Test: Peugeot RCZ 1,6 THP 156 hk, 2013

En rimelig, men ekte sportsbil

Peugeot RCZ 1,6 THP gir herlige sportsbilfølelser til prisen av en vanlig familiebil.

FARTSFØLELSE: Det skal være moro å kjøre sportsbil, og Peugeot RCZ formidler masse fartsfølelse. Motoren har godt med krefter, men vi kunne ønsket oss en litt lavere utveksling i en sportslig bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FARTSFØLELSE: Det skal være moro å kjøre sportsbil, og Peugeot RCZ formidler masse fartsfølelse. Motoren har godt med krefter, men vi kunne ønsket oss en litt lavere utveksling i en sportslig bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

Ekte sportsbil, det er dyrt det. Slik er vi vant til å tenke i et land der gode ytelser har pleid å koste skjorta.

Men nå finnes alternativer med fullverdige sportsbilfølelser som du kan få til prisen av en ganske normal familiestasjonsvogn. En viktig årsak: Den nye generasjonen av små bensinturbomotorer som kommer gjennom møtet med avgiftssystemet vårt uten å bli steinet til døde.

Peugeot RCZ 1,6 THP har en slik motor. 156 hk og 240 Nm dreiemoment virker kanskje ikke som all verden, men innenfor norske hastighetsforhold - og godt over det - er ytelsene friske.

RCZ har nylig fått en facelift. Luftinntakene i fronten har fått en helt annen form enn før, og der det tidligere sto vanlige tåkelys, finner man nå LED.

RCZ har få direkte konkurrenter. Til de rimelige sportsbilene hører Mazda MX-5 og sportsutgaver av Mini, som Mini Cooper S Roadster og Mini Cooper S med vanlig tak. Audi TT starter noe høyere i pris, men har sterkere motor (se test av den langt dyrere TTS her).

På et litt fjernere plan er en relativt sett rimelig GTI-kompaktbil som Kia Pro_Cee'd GT et alternativ i samme prisområde (den er rask!).

Kjøreegenskaper: 5

Testbilen setter sin sjåfør i ekte sportsbilstemning. Du sitter lavt, rattet er lite og interiøret har typiske sportsdetaljer som metallpedaler. Girspaken opereres med svært korte og kontante bevegelser.

Så fort du er oppe i fart, får du fartsfølelse i massevis. Fartsfølelse er mye bedre enn fart i et land med våre fartsgrenser.

Testbilen har 19-tommers hjul med sportsdekk i dimensjon 235/40 (ekstrautstyr). De bidrar til en direkte styrefølelse, og forhjulene biter seg tilsynelatende fast i asfalten helt til dommedag. En lovlydig sjåfør i Norge vil neppe noen gang få hjulene på denne bilen til å slippe på tørr asfalt.

KUPPEL: Kupeen er en slags kuppel midt på bilen. Over hodet på de om bord er det to bølger. Her har designavdelingen fått lov til å kose seg. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KUPPEL: Kupeen er en slags kuppel midt på bilen. Over hodet på de om bord er det to bølger. Her har designavdelingen fått lov til å kose seg. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Dekkenes grep, og det vi opplever som en fin vektbalanse i bilen, gjør at den er svært enkel å håndtere i våre faste kjøreøvelser på lukket bane. Den danser i høy hastighet gjennom slalåmøvelsen, og er lenge en av de beste bilene vi har utsatt for elgtesten (dobbel unnamanøver).

TEKNISKE DATA Peugeot RCZ 1,6 THP 156 hk

  • Motor, cm³: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 156/5800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1400
  • Egenvekt, kg: 1350
  • Tilhengervekt, kg: 500/500
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 429/185/136
  • Bagasjerom, liter: 321
  • Standard dekkdimensjon: 235/45 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,64
  • CO2-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8
  • Toppfart, km/t: 215
  • Pris fra, kr: 375 000
  • Pris testbil, kr: 452 200

Først når vi virkelig tar i, opplever vi noe merkelig: Det virker som om servoen ikke henger helt med når vi i rask rekkefølge svinger til venstre, høyre og venstre igjen mellom kjeglene. Det er ikke farlig, men vi må rett og slett bruke mer muskler for å svinge.

Motor: 5

Motoren er en flott representant for de moderne bensinturboene. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig på svært lavt turtall, og det sørger for lettkjørthet under vanlig kjøring.

Maks effekt når den like før 6000 o/min, og det er ikke helt slutt der heller. Den drar hurtig videre et stykke til.

