Kort sagt:

+ Fin motor

+ Sportslig veiegenskaper

+ Ytelser

+ Kjøreglede


- Altfor lang girutveksling

- Plass

img Del på Facebook



Det ser ikke slik ut ved første øyekast, men Mini er en tvers gjennom ny bil for 2014. Den er blitt vesentlig større en sin forgjenger og stiller med helt ny teknikk, ikke minst på motorfronten.

Så spørs det om BMW i forbedringsprosessen har klart å ta vare på alle de egenskapene som sjarmerte oss i den forrige Mini.

Kjøreegenskaper: 6

Det er i alle fall ingen tvil om at BMW har klart å videreføre det aller viktigste aspektet ved alle Mini-modeller: Her er kjøregleden på plass i stort monn, og du behøver ikke kjøre spesielt fort for å få smilet om munnen.

Det sørger den direkte, millimeterpresise styringen for, sammen med et understell som er med på notene fra første meter. Om du bare skal runde et gatehjørne, eller kose deg på en spennende landevei leverer Mini Cooper varene.

Dekkene er moderate i bredde, men ganske lave og stive. Dermed slipper du unna sporing på piggslitte veier, og får gradvis tilbakemelding om når du nærmer deg grensen for veigrepet. Stabilitetskontrollen er påpasselig til stede, uten å ødelegge moroa.

Mini Cooper 2014=

RIMELIG MORO: Mini Cooper gjør det den ble satt på planeten for å gjøre: Gi masse kjøreglede og entusiasme for minst mulig penger. Ser du etter en praktisk småbil, må du lete et annet sted. © FOTO: Petter Handeland

TESTDATA

  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,4
  • 80-120 km/t, 3. gir: 6,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 10,6
  • Støy tomgang, dBA: 42,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 70,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,55

Motor: 5

Under panseret i Mini Cooper finner du BMW-konsernets nye tresylindrete motor med 1,5-liters volum. Med 136 hk og sjarmerende gange og lydbilde, passer den utmerket til den småsportslige Cooper-versjonen.

Den trekker jevnt og pent, og har en lite ekstra steg på toppen av turtallsregisteret vi vet å sette pris på. Normalt sett hadde det holdt til en klokkeklar sekser i motorkapitlet, men BMW roter det til med en alt for lang girutveksling.

2. gir tar ikke slutt før godt over 100 km/t og i 3. gir kan du holde på til nærmere 170 km/t. Og 6. gir er så langt at du bare har glede av det på motorvei. Dermed er det bare i 1. og 2. gir at du kan oppleve den fine motorkarakteren her i Norge.

Rett og slett veldig synd.

Ytelser: 6

Motoren er heldigvis sterk nok til å dra en relativt lett bil, tross girutvekslingen vi har nevnt over. Skal du ha ordentlig glede av kreftene, må du riktignok «glemme» halvparten av girkassen. Riktignok med et hederlig unntak for 4. gir som duger til å følge trafikkflyten.

Selv om 3. giret er langt, klarer Mini Cooper 60-100 km/t på 5,9 sekunder, og i intervallet 80-120 km/t har den virkelig kommet i humør med 6,5 sekunder. Det er milevis unna andre biler i denne prisklassen.

Mini Cooper 2014=

ALTFOR LANG UTVEKSLING: Normalt sett hadde det holdt til en klokkeklar sekser i motorkapitlet, men BMW roter det til med en alt for lang girutveksling. © FOTO: Petter Handeland

Nye Mini Cooper, fotografert på Snarøya=

Forrige generasjon

TEKNISKE DATA

  • Motor, cm3: 1499
  • Effekt, hk ved o/min: 136/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 4000/220
  • Egenvekt, kg: 1160
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 382/173/141
  • Bagasjerom, liter: 211-680
  • Standard dekkdimensjon: 205/45-17 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,46
  • CO2-utslipp, g/km: 107
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,9
  • Toppfart, km/t: 210
  • Pris fra, kr: 222 100
  • Pris testbil, kr: 341 840

Design: 6

Mini Cooper bygger videre på den originale fasongen, så du skal være mer enn gjennomsnittlig interessert for å se at det er en helt ny Mini som kommer mot deg. Setter du den ved siden av forrige modell er det likevel lett å se forskjell.

