Stor elsykkel-test

Her er elsykkelen som er best i test

Vi har testet åtte forskjellige elsykler. Det kan bli din innfallsport til en ny hverdag med store tidsbesparelser.

SPAR KREFTER: Det kan være mange grunner til at en elsykkel kan gjøre hverdagen litt enklere. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
SPAR KREFTER: Det kan være mange grunner til at en elsykkel kan gjøre hverdagen litt enklere. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert
UNNGÅ BILKØ: Med en elsykkel kan du slippe unna utrivelig bilkø, og slippe dusjen når du kommer frem til jobben. FOTO: Geir Svardal
UNNGÅ BILKØ: Med en elsykkel kan du slippe unna utrivelig bilkø, og slippe dusjen når du kommer frem til jobben. FOTO: Geir Svardal

Kjøpsguide for elsykkel

Det finnes langt flere elsykkel-modeller enn de åtte vi har testet, og vårt råd er at du bruker tid til å finne den som passer deg best. Vi opplever at elsyklene med drift på bakhjulet fungerer best, men det går absolutt greit med drift på forhjulet også. Vi foretrekker også at batteriet er plassert lavt i midtdelen av sykkelen, fremfor for eksempel under bagasjebrettet. Sjekk også hvor mange ganger batteriet tåler å lades, før det kanskje må skiftes ut. Det er ikke uvanlig at det må til etter 500-800 oppladninger - for de fleste vil det holde i 4-6 år. Andre oppgir antall kilometer batteriet gir 100 % effekt, og at det deretter vil fortsette å virke, men med noe redusert effekt. Et nytt batteri koster 3000-6000 kroner. Vanlig oppladningstid er for øvrig 4-7 timer (alle batteriene i vår test er av Litium-typen). Bemerk også at disse elsyklene også kan sykles som vanlige sykler, uten el-drift - men de vil være betydelig tyngre å tråkke enn for eksempel vanlige hybridsykler. Syklenes vekt kan også være en utfordring for den som må buksere den opp og ned trapper. Der kan "spaser-funksjonen" som gir en fart på 6 km/t være en mulig dyttehjelp.

Her finner du vår elsykkel-test fra 2015.

I motsetning til store deler av verden er sykler i Norge snarere et trimobjekt enn et transportobjekt. Eller kanskje aller mest en kombinasjon. Syklister flest til og fra jobb farer frem i treningsklær og sykkelsko, med lut rygg og tråkk helt oppunder melkesyreterskel.

Men stadig flere begynner å tenke annerledes. Å sykle sparer en for bilkøer og frustrasjoner med kollektivtrafikken. Men å sykle, inklusive dusj og klesskifte to ganger om dagen, tar tid.

Da kan løsningen være å bruke en elsykkel, og sykle med de klærne du skal bruke resten av dagen. Komme kvikt og effektivt frem til jobben, uten å bade i svette.

Undertegnede har testet tiden jeg bruker fra jeg sykler hjemmefra til jeg skrur på PC'en på jobben, med bil, T-bane, vanlig sykkel og elsykkel.

Konklusjonen var klokkeklar! Ved bruk av elsykkel kunne jeg, ubesværet etter ni kilometer, fyre opp jobb-PC'en cirka 20 minutter etter at jeg startet fra Manglerud. Mye kjappere enn med bil og T-bane. Mye raskere enn med vanlig sykkel, dusj og klesskifte.

Og tidsbesparelsen gjentas åtte timer senere!

Sparer tid med elsykkel

Faktisk bruker jeg minst en halv time mindre hver dag til transport, om jeg bruker elsykkel i stedet for alternativene. Det blir 2,5 timer i uka, det. 10-15 timer i måneden. Minst! Og med en elsykkel vil kanskje flere bli fristet til å bruke sykkel til jobb også om vinteren? Undertegnede har akkurat lagt bak seg sin første vinter som elsyklist, og det har vært en absolutt positiv erfaring.

Det finnes andre grunner enn tidsbesparelser for å velge en elsykkel. Noen har fysiske begrensninger, andre har barn som i kapp med klokka skal sykles til barnehage i sykkelhenger.

For mange er kanskje fokuset på miljøet ved å la sykkel/elsykkel erstatte småkjøring, det viktigste.

Guide til elsykkel

Mine test-kollegaer Øyvind Jakobsen og Tron Høgvold er begge garvede sykkelveteraner med stor kunnskap om temaet. Begge er nysgjerrige på elsykkelen som et alternativt transport-objekt.

Vi plukket ut og testet åtte modeller i prisklassen fra 6900 til 35 000 kroner. Syklene er ikke sammenlignbare, men vurderes ut i fra kvalitetsinntrykk og pris.

For deg er det viktig å huske at det finnes alternativer - andre merker og modeller, samt at flere av syklene i vår test finnes både i kvinne- og herreversjon, og til dels i forskjellige dimensjoner.

Se derfor på denne testen som en guide inn i elsykkel-verdenen!

Det går for øvrig også an å bygge om en vanlig sykkel til elsykkel, men det lar vi ligge i denne omgangen.

Les også vår lille kjøpsguide. Det er en del du bør tenke gjennom før du eventuelt kjøper elsykkel, og investerer du et solid antall tusen kroner i en sykkel bør den dekke det du etterspør.

Fordommer må du regne med å møte. Og nysgjerrighet. Elsykkelen er fortsatt ikke like hyppig i trafikkbildet som elbilen. Men det er i ferd med å endre seg.

- Salget fra januar til april i år har tredoblet seg i forhold til i fjor. Kundene er jevnt fordelt på begge kjønn, og de fleste skal bruke elsykkelen til og fra jobb. Men vi har også solgt mange elsykler til småbarnsfamilier, sier daglig leder Jo Espen Bjerk hos Evo elsykler i Oslo.

I mange andre land er elsykkelen helt vanlig. I 2011 ble det solgt 30 millioner elsykler i verden, og vi hadde ikke rare andelen, til tross for at vi har en topografi som skulle tilsi et høyt elsykkel-salg.

PS: Denne testen ble gjort høsten 2013!

Les også:

Slik sykling får bilistene til å se rødt

Hvem har vikeplikt dersom en bilvei krysser en gang- og sykkelvei?

Derfor er det ikke smart med store luker i køen

Du kan få fartsbot selv om du holder fartsgrensen

TESTERNE: Tron Høgvold, Øyvind Jakobsen og Geir Svardal bruker alle vanlige sykler både til transport og trim, men er nysgjerrige på elsykkelen som et tidvis alternativ. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
TESTERNE: Tron Høgvold, Øyvind Jakobsen og Geir Svardal bruker alle vanlige sykler både til transport og trim, men er nysgjerrige på elsykkelen som et tidvis alternativ. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 27/05 2013, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også