Test: Dacia Duster 1,5 dCi North Edition 4x4

Duger billig-SUV-en?

Dacia Duster har et godt utgangspunkt: Firehjulsdrift og lav pris.

Sist oppdatert

Dacia er et nytt merke i Norge. I hjemlandet Romania går røttene tilbake til 1950-tallet, og vestover i Europa er merket blitt stadig mer kjent ettersom økonomiske kriser har bremset kjøpekraften.

Merket er eid av Renault/Nissan-gruppen, og i de ferskeste modellene brukes mange deler fra modeller Renault og Nissan lager. Motoren stammer fra Renault, firehjulsdriften fra Nissan.

Duster ble lansert i andre land i 2010, og det er solgt over 400.000 eksemplarer av den. Hit kommer den i én utgave (North Edition) med 1,5-liters dieselmotor og firehjulsdrift.

Med en frapris på rett over 250.000 kroner markerer Duster seg som den rimeligste veien til firehjulsdrevet SUV i denne størrelsesklassen. Lengde er 432 cm, som er omtrent det samme som Nissan Qashqai og Mitsubishi ASX, samt sistnevntes nære slektninger Peugeot 4008 og Citroën C4 Aircross.

Duster er 5 cm større enn Opel Mokka, og 12 cm kortere enn Subaru XV.

Men med unntak for den billigste Subaru XV-modellen, som har en listepris på 299.900 kroner, koster alle de andre til dels godt over 300.000 kroner i billigste utgave med firehjulsdrift (de aller fleste finnes også i utgaver med kun forhjulsdrift, og disse er rimeligere).

Spørsmålet er om Dacia Duster har egenskaper som holder likevel. Naturlig nok er Duster uten jåleri. I stedet markedsføres den som robust og mer terrengvennlig enn mange av de dyrere alternativene.

Det tar vi med oss i de vurderingene der vi synes det er naturlig.

Sjekk gjerne hvordan vi setter karakterer før du leser videre.

Kjøreegenskaper: 4

Dacia Duster kan på noen måter minne litt om en billigutgave av Subaru XV. Kjøreopplevelsen er ikke raffinert, men bilen blir bedre desto tøffere påkjenninger den utsettes for. Det synes vi at den skal ha betalt for.

Duster gjør jobben i testløypa vår, der kong Vinter fortsatt hersker og veidekkets tilstand er høyst varierende.

Duster har relativt myk fjæring. Den er dyktig til å holde hjulene på bakken også der underlaget er ujevnt. Vi har ikke noe å utsette på veigrepet: Den er skodd med kvalitetsdekk og oppfører seg forutsigbart.

TAR SEG FRAM: Dacia Duster har en smidig fjæring som vi synes gjør en god jobb med å holde hjulene i kontakt med bakken på ujevnt underlag. Det bidrar til forutsigbare vinteregenskaper. Antiskrenselektronikken virker imidlertid å være av en tidlig generasjon, med harde, markerte inngrep. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TAR SEG FRAM: Dacia Duster har en smidig fjæring som vi synes gjør en god jobb med å holde hjulene i kontakt med bakken på ujevnt underlag. Det bidrar til forutsigbare vinteregenskaper. Antiskrenselektronikken virker imidlertid å være av en tidlig generasjon, med harde, markerte inngrep. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

I veigrepets grenseområde slår de elektroniske hjelperne hardt inn. Denne elektronikken føles temmelig " førstegenerasjons" - nyere systemer virker langt mer progressivt.

Tekniske data Dacia Duster 1,5 dCi 4x4

  • Motor, cm3: 1461
  • Effekt, hk ved o/min: 109/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1750
  • Egenvekt, kg: 1369
  • Tilhengervekt, kg: 1500/680
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 432/182/170
  • Bagasjerom, liter: 408-1570
  • Standard dekkdimensjon: 215 /65 R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,53
  • CO2-utslipp, g/km: 137
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,5
  • Toppfart, km/t: 168
  • Pris fra, kr: 253 000
  • Pris testbil, kr: 269 500

Firehjulsdriften sørger for god hverdagsframkommelighet. Den krafser seg ut av dyp snø og kommer seg i gang i bratte bakker. Bakkeklaringen er på 21 cm, og den har stor inn- og avkjøringsvinkel (dumpa kan være stor uten at front eller hekk tar nedi). Førstegiret er lavt, nesten som et ekte lavseriegir.

Firehjulsdriften kan du la forbli i "auto", der det fordeles til bakhjulene når hjulspinn oppstår, eller du kan velge kun forhjulsdrift. I krevende situasjoner kan du låse den i konstant firehjulsdrift (lock).

