Stasjonsvogner ligger den norske folkesjela nær. I mange år var det stasjonsvogna som var selve familiebilen.

I dag er det litt annerledes. Mange har gått fra stasjonsvogn til SUV. Noen har valgt en såkalt flerbruksbil i stedet. Men fortsatt er nesten hver fjerde nybil i Norge en stasjonsvogn, viser ferske tall fra OFV.

Endring

Også for stasjonsvognene har det skjedd merkbare endringer de siste årene. Endringene bør være til glede for en god del norske bilkunder.

Det er blant stasjonsvognene med opphav i kompaktklassen (i Norge ofte kalt Golf-klassen) vi finner endringene. Vi skriver «opphav i kompaktklassen» fordi noen av dem nå er blitt så store at de har tatt, eller er i ferd med å ta, steget opp i bilklassen over (mellomklassen).

Det er blitt mye mer plass i mange av dem - i noen er det mer bagasjeplass enn i biler som Volvo V70 og VW Passat.

De har også gjennomgått en kvalitetsoppgradering, for i dag kan de fås med alt det utstyret som før var forbeholdt større og dyrere biler.

Mange alternativer, men mange velger likt

Det mangler ikke på valgmuligheter blant stasjonsvognene. På OFVs statistikk over registrerte stasjonsvogner så langt i år er det rundt 50 ulike modeller.

De ti mest solgt står imidlertid for 65 prosent av det totale stasjonsvognsalget. Også når det gjelder stasjonsvogner går nordmenn i samlet følge til bilbutikkene - få velger noe helt annerledes.

Listen under viser de ti mest solgte stasjonsvognene i Norge til og med august i år. Vi gjør oppmerksom på at det er OFV som har kategorisert Subaru Forester som stasjonsvogn. Vi ville heller kalt den en SUV.

  • 1. Skoda Octavia, 2726
  • 2. Toyota Auris, 2047
  • 3. Volkswagen Golf, 1722
  • 4. Volvo V70, 1647
  • 5. Volkswagen Passat, 1609
  • 6. Volvo V60, 1188
  • 7. Audi A4, 983
  • 8. Toyota Avensis, 796
  • 9. BMW 3-serie, 734
  • 10. Subaru Forester, 718

Rimeligere

Samtidig sørger gjennomgående lav vekt for at de greier seg godt med mindre motorer, som igjen gir lavere forbruk og lavere pris.

Nettopp derfor er et flertall av favorittene våre å finne blant de kompakte stasjonsvognene. Om vi skulle kjøpt en fornuftig og noenlunde rimelig familiestasjonsvogn i dag, er det blant disse bilene vi ville begynt letingen.

I dette utvalget har vi holdt oss til modeller med relativt folkelig pris (salgslistene forteller at mange har råd til en Volvo V70 eller en BMW 3-serie).

Skikkelig dyre stasjonsvogner kan du lese mer om her.

Skoda Octavia stv.

Octavia er Norges klart mest populære stajonsvogn. 2726 eksemplarer av Octavia stv. er registrert til og med august i år.

Det skjønner vi godt. Dette er en bil som er bygd opp med mange av de samme komponentene som en VW Golf eller en Audi A3. Men mens særlig Audi satser på design og sportslighet, satser Skoda på fornuft.

Plassutnyttelsen er svært god. Skodaen er 466 cm lang, men når vi tar våre faste målinger i kupé og bagasjerom, ser vi at den er større innvendig enn til dels betydelig større biler. Bagasjerommet er oppgitt til hele 610 liter.

En annen suksessfaktor for Octavia er et bredt tilbud av motorer/drivlinjer. Billigste utgave koster fra 241.200 kroner (1,2 bensinturbo med 105 hk).

Deretter går det trinn for trinn opp til versjoner med firehjulsdrift og sterk motor, i noen tilfeller med automatgir inkludert.

Felles for alle utgaver: De gir mye for pengene målt mot det konkurrentene tilbyr.

Les test av Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv. (pris fra 342.400 kroner) og Octavia 1,8 TSI DSG 4x4 stv. (pris fra 359.200 kroner)

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4

SKODA OCTAVIA: Rett til topps blant stasjonsvognene. Fullt fortjent, synes vi. FOTO: Petter Handeland

Peugeot 308 1,2 Puretech stv.

«Endelig leverer Peugeot varene» lyder tittelen i vår test av den splitter nye stasjonsvogna.

I størrelse skiller den seg klart fra kombiutgaven. Akselavstanden er økt med hele 11 cm, og stasjonsvogna er totalt 34 cm lengre. Dermed øker bagasjeromsvolumet kraftig. 610 liter er 190 liter mer enn kombikupeen har.

