Langtest: 8500 km med Toyota Auris 1,4 D-4D

En ekstremt enkel bil å kjøre

Toyota Auris med liten dieselmotor er en bil du kjøper med hodet. Ikke hjertet. Vi har levd med fornuftsbilen i to måneder.

Toyota Auris 1,4 D-4D langtest juni 2013
Toyota Auris 1,4 D-4D langtest juni 2013 Foto: Handeland, Petter
Sist oppdatert

Da vi prøvekjørte Toyota Auris under presselanseringen i Valencia i desember 2012, synes vi ikke den ga inntrykk av å være i samme liga som nye VW Golf.

Da vi senere fikk gjennomført en skikkelig test av Auris Hybrid på norske forhold, fikk vi et mer positivt inntrykk av bilen. Auris gir ikke de store følelsesmessige svingningene for den autofile, men den gjør jobben den er bygget for å gjøre på en tilfredsstillende måte. Den tar deg fra A til B, er lettkjørt og bruker lite drivstoff og er et økonomisk sett trygt bilkjøp.

Samtidig skulle vi gjerne sett at de forbedret kvalitetsopplevelsen innvendig, løftet drivlinja til et nytt nivå og gjorde et forsøk på å være litt mer moderne og spennende på utstyrsfronten.

Nå har vi langtestet en Toyota Auris med 1,4-liters dieselmotor - kanskje selve fasiten på et fornuftig bilkjøp.

Eller?

ENKELT: Auris har litt å gå på når det gjelder hvordan man opplever materialkvaliteten innvendig. Brukervennligheten er likevel god og ergonomien for fører er bedre enn tidligere. FOTO: Petter Handeland
ENKELT: Auris har litt å gå på når det gjelder hvordan man opplever materialkvaliteten innvendig. Brukervennligheten er likevel god og ergonomien for fører er bedre enn tidligere. FOTO: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

Temmelig sikkert driftssikker

Auris har en startpris på 208 800 kroner. Da med minste motor, en 1,33-liters bensinmotor, og i laveste utstyrsnivå. Legger du 220 300 kroner på bordet får du dieselversjonen som vi nå har testet, mens Hybrid koster fra 251 000 kroner.

Testbilen var i "Style" utstyrsnivå, som er høyeste utstyrsnivå i kombinasjon med dieselmotor (hybridversjonen fås i et høyere utstyrsnivå kalt Executive). Prisen på 1,4 D-4D Style er 242 100 kroner pluss leveringsomkostninger på 9500 kroner. Testbilen hadde i tillegg ekstrautstyr for snaut 12 000 kroner.

Men bilkjøp er mer enn kun nybilpris. Brukskostnader er også et viktig tema. Du kan banne på at selgeren prakker på deg mer utstyr enn planlagt og at bilen sprenger budsjettet med god margin.

Og når lommeboka er tom, svir utgifter til service og drivstoff på pungen. 8500 kilometer er ikke nok til å kartlegge driftskostnadene på en bil. Men en viss pekepinn gir det.

Basert på erfaringene med forgjengeren er det imidlertid grunn til å tro at Auris er en driftssikker bil. Dekras bruktbilundersøkelse, basert på teknisk kontroll av 15 millioner tyske biler de siste to årene, gir gode resultater på Toyota Auris. For biler med 50-100 000 km kjørelengde, er 88 prosent uten feil, mot gjennomsnittet for kompaktklassen på 74,5 prosent.

Gjerrigere enn hybriden

PLASS: Bagasjeplassen er på 360 liter. Til sammenligning er bagasjerommet i VW Golf på 380 liter og hele 477 liter i Honda Civic. I våre målinger er bagasjerommet lengre og bredere enn i Golf, men også en del grunnere og har høyere lasteterskel. FOTO: Petter Handeland
PLASS: Bagasjeplassen er på 360 liter. Til sammenligning er bagasjerommet i VW Golf på 380 liter og hele 477 liter i Honda Civic. I våre målinger er bagasjerommet lengre og bredere enn i Golf, men også en del grunnere og har høyere lasteterskel. FOTO: Petter Handeland

Auris Hybrid har tidligere vært gjennom vår faste testrunde. Og som hybrider flest, brukte den en god del mer enn oppgitt; 0,56 l/mil mot 0,37 l/mil.

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 13,2

60-100 km/t, 3. gir: 7,3

60-100 km/t, 4. gir: 8,8

60-100 km/t, 5. gir: 14,1

60-100 km/t, 6. gir: 19,2

80-120 km/t, 4. gir: 10,6

80-120 km/t, 5. gir: 14,9

80-120 km/t, 6. gir: 19

Støy tomgang, dBA: 46,6

Støy 50 km/t, dBA: 65,4

Støy 80 km/t, dBA: 69,1

Støy 100 km/t, dBA: 71

Testforbruk, l/mil: 0,41

Dieselen holder derimot hva den lover. Under identiske forhold, med samme sjåfør og på samme tid, landet vi på et snittforbruk på 0,41 l/mil - 37 prosent mindre enn Auris Hybrid og en topp fem-plassering blant de over 350 bilene vi har testet.