Vi synes BMW har løst designutfordringen på en glimrende måte: Det er en moderne bil, samtidig er retrobåndene til forgjengerne tydelige nok. Friske farger og fargekombinasjoner setter en prikk over i-en

Interiør: 5

Heller ikke den nye Mini Cooper går høyt over kulen og utbasunerer at du her har en ekte familiebil. Riktignok er bagasjerommet blitt større (211-680 liter), men tro ikke at nye Mini er mer enn en tosomhetsbil.

Til det er fortsatt bakseteplassen for knapp og bagasjerommet blir først stort nok for langtur om du legger ned bakseteryggen. Men da er det fint å være to på tur.

Særlig fordi BMW endelig har turt å rydde opp på førerplassen. Jo, det store runde instrumentet i midten er der fortsatt. Men nå rammer det bare inn en flott betjeningsskjerm, eventuelt med navigasjon om du tar deg råd til det.

Hovedinstrumentene sitter der de skal på en kjørebil som Mini Cooper: Rett foran føreren. I tillegg har BMW ordnet opp i knapper og betjeningselementer. Dermed er endelig førermiljøet i Mini slik det skal være.

Komfort: 4

Til å være en sportslig småbil er Mini Cooper overraskende komfortabel. Fjæringen er fast, men aldri direkte ukomfortabel. På den grove norske asfalten er det dekkstøy som dominerer, for motorlyden er bare merkbar i lav fart når du får litt turtall på sakene.

=

RYDDEJOBB: Hovedinstrumentene sitter der de skal på en kjørebil som Mini Cooper: Rett foran føreren. I tillegg har BMW ordnet opp i knapper og betjeningselementer. © FOTO: Produsent

Også sittestilling og seter har blitt merkbart bedre på den nye Mini-modellen og det er lett å holde seg frisk bak rattet på lange turer. Vi er litt skuffet over manøvrerbarheten, for når du skal parkere, virker svingradiusen merkbart større enn tidligere.

Sikkerhet: 4

Den nye Mini er ikke testet av EuroNCAP, inntil videre blir den derfor stående med standardkarakter 4. Det ville forundre oss om den ikke får toppscore, men BMW har jo vist at det er mulig å snuble. Sist med BMW i3 som bare fikk fire av fem stjerner.

=

INGEN PLASSKONGE: Riktignok er bagasjerommet blitt større (211-680 liter), men tro ikke at nye Mini er mer enn en tosomhetsbil. © FOTO: Produsent

Pris/utstyr: 5

Vi våger påstanden: Du får ikke mer moro for 220 000 kroner enn dette. Så må du dessverre i vanlig BMW-stil plusse på i ekstrautstyrslisten.

Fordelen er selvfølgelig at en liten Mini kan utstyres nesten like avansert som en stor BMW.

Men det er svært få ting på utstyrslisten som er nødvendig for å oppleve den kjøregleden som er årsaken til at du kjøper en Mini Cooper i utgangspunktet.

Mini er populære bruktbiler og du burde ha gode muligheter til å få en bra pris den dagen du skal selge.

=

FIRE UP: Mini har kule detaljer, som startknappen. © FOTO: Produsent

Forbruk: 4

I følge EU-normen skal Mini Cooper bruke 0,46 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 107gram CO2 per kilometer.

I vår faste 20 mils forbrukstest blir ikke resultatet like imponerende, men 0,55 l/mil er likevel akseptabelt ut fra kjøreglede og ytelser.

Konklusjon 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Mini Cooper gjør det den ble satt på planeten for å gjøre: Gi masse kjøreglede og entusiasme for minst mulig penger. Ser du etter en praktisk småbil, må du lete et annet sted.

img Del på Facebook



Les også:

Byttet bilforsikring - sparte tusener

Her står UP i sommer

Øvelseskjøre? Dette må du vite

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent MINI
Pris 222100

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!