Motor: 3

1,5-literen med 109 hk og 240 Nm dreiemoment kjenner vi fra diverse Renault- og Nissan-modeller. Tross en godt merkbar momentterskel er dette en lettbrukt dieselmotor - den har tilstrekkelig "sigekraft" også under turtallsnivået der kreftene kommer.

Motoren er i andre bilmodeller snill når det gjelder støy og vibrasjoner, men i Dacia Duster virker ikke støydempingen å være særlig tykk.

Den lave utvekslingen for førstegiret er en særegenhet vi allerede har nevnt. Utvekslingen er imidlertid lav også videre oppover: Her må du gire ofte og fort når du skal raskt opp i fart.

Til gjengjeld er sjettegiret ganske seigt og sterkt når du har nådd landeveistempo. Da trenger du ikke gire så ofte mer.

Ytelser: 3

ENKELT: Plasten i interiøret er av det billige slaget som knirker og gir etter når du trykker på den. Dacia Duster er feil valg for dem som skal pynte seg med bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
ENKELT: Plasten i interiøret er av det billige slaget som knirker og gir etter når du trykker på den. Dacia Duster er feil valg for dem som skal pynte seg med bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Dacia Duster har relativt lav egenvekt (1369 kg med fører), og det er et gode når motoren kun er på 1,5 liter.

Testdata Dacia Duster 1,5 dCi 4x4

  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,4
  • 60-100 km/t, 6. gir: 13,9
  • 80-120 km/t, 5. gir: 11,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 16,2
  • Støy tomgang, dBA: 49,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,3
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Duster trenger 7,6 sekunder fra 60 til 100 km/t i fjerdegir (tredjegir tar slutt lenge før 100 km/t). Det er på nivå med for eksempel Peugeot 4008 1,6 HDI 4x4 med 115 hk, og raskere enn Subaru XV 1,6i CVT (bensin).

Siden responsen er relativt god på mindre fartsendringer, holder den seg akkurat på riktig side av det vi synes en bruksbil må ha av krefter til daglig bruk.

Eksteriør: 3

Vi må lete en stund før vi finner positurer der vi synes Dacia Duster er grei å se til. Vi må stille den opp i barskt terreng før det skjer, og gjerne se den litt nedenfra.

Designmessig er den forsøkt tøffet opp med markerte buer over hjulene og klassisk SUV-pynt foran, bak og langs sidene.

Samme hva vi måtte mene om utseendet, så opplever at Duster vekker oppsikt. Kanskje er en del av årsaken testbilens svært synlige reklamepåskrift. Uansett er det mange som stanser opp og titter på Duster i løpet av testperioden.

(Utvendig design teller aldri tungt i totalvurderingen.)

FLATT: Baksetene er tynne og flate, men plassforholdene er gode for en SUV på denne størrelsen. Tynne seter tar dessuten liten plass når de legges sammen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FLATT: Baksetene er tynne og flate, men plassforholdene er gode for en SUV på denne størrelsen. Tynne seter tar dessuten liten plass når de legges sammen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Interiør: 3

Duster har gode plassforhold i kupeen til å være en SUV på denne størrelsen. Undertegnede (187 cm) sitter helt fint "bak meg selv" i baksetet.

Med 408 liter volum er bagasjerommet omtrent som i alternativer av samme størrelse. Duster har reservedekk - i motsetning til flere av de andre - og derfor ikke noe rom under gulvet som kan regnes med i volumet.

Det er ikke vanskelig å finne ut av betjeningen. Duster har ikke haugevis med knapper, rett og slett fordi den ikke har haugevis med utstyr.

Men kvalitetsfølelsen skriker billigbil, høyt. Plastdelene er av det billigste slaget. Det knirker og gir etter når du trykker på ulike partier av dashbordet.

De som skal pynte seg med bilen sin, er definitivt kommet feil.

Komfort: 3

Fjæringen har vi allerede gitt et godt skussmål - det er ikke den som drar ned komforten i Dacia Duster.

Men her er det mange typer lyder som virker for ufiltrerte, fra motor og vei. Støynivået på tomgang er høyt.

MANGLER: Her finnes ingen lyktespyler - Dacia har spart. Dumt i et land med saltlakeveier i lange perioder. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MANGLER: Her finnes ingen lyktespyler - Dacia har spart. Dumt i et land med saltlakeveier i lange perioder. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det mangler dessuten noen muligheter til å stille inn sete og ratt (lengderetningen) til at vi finner en helt ideell sittestilling (her snakker vi om to langbeinte testsjåfører). Sittestillingen er relativt høy.

Sikkerhet: 2

Denne delkarakteren settes med en viss usikkerhet.

