Kort sagt:

+ Plass

+ Utstyrsnivå

+ Drivstofforbruk

+ Tøft eksteriør

+ Moderne interiør


- Ytelser

- Effektutvikling 1,6-diesel

- Fjæringskomfort med 19-tommere

Her om dagen opplevde jeg noe rart. Jeg kom kjørende mot et fotgjengerfelt der en ung mann skulle over. Jeg stoppet og lot han gå over, men han stoppet midt i veien, glante på bilen, smilte og ga en tommel opp før han gikk videre. I bakspeilet så jeg han snu seg etter bilen for å se hva slags bil jeg kjørte. Jeg tipper han ble overrasket.

For Nissan X-Trail har aldri vært en «headturner». De praktiske egenskapene har gått foran design og modernitet. Men nå er en helt nye X-Trail på plass hos Nissan-forhandlerne. En spennende bil, med tøft design og moderne interiør og utstyr.

Med nye X-Trail tar Nissan sats og lander midt i den store SUV-salaten, der biler som Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Subaru Forester, Ford Kuga, Mazda CX-5, Kia Sportage og Hyundai ix35 m.fl. kjemper om tilværelsen.

Men er den god nok? Og er det smart av Nissan å gå bort fra det røffe konseptet til fordel for et mer moderne ytre og mer personbilaktige egenskaper?

Kjøreegenskaper: 4

Personbilaktige egenskaper er det første vi tenker når vi setter oss bak rattet i nye X-Trail, som er langt mer lettkjørt enn forgjengeren.

Kjøreegenskapene er gode og du som fører får gode tilbakemeldinger gjennom ratt og pedaler. At du sitter høyt i en bil med lang fjæringsvei glemmer du aldri, men det er helt typisk for biler i denne klassen.

Det gjelder derfor å kjøre X-Trail som det den er - en høy og tung bil, ingen kompakt racer. Gjør du det, er X-Trail lett å like.

Firehjulstrekksystemet styres enkelt med et dreiehjul i midtkonsollen. Du velger mellom forhjulsdrift, auto (4WD) eller lock (permanent firehjulsdrift). Vi holder oss for det meste i auto, der X-Trail er forhjulsdrevet og sender krefter til bakhjulene ved behov. Kraftstrømmen kan du se på en skjerm i dashbordet.

KJØRER BRA: Nye X-Trail er langt mer velkjørende enn forgjengeren, men 19-tomshjulene (standard i utstyrsnivå Tekna) ødelegger litt av fjæringskomforten. © FOTO: Petter Handeland

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 12,9
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 12,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 12,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 16,9
  • Støy tomgang, dBA: 44,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,57

Motor: 3

I skrivende stund har Nissan kun én motor å by på i X-Trail; en 1,6-liters, firesylindret dieselmotor med 130 hestekrefter og 320 Newtonmeter.

Da vi testet Nissan Qashqai med samme motor, ga vi den kritikk for en ganske markert dreiemomentsterskel, og det samme gjelder for X-Trail. Problemet er ikke like framtredende, noe vi tror skyldes høyere egenvekt, men fortsatt er effektutviklingen et stykke bak de aller beste 1,6-dieselene på markedet.

1,6-diesel er i minste laget i en så stor bil som X-Trail (mer om det under «Ytelser»), så vi undres over hvor god X-Trail (mange eksisterende X-Trail-kunder valgte X-Trail på grunn av dens trekkegenskaper) er til å trekke tilhenger på opptil to tonn med. Heldigvis er utvekslingen i de to laveste girene veldig lav.

Litt synd er det at X-Trail ikke leveres med diesel, automatgir og firehjulstrekk - mange nordmenns favorittkombinasjon. Automatgir er nemlig kun tilgjengelig i kombinasjon med forhjulstrekk.

Ytelser: 3

1,6-dieselen er i svakeste laget i X-Trail, som er blant de tregeste SUV-ene vi har testet i dette segmentet.

Ytelsene er på linje med Toyota RAV4 med tolitersdiesel, som vi også kritiserte for dårlige ytelser, og dårligere enn Honda CR-V 1,6 i-DTEC (2WD) med 120 hestekrefter og 300 Newtonmeter i akselerasjonsøvelsene 0-100, 60-100 og 80-120 km/t.

X-Trail oppleves ikke spesielt treg ved normal kjøring. Mindre fartsøkninger går helt greit, men du skal planlegge forbikjøringene bedre enn i konkurrerende SUV-er med 2,2-litersdieseler som Outlander og CX-5, og du må leve med at motoren bruker litt tid på å bygge opp trykket når du gir gass under 16-1700 omdreininger.

Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD 2014 Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD 2014=

REALT LØFT: Interiøret har fått et realt løft fra forrige generasjon og er nå moderne og gir god kvalitetsfølelse. Skinninteriøret i toppmodellen hever inntrykket enda et hakk. © FOTO: Petter Handeland

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 130/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750
  • Egenvekt, kg: 1655
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 464/182/171
  • Bagasjerom, liter: 550
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,53
  • CO2-utslipp, g/km: 139
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11
  • Toppfart, km/t: 186
  • Pris fra, kr: 362 900
  • Pris testbil, kr: 400 000 (eksl. leveringsomkostninger)

Eksteriør: 5

I likhet med Qashqai er X-Trail blitt mer moderne og barskere enn tidligere. Fronten er spesielt tøff og X-Trail ser bra ut i profil, mens enkelte syns den ser litt rar ut bakfra.