Testperioden sett under ett, tilsier at det skal kjøres hardt for å overstige halvliteren per mil.

Lite skiller

Ok, så går diesel-Aurisen billig. Men hva med ytelsene?

Nitti hestekrefter i en kompaktbil er ikke mye å skryte av. Auris Hybrid har til sammenligning solide 136 hestekrefter. På papiret et hav av forskjell.

Men forskjellen er mindre enn du skulle tro. I våre akselerasjonsmålinger skiller det kun 0,3 sekunder fra 60-100 km/t og drøye sekundet fra 0-100 km/t. Samtidig har dieselmotoren et mer markert arbeidsområde som gir sterkere akselerasjonsfølelse. Fort går det uansett ikke. Med 13,2 sekunder fra 0-100 km/t og 10,6 sekunder fra 80-120 km/t, er bilen på grensen til det vi vil kalle undermotorisert.

Vanskelig å få varm

Den lille dieselen er ikke blant de mest moderne smådieselene på markedet. Det merkes på dreiemomentterskelen rett i underkant av 2000 omdreininger. De beste smådieselene i dag har fullt dreiemoment fra 15-1600 o/min. Motoren er heller ikke utpreget støysvak og har ganske grov gange.

En annen ulempe er at den er så liten og effektiv at den nesten ikke utvikler varme. Jeg har selv erfart dette i en Toyota Urban Cruiser, og flere lesere har kommentert dette. Folk sliter rett og slett med å få varme i bilen på kalde dager. Løsningen på problemet er dieselvarmer, og det hadde testbilen.

Trygge kjøreegenskaper

Nok om motor og ytelser. Mer om selve kjøreopplevelsen, som må sies å være mye bedre enn ytelsene. Auris er langt fra den mest sportslige bilen i kompaktklassen. Likevel har vi lite å utsette på kjøreegenskapene. I våre kjøreøvelser er den på typisk Toyota-vis veldig trygg og har et antiskrenssystem som griper tidlig og ganske hardt inn. Tilbakemeldingene til fører er gode og fjæringskomforten over snittet for klassen.

I SNITT: Komforten og plassen i baksetet er gjennomsnittlig for klassen. FOTO: Petter Handeland
I SNITT: Komforten og plassen i baksetet er gjennomsnittlig for klassen. FOTO: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

Kvalitetsmessig er vi sikre på at Auris er like bra, om ikke bedre enn snittet for klassen. Men selv om den ikke er billigst av kompaktklassebilene, framstår den som det på innsiden. Dette har vi gitt Auris pepper for før, og den slipper ikke unna denne gangen heller.

TEKNISKE DATA

Motor, cm3: 1364

Effekt, hk ved o/min: 90/3800

Dreiemoment, Nm ved o/min: 205/1800

Egenvekt, kg: 1270

Tilhengervekt, kg: 1000/450

Lengde/bredde/høyde, cm: 428/176/146

Bagasjerom, liter: 360

Standard dekkdimensjon: 215/45R17

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42

CO2-utslipp, g/km: 109

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,5

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 220 300

Pris testbil, kr: 263 533

Ikke bare de tyske konkurrentene, men også Kia og Hyundai gjør interiørjobben bedre. Det er irriterende når plastdekslene som dekker seteskinnene spretter av når vi støvsuger bilen. En bagatell i den store sammenhengen, men strengt tatt unødvendig. Toyota kan så mye bedre.

Som du sikkert skjønner, er ikke Auris vårt førstevalg i en klasse stappfull av gode biler. Foruten et godt kvalitetsrykte ser vi ingen åpenbar grunn til å velge Auris foran biler som Volkswagen Golf, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Cee'd og Honda Civic. Biler som alle har en eller flere egenskaper som gjør dem mer attraktive enn Auris.

Vi Menn Bil Top Gear mener:

At Auris er et fornuftig og økonomisk sett veldig trygt bilkjøp er nok for mange. Men vi skulle gjerne sett at Toyota satset litt høyere og virkelig viste hvilken gigant de er. Både teknologi og økonomi ligger til rette.

Auris er en fasit på et fornuftig bilkjøp. En bil du kjøper med hodet. Ikke hjertet.

Les også:

Toyotas beste stasjonsvogn

Enorm avgiftsforskjell på to nesten like biler

Test: Suzuki SX4 S-Cross - Skreddersydd for norske forhold

Denne SUV-en blir billigste Porsche i Norge

Denne saken ble første gang publisert 14/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også