Her er bildene av den nye raceren som Audi skal kjøre med i årets 24-timersløp på Le Mans.

Audi og Peugeot har det siste tiåret tronet på toppen av podiet i det legendariske 24-timersløpet Le Mans. I årets løp ledet Peugeot og deres 908 HDi lenge, men Audi og deres R15 TDI trakk til slutt det lengste strådet og tok sin niende seier foran godt over 200.000 tilskuere.

Men som i så mange andre motorsportgrener endres reglene stadig, og Le Mans og neste års løp er ikke et unntak. Med de nye reglene følger blant annet krav til mindre motorer og støy, så Audi bytter ut årets V10-turbodiesel med en V6 turbodiesel på 3,7 liter.

Det er foreløpig ikke lekket ut mye info om superbilen R18, men som vi kan se av bildene oser den av racing. Den største visuelle forandringen i R18 kontra R15 er at Audi velger å gå for en lukket kupé og ikke åpen. Med lukket kupé øker oppfarten, men gjør samtidig at førerbyttene tar noe lengre tid. Dette er løsning Peugeot har hatt stor suksess med i sin 908 HDi.

=

HARDCORE: I R18 er det karbonfiber så langt øyet kan se. © Audi

=

LUKKET KUPÉ: R18 har fått lukket kupe og ikke åpen som det var i R15-modellen. © Audi

Det er selvfølgelig ikke spart på en krone i utviklingen av bilen, og som man ser er hele karosseriet i karbonfiber. Det gjør bilen utrolig stiv og sparer samtidig en god del vekt i forhold til tradisjonell glassfiber.

Audi forteller at utviklingen av bilen ble påbegynt allerede i midten av 2009, og at motoren har blitt kjørt i testbenk siden i sommer. Første bil ble testet på bane nå i november.

Audi stiller med tre Audi R18 til den store styrkeprøven på Le Mans som finner sted 11.juni 2011, så nå gjenstår det bare å se hva Peugeot tryller fram...

Les også:

Vi kjørte Audi R8 V10 med Le-Mans-fører Tom Kristensen

De råeste bilene vi har kjørt

Petter Solberg satte en ny rekord da han testet en Le Mans-racer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!