Pulsar er navnet på Nissans nye bil i kompaktklassen. Den lanseres i Norge i løpet av oktober eller november.

Prisene starter på 218 000 kroner, da får du en bensinvariant med 1,2-liters DIG-T motor med 115 hk og 6-trinns manuell girkasse. Vi har testet denne motoren i Nissan Qashqai. Samme motor med Xtronic automatgirkasse vil koste fra 233 000 kroner.

Til sammenligning koster en VW Golf med 1,2-liters bensinmotor med 85 hk fra 251 300 kroner, mens Toyota Auris med 1,33-liters bensin og 100 hk koster fra 223 700 kroner.

Peugeot 308 med 1,2-liters bensinmotor med 82 hk og 5-trinns manuell blir nærmeste konkurrent dersom vi utelukkende fokuserer pris. Den koster fra 219 900 kroner.

Pulsar med 1,5-liters dCi-dieselmotor med 110 hk vil koste fra 228 000 kroner. Ser vi til VW Golf igjen, som ved utgangen av juli var Norges mest solgte bil, så koster den fra 260 300 kroner med 1,6-liters TDI-diesel og 90 hk.

Moderne sikkerhetsutstyr som standard

Ifølge Nissan er Pulsar den eneste bilen i kompaktsegmentet med bevegelsesdetektor, filskiftevarsling og blindsonevarsling som standard på minst én av modellene.

Den kommer også med det nye NissanConnect-systemet med en rekke funksjoner, inkludert full smarttelefonintegrering, Google® Send-to-Car og tilgang til et bredt utvalg av apper.

=

SEN HØST: Nissan Pulsar er ventet til Norge i oktober eller november. © FOTO: Produsent

Mest plass i klassen

Den skal også ha klassens lengste akselavstanden - 2700 mm, noe som ifølge Nissan betyr at den har betydelig større beinplass og skulderplass i baksetet enn sine konkurrenter. Med 692 mm beinplass skal Pulsar også være romsligere enn mange av bilene i D-segmentet.

Pulsar kommer i første omgang med fornuftige motorer med et oppgitt CO2-utslipp fra beskjedne 95 g/km. Men tidlig neste år kommer en versjon med en turboladet 1,6-liter med 190 hk

Les også:

Dette er høstens viktigste bilnyheter

Slik blir helt nye Volvo XC90

Denne bilen koster mye mindre enn du tror

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!