Det er gode grunner til å sjekke ut kjøreegenskaper og motor også. Over ujevnheter er understellet smidig, mens den nye tresylindrede bensinturboen med 130 hk er riktig frisk til å ha bare 1,2 liter sylindervolum.

Utstyrsmessig sørger Peugeot dessuten for å gi mye-for-pengene-følelse.

Les test av Peugeot 308 SW 1,2 Puretech (pris fra 267.000 kroner)

VW Golf 1,4 TSI DSG stv.

Golf er en tilsynelatende evig storselger, men som stasjonsvogn har den fram til i fjor ikke solgt tilsvarende godt. Nå er det slutt på det. Hittil i år er Golf Norges tredje mest solgte stasjonsvogn.

Den ferskeste utgaven av Golf stv. blir bygd i Tyskland (forgjengeren kom fra Mexico). Bilen er i svært nær slekt med Skoda Octavia stv. - du vil garantert kjenne igjen hovedtrekk de to imellom.

Golfen er litt trangere enn sin tsjekkiske søster, men til gjengjeld greier den å gi oss en følelse av å være akkurat litt mer påkostet. Golf stv. vil ferdig utstyrt koste noe mer enn Octviaen. Vi opplever at Golf gir en mer sportslig i kjøreopplevelse, ikke minst i utgaver med sportsunderstell.

Les test av VW Golf 1,4 TSI DSG stv. (fra 319.100 kroner)

Peugeot 308 SW 1,2 2014

PEUGEOT 308 SW: Mye større som stasjonsvogn enn som kombikupé. FOTO: Terje Bjørnsen

Honda Civic 1,6 i-DTEC

Civic som stasjonsvogn har to spisskvaliteter. Det ene er et bagasjerom som kan sluke alt du trenger på en familieferie. Oppgitt bagasjevolum er på hele 624 liter. Bare ytterst få stasjonsvogner rommer mer.

Det andre er det som etter vår mening er den beste dieselmotoren i denne størrelses- og prisklassen. 120-hesteren med 300 Nm dreiemoment er den raskeste 1,6-litersdieselen vi har akselerasjonsmålt. Samtidig har den det laveste forbruket for noen stasjonsvogn vi har kjørt gjennom vår faste testløype.

På komfort er den mer middels, og blant annet er det en del hjulstøy i den.

Les test av Honda Civic 1,6 i-DTEC stv. her (pris fra 250.000 kroner).

VW Golf stasjonsvogn 2013

VW GOLF STV: Har en hel del til felles med sin tsjekkiske søster Skoda Octavia. FOTO: Terje Bjørnsen

Volvo V70 D4 aut (ny motor)

V70 av dagens generasjon er en temmelig gammel bil (debut i 2007), men det ser ikke ut til å spille noen rolle for nordmenns lyst til å kjøpe den. Med 1647 solgte så langt i år er den på fjerdeplass på stasjonsvognlista, rett i hælene på Golf stv.

Volvo er dyktige til å oppgradere V70. I D4-utgaven har den fått ny motor og ny automatkasse med åtte trinn. Fra en dieselmotor på 2,0 liter har Volvo hentet ut 181 hk og 400 Nm dreiemoment, og ytelsene er svært gode når vi sammenligner med typiske konkurrenter.

Også forbruket er lavt. 0,54 l/mil er det laveste vi har notert for en stor stasjonsvogn i vår faste forbrukstest.

Les test av Volvo V70 D4 automat her (pris fra 464.900 kroner).

Honda Civic Tourer 2014

HONDA CIVIC TOURER: Kompakt stasjonsvogn med enormt bagasjerom. FOTO: Øyvind Jakobsen © Øyvind Jakobsen

BMW 320d Touring aut.

Det er ikke et spesielt stort bagasjerom som gjør at vi tar med BMW 3-serie Touring. Volumet er oppgitt til 495 liter, altså klart mindre enn i Honda Civic, Skoda Octavia og Peugeot 308 SW.

I versjonen 320d med nødvendig ekstrautstyr er den heller ikke kvalifisert fordi den gir mye bil for pengene.

Derimot handler det mye om følelse - nærmere bestemt kjøre- og kvalitetsfølelse. Dette er en sportslig stasjonsvogn, kvikk, presis og med eksemplarisk veigrep. For noen vil en BMW kanskje også handle litt om signaleffekt.

BMW er i ferd med å bytte ut den gamle tolitersdiesel i testbilen med en ny. Vi anbefaler å velge den nye, som går merkbart stillere. Vi har testet den nye motoren i BMW X3.

Les test av BMW 320d Touring automat her (pris fra 435.900 kroner).

Les også:

De 12 beste SUV-ene vi har testet

Familiebilene du egentlig burde kjøpe

Bilene som bruker minst drivstoff

Volvo V70 D4 2014

VOLVO V70 D4: Holder seg aktuell med splitter ny motor og automatkasse. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!