Slik måler vi forbruk

Hver eneste bil vi tester, blir kjørt gjennom en fast, 20 mil lang forbrukstestrunde. Vi kjører etter fastlagt tid/hastighet, med kun et fåtall testsjåfører for å redusere risikoen for ulik kjørestil. Andre feilkilder er forskjeller i trafikk, føre eller vær samt selve drivstoffyllingen. Før testrunden fylles tanken til randen. Det samme gjør vi etter runden. Vi bruker mye tid på å forsikre oss om at vi fyller likt hver gang. Hvis en bil havner utenfor det forbruksområdet den burde ende i, kjører vi runden på nytt eller lar importøren sjekke bilen for eventuelle feil. De gangene vi har kjørt samme bilmodell flere ganger gjennom testløypa, har variasjonen vært innenfor 2 prosent.

I fjor og så langt i år har Vi Menn Bil testet over 140 ulike bilmodeller. Samtlige er blitt kjørt gjennom en fast forbrukstestrunde (se rammesak), og resultatene er gull verdt for den som vil spare penger på drivstoff i sin neste bil.

Velger du den gjerrigste i en bilklasse i stedet for den mest drikkfeldige, kan du i enkelte tilfeller omtrent halvere drivstoffregningen din. Noen ganger betyr det at du må velge bort noe, som automatgir eller firehjulsdrift, men forskjellene er uansett oppsiktsvekkende.

Denne koster 9050 kroner i året

Hvis vi legger våre forbrukstall til grunn (se tabellene), setter 14 000 kilometer som årlig kjørelengde og bruker listeprisene for drivstoff fra Statoil, vil drivstoffregningen med en BMW 320d komme på temmelig nøyaktig 9050 kroner.

Mens denne koster 17 700

For den omtrent like store Suzuki Kizashi, som har firehjulsdrift, automatgir og bensinmotor, vil drivstoffet koste nesten 17 700 kroner med samme kjørelengde.

Hele 8650 kroner skiller.

4200 kroner forskjell på en Skoda Superb

Forskjeller ser en også for én og samme bilmodell. Den gjerrigste utgaven av Skoda Superb stasjonsvogn med 1,6-liters dieselmotor brukte 0,5 l/mil i gjennomsnitt, mens samme bil med 1,4-liters bensinturbomotor trengte 0,68 l/mil på samme runde. Utgiftene til drivstoff ville vært nesten 4200 kroner høyere med bensinmotoren i løpet av et år.

Disse faktorene avgjør:

Ikke uventet viser tabellen at valg av bensinmotor, firehjulsdrift eller automatgir øker drivstoffutgiftene. Kombinerer du flere av disse, kan du komme riktig dårlig ut. Men det går an å velge smart.

Dobbeltclutchautomaten som fås i biler fra VW, Audi og Skoda, øker nesten ikke forbruket i det hele tatt i små og mellomstore biler. BMWs firehjulsdriftssystem øker forbruket mindre enn flere andre typer. Forskjellen i forbruk mellom bensin- og dieselmotor er minst for små og lette biler.

GJERRIG: BMW 320 sedan med diesel utmerker seg med lavt forbruk. FOTO: Terje Bjørnsen=

GJERRIG: BMW 320 sedan med diesel utmerker seg med lavt forbruk. FOTO: Terje Bjørnsen © Terje Bjørnsen

Familiebiler - 7 på topp:

BMW

320 sedan

Diesel

0,47 l/mil

Skoda

Octavia Greenline (1,6 TDI) stvg.

Diesel

0,47 l/mil

Skoda

Superb Greenline (1,6 TDI) stvg.

Diesel

0,50 l/mil

VW

Jetta 1,6 TDI DGS

Diesel

0,51 l/mil

Mazda

6 2,2 D stvg.

Diesel

0,52 l/mil

Mercedes-Benz

C 200 CDI T

Diesel

0,52 l/mil

Peugeot

508 1,6 HDi SW

Diesel

0,54 l/mil

Familiebiler - 7 på bunn:

Skoda

Superb 2,0 TDI 170 4x4 stvg.