Det viktigste er at X-Trail ikke står tilbake for noen av konkurrentene på utvendig design. Smaken er som den berømte baken, men undertegnede syns X-Trails eksteriørdesign er mer spennende og vellykket enn både Mitsubishi Outlander og Honda CR-V.

Interiør: 4

Nissan har gitt X-Trail samme løft innvendig som Qashqai, og vi liker det vi ser. Vi snakker om et betydelig løft både på design og kvalitetsfølelse i forhold til forgjengeren, og som toppmodell, Tekna, har X-Trail skinninteriør som gir et mer påkostet inntrykk.

Nissan hevder at X-Trail har best baksetebenplass i sin klasse. Og ja, benplassen er veldig god, men ifølge våre mål har både RAV4 og CR-V noe bedre benplass og kupébredde i baksetet enn X-Trail.

Bagasjerommet er også stort - oppgitt bagasjeromsvolum er 550 liter. Det er på nivå med Rav4, mindre enn CR-V (589 liter), men større enn Outlander (sjuseter).

GOD PLASS: Mangel på benplass vil du neppe oppleve dersom du velger X-Trail, som har nesten like god benplass og kupébredde i baksetet som Toyota RAV4 og Honda CR-V. © FOTO: Petter Handeland

Komfort: 4

Vi liker sittestillingen i førersetet i X-Trail. Man sitter høyt og godt i skinnsetene, med god oversikt og god ergonomi. Det innvendige støynivået i X-Trail er gjennomsnittlig - rundt 70 desibel i 100 km/t.

19-tomshjulene på testbilen trekker komfortinntrykket ned. Selv om dekkene ikke har utpreget lav profil (225/55R19 er standard på Tekna), blir X-Trail urolig der ujevnhetene er mange og brå. Det er dumt i en bil som er laget for å frakte folk helt fram til hytta nesten uansett kjøreforhold.

Sikkerhet: 3

X-Trail er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP og får derfor standardkarakter tre i denne kategorien inntil videre.

Lillebror Qashqai gjorde en veldig god figur i sin kollisjonstest, så vi vil tro Nissan har god kontroll på kollisjonssikkerheten i X-Trail. I likhet med Qashqai er Nissans Safety Shield-sikkerhetspakke å få i X-Trail. Safety Shield-pakken inkluderer automatiske fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, filskiftevarsel, blindsonevarsling, førerovervåking, bevegelsesdetektor rundt bilen og radarbasert antikollisjonssystem.

STORT NOK: Med er ppgitt bagasjeromsvolum på 550 liter må X-Trail se seg slått av Honda CR-V, men vi tror uansett plassen er god nok for de fleste. X-Trail kommer også som sjuseter. © FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Med forhjulsdrift og laveste utstyrsnivå er startprisen på X-Trail på 312 900 kroner, og prisen stiger jevnt og trutt opp til toppmodellen vi har testet med firehjulsdrift og høyeste utstyrsnivå (Tekna) til 400 000 kroner eksklusiv leveringsomkostninger. Foruten soltak og metallic lakk er alt utstyr i testbilen standardutstyr om du velger Tekna.

Det er en god pris, for en stor og godt utstyrt SUV. Men du får ikke mye motorkraft for pengene. I Kia Sportage, Hyundai ix35 og Toyota RAV4 får du toliters dieselmotorer og tilsvarende utstyrsnivå for omtrent samme pris, mens vår testfavoritt - Mazda CX-5 med 2,2-diesel og 150 hestekrefter - kun koster 11 000 kroner mer, og framstår som et bedre kjøp.

Forbruk: 5

Med 1,6-diesel og firehjulstrekk har X-Trail et oppgitt forbruk på kun 0,53 l/mil. Det er lavt for en så stor SUV. Og testbilen er ikke langt unna i vår tjue mil lange forbrukstest, der den triller i mål med et gjennomsnittsforbruk på kun 0,57 l/mil.

Det er et meget godt resultat og blant de gjerrigste SUV-ene vi har testet.

Men resultatet er ikke fenomenalt, for rett bak X-Trail ligger konkurrentene tett som hagl. Konkurrenter med større og sterkere dieselmotorer og med bedre ytelser. Blant annet brukte CR-V med 2,2-diesel, Forester med 2,0-diesel og Ford Kuga med 2,0-diesel og automat kun 0,58 l/mil, mens Outlander og RAV4, begge med 2,2-litersdieseler, kun 0,59 l/mil.

LIKER: Isolert sett liker vi X-Trail godt, men den er ikke god nok til å vippe vår SUV-favoritt i denne prisklassen, Mazda CX-5, av tronen. © FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Nissan X-Trail er blitt en moderne familie-SUV med god plass, fine kjøreegenskaper og lavt drivstofforbruk. Og velger du X-Trail får du mye utstyr for pengene.

Isolert sett liker vi X-Trail godt, men etter å ha kjørt den gjennom våre faste testrutiner og sammenlignet resultatene med de viktigste konkurrentene, er den ikke god nok til å vippe vår SUV-favoritt i denne prisklassen, Mazda CX-5, av tronen. Til det mangler den en sterkere motor og bedre ytelser, uten at prisen går noe særlig opp.

Les også:

Se her - en kompaktbil med god plass

Så billig blir Golf-konkurrenten

Endelig! Vi har fått prøvesitte Volvos nye SUV

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Nissan
Pris 400000

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!