Nordmenn har lagt sin elsk på de kompakte SUVene, og derfor kaller vi dem gjerne folke-SUVer. Robust fremtoning, høy sitteposisjon og litt ekstra bakkeklaring er for mange oppskriften på en ordentlig hyttebil.

Beste kompakt-SUV:

Mitsubishi ASX

Enkelte ganger kommer bilprodusendtene med biler som umiddelbart får betegnelsen "norgesbil". Mitsubishi ASX er en slik bil, og grunnen er åpenbar: Den har egenskaper som passer midt i blinken for mange norske bilkunder, til en pris som holder seg innenfor fornuftige rammer.

ASX er på mange måter en nær konkurrent til Kia Sportage. God garanti (fem år) og en klassisk "mye for pengene"- tankegang når det gjelder utstyrspakker er fellesnevnere. Det er også muligheten til å kunne velge billige modeller med kun forhjulsdrift, selv om det ikke er det det handler om her.

Den kompakte ASX deler veldig mye teknologi med Outlander, men er mindre og lettere, og greier seg derfor med mindre motor. 1,8-liters-dieselen er en viktig årsak til at ASX er vår folke-SUV-favoritt. Den finnes i to versjoner, med 115 og 150 hk. Bare glem den sterkeste, for den koster over 50 000 kroner mer, uten å gi veldig mye ekstra i normal bruk. Årsaken er at også den effektsvakeste versjonen har 300 Nm dreiemoment, og det tar godt tak i en relativt lett bil.

Fullstendig test av bilen finner du her.

Mitsubishi ASX

FIREHJULSDRIFT: Når man skal opp den siste kneika, er firehjulsdrift det beste alternativet. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Den mest sportslige:

BMW X1 xDrive

Dette er en SUV som er veldig lite SUV-ete. Crossover er en riktigere betegnelse på BMW X1, for fabrikken har lagt mer vekt på egenskaper du finner i normalt lave personbiler enn det vi forbinder med høye, litt firkantede SUV-er. Du får den også kun med drift på to hjul, men her er det xDrive-versjonene det handler om.

X1 er kjøremesteren i denne klassen. Den kjennes kontant og sportslig, og har et veigrep som fort kan være med på å føre deg opp i UPs registre. Firehjulsdriftssystemet har bakhjulsdreven karakter - her kan en erfaren sjåfør kose seg med en hekk som er akkurat passe med på leken.

En kjernefamilie som pakker lett når den skal på tur, vil klare seg med plassen i X1. Den er dyr i forhold til plassen, og ekstrautstyr er også kostbart, men forbruket for 18d xDrive er det laveste vi har notert for en bil i denne klassen.

Les test av BMW X1 xDrive 18d her.

SPORTSLIG: BMW har alltid vært kjent for å ha sportslige kjøreegenskaper, og X1 er intet unntak. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Den som gir deg mye for pengene:

Kia Sportage 4WD

Kia Sportage byr på mye av det meste til priser de fleste sliter tungt med å matche. For det første har den sju års garanti, og det bør borge for forutsigbart bilhold. (For Kia Cee'd, som var første modell med sjuårsgaranti, ser vi dessuten at garantien er med på å gi greie bruktpriser. Trolig er det overførbart til Sportage.)

Dernest har Sportage svært mye utstyr i forhold til prisen. Vi kjørte toppmodellen med en totalpris på 430 000 kroner, og den mangler ingenting. Her er skinnseter, stort panoramatak, automatgir med overbevisende funksjon, stor naviskjerm, xenonlys, nøkkelfritt system og mye annet. Motoren er en toliter med 136 hk som gir fullt ut tilfredsstillende ytelser.

Firehjulsdriftssystemet er satt opp med økt fremkommelighet og stabilitet som mål, ikke for å tilfredsstille trangen til sladding. Sportage har enkelte komfortsvakheter (fjæring og hjulstøy).

Testen av Kia Sportage finner du her.

Kia Sportage 1,7 CRDi

LANG GARANTITID: Alle Kias modeller leveres med hele syv års garanti. © FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!