Kort sagt:

+ Herlig komfort

+ Tøft utseende

+ Stilfullt, sobert interiør

+ Småsporty uten å være slitsom

+ Høy grad av sikkerhet

+ Flott kvalitetsfølelse


- Altfor dårlig innvendig plass

- Trangt bagasjerom

- Kostbart ekstrautstyr

- Litt uharmonisk dieselmotor

- Setter krav til dekkene

Blant kompakte premiumbiler er det tre tyskere - Audi A4, Mercedes-Benz C-Klasse og BMW 3-Serie - som gjerne trekkes fram først. Lexus IS 220d byr på veldig mye av det samme i en flott sedaninnpakning, med sterk dieselmotor og herlig kvalitetsopplevelse som bonus.

Lexus IS 220d er tøff å se på, den er klassens mest komfortable bil, og den har også en god del å stille opp med når svingene kommer tettere. Den har masser av utstyr, og dieselmotoren passer fint til både bilen og våre kjøreforhold. Dårlig innvendig plass ødelegger for mange av oss, men om du og dine får plass, bør du se litt ekstra på den.

Kjøreegenskaper

Lexus IS er en svært komfortabel bil. Men likevel stiller den opp med god styrefølelse, den lystrer kjapt og godt, og den formidler også mye av det som skjer med dekkene - uten at det noen gang blir påtrengende. Den er ikke like presis, følsom og kjøreglad som BMW 3-Serie, vår favoritt i denne klassen hva kjøreglede angår. Men den kjører fortsatt veldig godt. Og den evner å holde hjulene godt plantet på bakken selv på dårlig vei, noe som bidrar til å gjøre det lett å holde anstendige hastigheter. Bilen har flott balanse, men sparker også kjapt ut hekken - gode vinterdekk bør på plass.

Motor

En 177-hesters dieselmotor bør sette skikkelig god fart på en bil som dette. Den 2,2 liter store fireren i Lexus IS 220d, som ellers tjenestegjør i et knippe Toyota-modeller, føles imidlertid ikke så råsterk som tallene skulle tilsi. Den har noe fordrøyning, men over 2000 o/min gir den godt skyv - og det varer et par tusen omdreininger til før det er slutt. Støymessig er den fin, om enn litt grov i målet, men vi skulle ønske den hadde en jevnere kraftkurve. Den er heller ikke så turtallsvillig som vi skulle ønske i en så harmonisk og kjøreglad bil som dette. Kort sagt ville denne bilen kle en litt jevnere sterk motor - men den leveres jo også med en deilig, 2,5-liters bensin-V6 på 208 hk. Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassen fungerer fint til motoren og bilen, uten å sette noen standard hva girskift angår.

Ytelser

Dieselmaskinen i Lexus IS 220d gir 177 hk ved 3600 o/min og 400 Nm mellom 2000 og 2600 o/min, og på papiret høres dette ganske gromt ut. Og bilen går jo godt, i hvert fall når motoren får mer enn 2000 o/min. Men hele tiden ønsker vi oss jevnere kraftutvikling, og vi lurer litt på hvor alle kreftene blir av. Det behagelige støynivået lurer oss til en viss grad; den går bedre enn det kjennes ut. Men sammenliknet med noen av konkurrentenes motorer, føles Toyota-dieselmaskinen litt uharmonisk.

Eksteriør

Redaksjonen er samstemte i at Lexus IS er en tøff bil. Særlig forfra, der lekre linjer brytes til barske detaljer. Også bakover er den lave sedanen i våre øyne gjennomført elegant med tøffe hint. Dette liker vi!

Interiør

Førermiljøet i IS er som i andre Lexus-modeller; lekkert og fullstendig sobert, gjennomarbeidet, elegant og velfungerende, og med ergonomi som i utgangspunktet er fin. Kvalitetsopplevelsen er jevnt over svært høy, men noen detaljer ødelegger litt vel mye for bilen. Blant annet ser en god del biter ut til å være hentet rett fra moderselskapet Toyotas rimeligere hyller, noe som gir et litt gammelmodig inntrykk. Men bilens aller største problem er at den er altfor lav. Med takluke og elektrisk justerbare seter skal man ikke være spesielt lang i ryggen før man får ubehagelig kontakt mellom hodet og taket. Løsningen blir å velge en kraftig tilbakelent råner-stilling bak rattet. Ikke bra! I baksetet er historien den samme, og i tillegg har bilen korte sitteputer og kort avstand mellom gulv og sete - noe som gir skarp knekk i knærne. Bagasjerommet er heller ikke i stand til å imponere noen.

Komfort

Lexus IS er en særdeles komfortabel bil å kjøre. En skal opp i både størrelse og pris for å havne på samme nivå som her. Understellet spiser telehiv-veier uten å protestere, men de herlige, flytende kjøreegenskapene gjør den likevel ikke ullen og ufølsom. Støynivået er behagelig lavt, og alt av betjeningsorganer har et avslappende trekk over seg. Dessuten gir dieselmotoren behagelig kraftoverskudd. Plassmessig kunne den imidlertid hatt mye mer å by på - IS er for lav.

Sikkerhet

Lexus IS ble EuroNCAP-krasjtestet i 2006, og klarte fem av fem stjerner for voksenbeskyttelse, fire av fem for beskyttelse av barn, og to av fire for fotgjengerbeskyttelse. Den har mye utstyr for å øke sikkerheten når man kjører; de mer påkostede utstyrsvariantene av dieselutgaven 220d har også Lexus´ VDIM-system. Dette samkjører informasjon fra en rekke sensorer i bilen for å rydde opp i det du måtte finne på å gjøre.

Pris/utstyr

Lexus IS 220d er en påkostet bil, og det merkes godt når man kjører den. Prisen er noe høyere enn for konkurrenter med omtrent like sterk dieselmotor, men utstyrsnivået gjør den likevel jevnbyrdig med disse. Som vanlig på biler i denne klassen er ekstrautstyret kostbart. Forbruket er hyggelig, og Lexus´ glimrende feilstatistikk hinter om et langt bilhold med liten sannsynlighet for store, uforutsette utgifter.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Lexus IS 220d kjører svært godt, og er mer komfortabel enn en del større og dyrere biler. Den er ganske enkelt herlig å kjøre, også på dårlige veier. Men litt mer følelse i styring og understell ville gjort hekken lettere å kontrollere på glatta. Bilen ser bra ut, og kvalitetsfølelsen er svært god. Dieselmotoren kunne vært bedre, men den er ikke noe problem å leve med. Da er det verre med den innvendige høyden i vår takluke- og el-seteutstyrte testbil: den er altfor lav! Baksete- og bagasjeromsplassen imponerer heller ikke.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!