Nye A6 er allerede på markedet, og vi har testet den med grom dieselmotor. Likevel er det stasjonsvogna Norge venter på. Audi selv forventer at rundt halvparten av salget vil dreie seg om rene stasjonsvogner - eller Avant som Audi kaller den. Den resterende halvparten forventer de vil fordele seg likt på sedanmodellen og den litt høyere Allroad-versjonen som kommer i mars neste år.

A6 stasjonsvogn trer inn i et tøft segment med Mercedes E-klasse og BMW 5-serie som de hardeste konkurrentene. Svenskene stiller til start med dyre versjoner av Volvo V70 og Saab 9-5.

Når bilen kommer til Norge i oktober, har den seks motoralternativer. Den mest aktuelle for de fleste blir 2,0 TDI med 163 hester. Prisene er ikke klare enda, men sedanversjonen med denne motoren koster rett i overkant av 470.000 kroner. Audi-importøren opplyser om at prispåslaget for den ekstra bagasjeplassen vil være på rundt 30.000 kroner.

Med andre ord vil den billigste stasjonsvognen koste rundt 500.000 kroner før ekstrautstyr.

Det er fem andre motoralternativer for de som ikke vil ha den billigste varianten. På dieselfronten leveres bilen med en treliters V6-motor på 204, 245 og en ny versjon med to turboer og 313 hester. De som vil ha bensinmotor kan velge mellom en 2,8-liters sugemotor på 204 hester og en kompressormatet 3-liter på 300 hester. Sistnevnte er samme motor som du blant annet finner i S4.

Ellers er bilen full av tekniske duppeditter. Trådløs internettsone, nattkamera og en hel del systemer som skal hindre ulykker er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Designmessig er ikke stasjonsvognen noen bombe. Den skrånende taklinjen så vi også på forrige generasjon, og fronten er lik som på sedanmodellen. Det eneste som er helt nytt her er baklysene. Totalt sett er dette på alle måter en stor og elegant stasjonsvogn.

Les også:

Test: BMW 640i - en fantastisk sommerbil

Så lenge sitter promillen i kroppen

Dette er en irriterende feilfri bil

=

AGGRESSIV: Den aggressive fronten utstråler sportslighet. A6 har tatt enda et steg i den sportslige retningen. © FOTO: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!