Diesel

0,65 l/mil

Skoda

Superb 1,4 TSI stvg.

Bensin

0,68 l/mil

Volvo

S60 T4 aut.

Bensin

0,74 l/mil

VW

Passat 2,0 TDI 4Motion DSG stvg. aut.

Diesel

0,77 l/mil

Subaru

Legacy 2,0 stvg. aut.

Bensin

0,78 l/mil

Volvo

V60 2,0T aut.

Bensin

0,81 l/mil

Suzuki

Kizashi aut.

Bensin

0,87 l/mil

Kompaktbiler - 5 på topp:

VW

Golf 1,6 TDI BlueMotion

Diesel

0,45 l/mil

Toyota

Auris 1,4 4-D4

Diesel

0,47 l/mil

VW

Golf 1,6TDI BMT DSG aut.

Diesel

0,48 l/mil

Toyota

Prius Plugin

Bensin

0,49 l/mil

Ford

Focus 1,6 TDCi

Diesel

0,50 l/mil

Kompaktbiler - fem på bunn:

Honda

CRZ hybrid aut.

Bensin

0,56 l/mil

Hyundai

i30 Bluedrive 1,6D

Diesel

0,57 l/mil

Opel

Astra 1,7 CDTi Sport

Diesel

0,65 l/mil

Alfa Romeo

Giulietta 1,4T 170 hk

Bensin

0,72 l/mil

Mitsubishi

Lancer Sportback 1,8 140 aut.

Bensin

0,77 l/mil

VERSTING: Mitsubishi Lancer Sportback med 140 hk er relativt tørst. FOTO: Andreas Handeland=

VERSTING: Mitsubishi Lancer Sportback med 140 hk er relativt tørst. FOTO: Andreas Handeland © Andreas Handeland

Småbiler - 5 på topp:

Mini

One D

Diesel

0,40 l/mil

Peugeot

207 99G

Diesel

0,41 l/mil

Audi

A1 1,6 TDI

Diesel

0,45 l/mil

Citroën

C3 1,4 HDI

Diesel

0,45 l/mil

VW

Polo 1,2 TDI BlueMotion

Diesel

0,46 l/mil

Småbiler - 5 på bunn:

Suzuki

Swift

Bensin

0,63 l/mil

Audi

A1 1,4 TSI S-tronic aut.

Bensin

0,64 l/mil

Citroën

C3 1,4 VTi

Bensin

0,64 l/mil

Alfa Romeo

Mito 1,4

Bensin

0,67 l/mil

Alfa Romeo

Mito 1,4 TBi 170 hk

Bensin

0,77 l/mil

SUV/Crossover - 5 på topp:

BMW

X1 xDrive 18d

Diesel

0,58 l/mil

Toyota

Urban Cruiser 1,4 D-4D

Diesel

0,59 l/mil

Kia

Sportage 1,7 CRDi 2WD Exclusive

Diesel

0,60 l/mil

Mini

Countryman Cooper D All4

Diesel

0,61 l/mil

Mitsubishi

ASX 1,8 DID CT

Diesel

0,65 l/mil

NØYSOM: BMW X1 xDrive 18d har 4WD, men er nøysom i kosten. FOTO: Terje Bjørnsen=

NØYSOM: BMW X1 xDrive 18d har 4WD, men er nøysom i kosten. FOTO: Terje Bjørnsen © Terje Bjørnsen

SUV/Crossover - 5 på bunn:

Porsche

Cayenne D

Diesel

0,83 l/mil

Honda

CRV 2,2 CRDi auto

Diesel

0,87 l/mil

Nissan

Juke 1,6 T

Bensin

0,89 l/mil

Mitsubishi

Outlander 2,0 2WD aut.

Bensin

0,89 l/mil

VW

Touareg Hybrid

Bensin

0,94 l/mil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!