I testbilen både snerrer og brummer motoren mer enn i andre Peugeot-modeller vi har kjørt med samme motor. Det kan du lese om i kapittelet om pris/utstyr.

Om motoren er super, synes vi girutvekslingen ikke er helt optimal for maksimal sportslighet under norske forhold. Tredjegiret når ikke sitt favoritturtall før du er i faresonen for UP. Du må ned i andregir for å hente ut full kraft i lovlige norske hastigheter, og det er litt for masete.

Ytelser: 4

FARTSFØLELSE: Det skal være moro å kjøre sportsbil, og Peugeot RCZ formidler masse fartsfølelse. Motoren har godt med krefter, men vi kunne ønsket oss en litt lavere utveksling i en sportslig bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FARTSFØLELSE: Det skal være moro å kjøre sportsbil, og Peugeot RCZ formidler masse fartsfølelse. Motoren har godt med krefter, men vi kunne ønsket oss en litt lavere utveksling i en sportslig bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Resultatene fra akselerasjonsmålingene viser det vi avsluttet med i motorkapittelet. 60-100 km/t i tredjegir tar 5,5 sekunder. Det er betydelig langsommere enn for en bestselger-Golf med 1,4 TSI-motor og 140 hk, som greier det på 4,6 sekunder (med automatgir). Man venter kanskje litt mer fra en sportsbil.

TESTDATA Peugeot RCZ 1,6 THP 156 hk

  • 0-100 km/t, sek.: 9,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,5
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 12,7
  • 80-120 km/t, 3. gir: 6,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 10,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,8
  • Støy tomgang, dBA: 39,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,3
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,6

Og ja, mer får man, men man må ned i andregir. Da går spurten i samme hastighetsområde unna på 4,3 sekunder.

80-120 km/t tar 6,1 sekunder. I dette fartsområdet, og gjerne videre oppover, er tredjegiret i storform. Spurten er sprelsk og herlig, men da er farta altså i overkant høy for norske veier.

Ved vanlig, dagligdags kjøring, som sikkert er det også RCZ-sjåfører vil bedrive det meste av tida, føles motoren alltid sterk og villig, selv i høye gir.

Eksteriør: 6

Vi digger at Peugeot har gitt RCZ skikkelige sportsbilformer.

Sportssetene er gode, og man sitter lavt. Sjåføren har bra sikt - det er ikke alltid tilfelle i sportslige biler. Interiøret er pent pyntet, men kvalitetsfølelsen heller mot folkebil, ikke premiumprodukt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sportssetene er gode, og man sitter lavt. Sjåføren har bra sikt - det er ikke alltid tilfelle i sportslige biler. Interiøret er pent pyntet, men kvalitetsfølelsen heller mot folkebil, ikke premiumprodukt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det starter med en lav og bred front, slik det skal være på en sportsbil. Kupé-delen er en slags kuppel midt på bilen, og kuppelen har attpåtil fått bølger over hodet på dem som skal sitte i den.

Bakparten er kraftig, og hver gang du ser i sidespeilene, blir du minnet om at RCZ er noe annet enn en vanlig bil: Skjermene buler muskuløst ut. Hjulene fyller hjulbuene perfekt ut.

Testbilen har i tillegg karbontak (ekstrautstyr) som ser ekstra gildt ut.

Interiør: 4

Fra førersetet har vi fint lite å utsette på interiørutformingen. Vi sitter med god støtte i sportssetene. Rattet er passe nært. Vi har til og med god sikt - det er bedre sikt i de fleste retninger, og særlig bakover, i RCZ enn i en gjennomsnittlig kompaktbil designet etter dagens trender.

Derimot er det altfor mye år 2000 over betjeningen av navi/radio/infoenheten (WIP Nav+, ekstrautstyr), som har tungrodd logikk og betjening sammenlignet med det meste annet som finnes i dag.

Ikke minst er det en vits å kalle RCZ for en fireseter. Voksne må sage av beina over knærne for å få plass i baksetet. Foreldre som faktisk liker barna sine, vil neppe be dem sitte der over tid.

Se i stedet på baksetet som ekstra bagasjeplass. Fell ned ryggen, og RCZ har bagasjeplass til en europaturné for to.

Kvalitetsfølelsen i interiøret er tross pen pynt kun på folkebilnivå, og følgelig et stykke unna premium.

Komfort: 4

Du kjøper ikke en Peugeot RCZ for å få maksimal komfort. Når den likevel får god komfortkarakter, er det fordi vi vurderer den som det vi synes den fortjener å kalles: En sportsbil.