I EuroNCAPs kollisjonstest fikk Dacia Duster kun tre av fem stjerner. Det er rett og slett for dårlig i en tid da regelen, og ikke unntaket, er at nye bilmodeller fra de kjente merkene får fem.

EuroNCAP testet imidlertid en bil som manglet antiskrenselektronikk. Duster har ikke dette som standard på alle markeder.

I Norge har den derimot denne elektronikken, og Dacia-importøren sier at den alene ville gitt én stjerne til.

Men heller ikke fire stjerner ville holdt helt i dag.

Pris/utstyr: 5

Innledningsvis i testen er det beskrevet hvordan Dacia Duster ligger an prismessig. I pris alene er den en sekser på terningen.

I Duster-sammenheng er en North Edition-utstyrt bil en topputstyrt bil.

Men i "SUV anno 2013-sammenheng" er den ikke det. Da blir den en bil som har det viktigste, som manuelt klimaanlegg, en billig stereo, antiskrenselektronikk av tilsynelatende enkel utgave og - pussig nok - elektrisk justerbare speil.

ÅPENT SPØRSMÅL: Annenhåndsverdi er en ukjent størrelse ved en billig modell fra et merke som er lite kjent i Norge. Det vil trolig bli avgjørende om Duster greier å opparbeide et greit kvalitetsry. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
ÅPENT SPØRSMÅL: Annenhåndsverdi er en ukjent størrelse ved en billig modell fra et merke som er lite kjent i Norge. Det vil trolig bli avgjørende om Duster greier å opparbeide et greit kvalitetsry. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det er lite ekstrautstyr å velge i: Elektrisk vindusheis bak og en sportspakke med alufelger og diverse pynt er det hele.

Dacia har ofret lyktespylere på den lave pris' alter. Dumt i et land med saltsørpe på veiene i lange perioder.

For øvrig er betjeningen av hornet på venstre rattspak, og ikke på selve rattet. Det er lenge siden sist vi så den løsningen.

Dacia Duster kommer med fem års garanti, mens annenhåndsverdi er uklar. Et temmelig ukjent billigmerke stiller normalt ikke sterkt i den sammenhengen. Det vil være avgjørende om Dacia greier å skaffe seg et greit kvalitetsry.

Men også her har vi et usikkerhetsmoment. Duster er fortsatt for ung til å være med på for eksempel Dekras bruktbilundersøkelse. Men de to Dacia-modellene som er med i denne undersøkelsen, Sandero og Logan, har begge under gjennomsnittlige resultater i alle kategorier unntatt bremser ved kilometerstand 50.000 til 100.000 km.

Men vi understreker at dette ikke trenger gjelde for Duster.

Forbruk: 4

Dacia Duster har ikke bare lav pris, den drikker ganske beskjedent av tanken også. Det oppgitte forbruket er 0,53 l/mil, mens vi må litt opp, til 0,59 l/mil, i vår 20 mil lange testløype.

Dette er et pent resultat i denne bilklassen, og det viser dessuten at über-lange girutvekslinger ikke alltid er veien til lavt forbruk. I det virkelige liv, på veier som svinger på seg og går opp og ned, kan det være bedre med et sjettegir som du ofte kan bruke.

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

DRAGKAMP: SUV-klassen er svært omfangsrik. Dacia Duster er en av de billigste, Mercedes GL en av de største. De regnes som biler av samme klasse i registreringsstatistikken, og det bidrar til at klassen vokser raskt. Snart kan SUV-ene være Norges største bilklasse i salgstall. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DRAGKAMP: SUV-klassen er svært omfangsrik. Dacia Duster er en av de billigste, Mercedes GL en av de største. De regnes som biler av samme klasse i registreringsstatistikken, og det bidrar til at klassen vokser raskt. Snart kan SUV-ene være Norges største bilklasse i salgstall. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

For en bilkjøper som er på jakt etter røffe egenskaper til bruktbilpris, og som gir blaffen i finesser og jåleri, kan Dacia Duster være en bil som fortjener en bedre totalkarakter enn det vi faller ned på.

Vi liker vinteregenskapene og invitasjonen bilen gir til å kunne bruke den litt tøffere enn mange andre biler. Og prisen er definitivt lav.

Men tegnene til at den er rimelig, er alltid tilstedeværende. Plasten er billig, utstyret enkelt, en god kvalitetsfølelse fraværende.

I tillegg er sikkerhetsnivået og bruktbilpris litt for spennende spørsmål.

Les også:

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

Nå kan du reservere Tesla-SUV-en

Nye Range Rover - rett og slett overlegen

Derfor ville vi ikke valgt SUV-en

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2013, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også