starter på 410 200 kroner. Scout-versjonen er rundt 20 000 kroner dyrere enn tilsvarende 4x4-versjon i Elegance utstyrsversjon, men har litt mer standardutstyr.

Skoda har ganske fornuftige utstyrspriser sammenlignet med andre biler i 400 000 kroners klassen. Vår testbil til 449 000 kroner har mye av det utstyret som trengs.

GJØR JOBBEN: Den minste navigasjonsskjermen fungerer bedre enn du skulle tro, med bra detaljvisning på kartene.
GJØR JOBBEN: Den minste navigasjonsskjermen fungerer bedre enn du skulle tro, med bra detaljvisning på kartene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Dermed anser vi Skoda Octavia Scout som en attraktivt utstyrt og priset bil, enten du ser den i forhold til andre halvhøye stasjonsvogner, eller personbilaktige SUV-er. Vi registrerer også at forrige generasjon Scout holder seg godt i pris, noe som med stor sannsynlighet vil gjelde også for denne utgaven.

Forbruk: 5

Ifølge EU-normen skal Skoda Octavia Scout 2,0 TDI med 184 hk bruke 0,54 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet ligger da på 143 g/km.

Som de fleste etter hvert har fått med seg, kjører vi alle våre testbiler gjennom den samme 20 mils forbrukstesten. Scout klarer seg fint, med et testforbruk på 0,61 l/mil.

Sammenlignet med andre biler med automatgir og tilsvarende effekt er dette helt i toppklasse. I forhold til de to andre Octavia 4x4-variantene vi har kjørt, er forskjellene omtrent som forventet: 2,0 TDI med manuelt gir og 150 hk brukte 0,51 l/mil, mens 180 hk bensin med DSG måtte opp i 0,78 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Hvis du har lyst på en bil med kraftig motor, automatgir, 4WD og ekstra bakkeklaring, høres det ut som en SUV er eneste løsning. Men Skoda Octavia Scout løser oppgavene like bra som SUV-konkurrentene, og byr på sine personbilfortrinn som en ekstra bonus.

Les også:

Alt du trenger å vite om vinterdekk

Skjer dette, skal du ikke starte bilen

Vet du hva denne vesle pila på dashbordet betyr?

LITT PYNT: Blank plast foran og bak, samt svart rundt skjermene er blitt et fast designtrekk på de halvhøye stasjonsvognene. Skoda Octavia Scout er ikke noe unntak.
LITT PYNT: Blank plast foran og bak, samt svart rundt skjermene er blitt et fast designtrekk på de halvhøye stasjonsvognene. Skoda Octavia Scout er ikke noe unntak. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 30/10 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også