Det er en del støy i bilen. Noe av støyen kan sikkert tilskrives 19-tommerne - kanskje vil standardhjulene på 18-tommer være mer passende på veier med vår grove asfalt. Slaglyder fra understellet hører vi også over krappe ujevnheter.

PRAKTISK: De to sitteplassene i baksetet er en vits, for voksne må demontere beina over knehøyde for å få plass. Se heller på bakseteplassen som ekstra bagasjeplass, for seteryggen kan felles ned. Da har du plass nok til en europaturné for to. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
PRAKTISK: De to sitteplassene i baksetet er en vits, for voksne må demontere beina over knehøyde for å få plass. Se heller på bakseteplassen som ekstra bagasjeplass, for seteryggen kan felles ned. Da har du plass nok til en europaturné for to. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fjæringen er fast. I fart er den tilstrekkelig smidig til at det ikke blir slitsomt på normalt godt underlag. På ujevn vei blir det mange brå bevegelser i bilen. Det er normalen for en slik bil.

Sikkerhet: 3

Peugeot RCZ er ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. I slike tilfeller pleier vi å sette vår standardkarakter 3.

Det betyr ikke at vi tror sikkerheten er lav i RCZ. Den har all den sikkerhetselektronikken vi forventer å finne i en moderne bil.

De kvikke, men trygge kjøreegenskapene også når vi simulerer kritiske situasjoner, er en sikkerhetsfaktor i seg selv.

Pris/utstyr: 4

Peugeot RCZ 1,6 THP med 156 hk koster som nevnt fra 375.000 kroner. Etter vår oppfatning er den pent utstyrt allerede i utgangspunktet. Skulle vi ha kjøpt en, hadde vi neppe brukt mye penger på ekstrautstyr. Det er grunnpakken vi liker, ikke nødvendigvis toppingen (som den gammelmodige skjermbetjeningen).

Om vi skulle brukt litt ekstra, hadde vi satset på noe som øker sports- og kjøreopplevelsen: En sportspakke med sportsratt, kort girspak og motorlydtuning, og definitivt de gode, svingbare bixenonlysene. I tillegg kanskje delskinn/alcantara.

Dette er den rimeligste RCZ-utgaven. Automat koster 30.000 kroner ekstra - det hadde vi ikke valgt å legge til. En versjon med 200 hk koster fra 455.000 kroner, og med toliters diesel med 163 hk koster den fra 402.000 kroner. Sistnevntes ytelser kan du lese om her (i før-facelift-utgave).

DETALJER TELLER: Doble, runde kromrør. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DETALJER TELLER: Doble, runde kromrør. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Av disse variantene hadde vi valgt nettopp den minste bensinmotoren. Her synes vi forholdet mellom sportslighet og pris er best, selv om dieselbilene bruker litt mindre drivstoff og er vel så rask.

Forbruk: 5

Peugeot RCZ 1,6 THP med 156 hk er oppgitt til å bruke 0,64 l/mil ved blandet kjøring.

I vår faste testløype på 20 mil greier den seg med litt mindre enn det. Vi får 0,6 l/mil som resultat.

Av biler som vi har kategorisert under "sport", er det kun RCZ med diesel som har brukt mindre (0,53 l/mil). Flere av bilene med høyere forbruk har ytelser som RCZ med bensinturbo matcher godt.

Forbruket er dessuten noe lavere enn for eksempelvis en VW Golf 1,4 TSI og flere andre vanlige kompaktbiler med noenlunde sammenlignbar bensinturbomotor.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Peugeot RCZ 1,6 THP er en bil vi blir glade av å kjøre. Her får du massevis av fartsfølelse og sportslighet i en innpakning som ser meget bra ut.

Motoren passer godt til norske hastighets- og avgiftsforhold, og i tillegg er forbruket relativt lavt, men vi kunne ønsket oss en litt lavere girutveksling. Fjæringsoppsettet kan bli i overkant fast til dagligbruk.

Skjermbetjeningen er et svakt punkt ved testbilen, og hadde ikke brukt ekstra penger på å kjøpe til dette.

FORNUFT: Det er sjelden god økonomi i å kjøpe sportsbil i Norge. Skal du likevel gjøre det, er RCZ 1,6 THP med 156 hk kanskje det mest fornuftige valget. Pris og forbruk som en familiestasjonsvogn, og krefter nok. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FORNUFT: Det er sjelden god økonomi i å kjøpe sportsbil i Norge. Skal du likevel gjøre det, er RCZ 1,6 THP med 156 hk kanskje det mest fornuftige valget. Pris og forbruk som en familiestasjonsvogn, og krefter nok. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les også:

Alle våre Peugeot-tester

Alle våre biltester

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også