Det dreier seg om Ferrari Enzo, Ferrari 288 GTO og en Bugatti EB 110 GT. Dette er bilmodeller som er produsert i et svært begrenset antall, og dermed ikke et vanlig syn i Norge. Ikke i verden for øvrig heller, for den saks skyld.

Men nå byr det seg en anledning til å ta bilene i nærmere øyesyn, nærmere bestemt på Oslo Motor Show som arrangeres fra 25. - 27.oktober. Bilene finnes på norsk jord, men har ikke vært vist frem tidligere, ifølge Teng Tools som har skaffet bilene. De stilles ut på Teng Tools' stand.

Av de nevnte bilene er det antakelig Ferrari Enzo som kommer til å vekke størst oppmerksomhet. Bilen er oppkalt etter Ferrari-grunnleggeren Enzo Anselmo Ferrari, og ble vist frem for første gang på bilutstillingen i Paris i 2002. I første omgang ble 349 biler bygget. De ble alle tilbudt personer som allerede eide Ferrari F40 eller F50, og ble bestilt før noen rakk å si "Scuderia".

På grunn av etterspørselen ble ytterligere 50 biler bygget, pluss en som ble gitt Vatikanet. Ferrari Enzo nummer 400 ble senere auksjonert bort til inntekt for ofrene for tsunamien i 2004.

Ferrari Enzo er designet av Pininfarina, midtmotorisert og ble den første Ferrari-en som virkelig fikk nyte godt av selskapets Formel 1-teknologi. Det innebærer blant annet at store deler av bilen er bygget i karbonfiber. Dette var også første gang en gatefokusert Ferrari kom med karbon-keramiske bremser og elektronisk kontrollert kjøredynamikk. Den har en sekstrinn semiautomatisk girkasse som reduserte girskiftene til 150 millisekunder.

=

RÅSKINN: Ferrari Enzo var den raskeste superbilen da den ble lansert i 2002. FOTO: Ferrari

Kraftige saker

Under karbonskallet sitter en selvpustende 6,0-liters V12-er på 660 hk. Den var dermed den kraftigste superbilen noensinne da den dukket opp med skilter i 2003. Toppfarten er estimert til 355 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Vekten er på 1365 kilo.

Ferrari Enzo er imidlertid ikke lenger Ferraris mest ekstreme superbil. Tidligere i år ble etterfølgeren LaFerrari lansert, og den er naturlig nok enda raskere. Også Ferrari F12 Berlinetta fra 2012 er raskere enn Enzo, dersom vi ser på akselerasjon.

Enzo-en som skal vises frem på Oslo Motor Show er en 2003-modell med en antatt verdi på 7-9 millioner kroner.

=

KARBON: Under karbonskallet sitter en selvpustende 6,0-liters V12-er på 660 hk. FOTO: Ferrari

=

SJELDEN: Ferrari 288 GTO: FOTO: Newspress

Ekstrem turbokraft

En annen Ferrari-juvel som vises frem på bilutstillingen på Lillestrøm er Ferrari 288 GTO. Den er enda mer sjelden enn Enzo. 288 GTO er delvis basert på Ferrari 308 GTB, og ble bygget i en begrenset serie med mål om å kunne delta i motorsport Gruppe B-biler. Kun 272 eksemplarer ble produsert, og modellen bærer den gjeve GTO-forkortelsen (Gran Turismo Omologata), akkurat som 250 GTO (1962-64). 250 GTO er blant de mest sjeldne Ferrari-modellene.

288 GTO ble vist frem for første gang på bilutstillingen i Genève i 1984, og ble produsert samtidig med 80-tallsikonet Testarossa. 288 GTO er utstyrt med en 2,8-liters V8-er med twinturbo og 400 hk. Den doble turboen ble regnet som svært ekstrem for sin tid, og bidro til at 288 raskt ble beryktet som en svært krevende bil å kjøre. Toppfarten er på 304 km/t og den akselererer fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder.

Bilen som skal vises frem på Oslo Motor Show er en 1985-modell med en antatt verdi på 9-11 millioner kroner.

=

EKSTREM: Ferrari 288 GTO er en twinturbo som er regnet som særdeles ekstrem for sin tid. FOTO: Newspress

=

SPESIELL: Bugatti EB 110 GT. FOTO: Wikipedia

Før Bugatti Veyron

Den spesielt utseende og svært sjeldne Bugatti EB 110 GT blir også å se på Oslo Motor Show. Bilen kan anses som en slags forgjenger til Bugatti Veyron 16.4.

Rundt 70 GT-modeller ble bygget av Bugatti Automobili SpA, men det er noe usikkerhet rundt antallet.

Den ble vist frem for første gang i 1991 i forbindelse med Ettore Bugattis 110-årsdag. Lanseringen fant sted både foran Versailles og den moderne triumfbuen i hightec-området La Defénse i Paris.

Bilen som skal vises frem i Norge er en 1994-modell med en 3,5-liters V12-er med 60 ventiler og hele fire turboer. Bilen har 6-trinns manuell girkasse, 560 hk, firehjulstrekk, gjør 0-100 km/t på 4,2 sekunder og har en toppfart over 340 km/t.

=

UHYRE SJELDEN: Bugatti EB 110 GT: FOTO: Max Earey

I tillegg til GT-modellene ble det produsert 20 SS-modeller (Super Sport) med cirka 600 hk, og som gjorde 0-100 km/t på rundt 3,2 sekunder. En av disse havnet i hendene til selveste Michael Schumacher, men han solgte den i 2003. Noen SS-er kjørte 24-timersløp uten voldsom suksess.

=

SS: Bugatti EB 110 Super Sport. FOTO: Flickr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!