Riktignok har vi ikke prøvekjørt Mini Roadster ennå, men det loves dyrt og hellig et chassis og et karosseri stivt nok til at Minis velkjente gokart-følelse består.

Fra før av finnes det fem andre Mini-modeller, hvorav Mini Cabriolet er en av dem. Men den er altså en fireseters (2+2) kosebil med oppreist frontrute, mens toseteren Roadster er en mer sportslig designet ego-bil med større fokus på sportslighet og kjøreopplevelse.

Men Roadster har et større bagasjerom enn Cabriolet; 240 liter, uansett om taket er nede eller oppe. Og egner seg dermed fint til en ferietur for deg, med eller uten turkamerat/kjæreste.

Fire motorer

Fire motorversjoner tilbys: Mini Cooper Roadster (122 hk), Mini Cooper SD Roadster (143 hk), Mini Cooper S Roadster (184 hk) og Mini John Cooper Works Roadster (211 hk).

Sistnevnte "versting" kommer med elektronisk differsensialsperre som standard.

Mini Roadster introduseres i Norge i slutten av mars.

=

Mini Cooper Roadster

Mini Cooper SD Roadster

Mini Cooper S Roadster

Mini John Cooper Works Roadster

Motor

1598 ccm bensin

1995 ccm turbodiesel

1598 ccm twin turbo bensin

1598 twin turbo bensin

Effekt

122 hk

143 hk

184 hk

211 hk

Dreiemoment

160 Nm v. 4250 o/min

305 Nm v. 1750-2700 o/min

240 Nm v. 1600-5000 o/min

260 Nm v. 1850-5600 o/min

0-100 km/t

9,2 sek

8,1 sek

7,0 sek

6,5 sek

Toppfart

199 km/t

212 km/t

227 km/t

237 km/t

Forbruk

0,57 l/mil

0,45 l/mil

0,60 l/mil

0,73 l/mil

CO2-utslipp

133 g/km

118 g/km

139 g/km

169 g/km

Pris

258 400 kroner

292 400 kroner

344 700 kroner

463 300 kroner

Med automatisk girkasse koster modellene (minus JCW som bare har manuell gir) 30 000-40 000 kroner mer.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!