Tekniske data

MOTOR, CCM: R4 / 1461

EFFEKT, HK: 110 / 4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240 / 1750

EGENVEKT, KG: 1320

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 434 x 184,5 x 163,7

BAGASJEROM, LITER: 437 - 1837

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,48

CO2-UTSLIPP, G/KM: 126

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,4

TOPPFART, KM/T: 180

PRIS FRA, KR: 240 000.-

Vi spurte oss det samme da nye Mégane ble lansert sent i fjor, ville dette bli redningen for Renault i Norge? Nei, ikke foreløpig. Salgstallene har ikke tatt av, og Renault sliter fortsatt med å få trygg grunn under føttene. Med nye Laguna og Mégane på plass spørs det om ikke det er Scenic som må dra lasset, men kan den egentlig nå opp til første generasjons populæritet?

Mange om beinet

Året var 1996 da Scenic i første generasjon ble vist frem, og suksessen lot ikke vente på seg. MPV var noe nytt for for folk, og kom inn som et friskt pust i familiebilsegmentet. God takhøyde, rommelig med plass, oversiktlig og ikke minst smarte seteløsninger var det familier ville ha.

De første tre årene, fram til 2. generasjon tok over, var den populære familiebilen å se nær sagt over alt. Men som med alt annet som er populært dukker det opp konkurrenter, noe Scenic fikk erfare utover 2000-tallet. Og salgstallene her til lands har dalt i takt med antallet nye konkurrenter på markedet. Det er vanskelig å sette fingeren på hva som egentlig har gått galt for Renault her i Norge, for i Europa er de blant de mest solgte. Og spesielt i Frankrike, der vi var og kjørte bilen, er de dominerende.

Som sagt prøver de seg nå igjen med nye Scenic, som vi kan røpe er blant klassens mest komfortable.

© Handeland, Petter

Renault Scenic 09

Renault Scenic 09 © Handeland, Petter

5 eller 7 seter

På vår testdag i Frankrike får vi muligheten til å kjøre både Scenic og dennoe forlengede Grand Scenic. Scenic er som tidligere bygget på samme plattform som Mégane, men i og med at bilen er høyere så føles også kjøreegenskapene ikke like gode som for eksempel Mégane stasjonsvogn. Komforten er meget bra, og det hele føles ganske godt sammenskrudd. Det er hvertfall ingen skranglelyder eller stump fjæring som ødelegger komforten som bor i denne bilen. Sportslig er den på ingen måte ikke, det er den for høy og myk til. Men at den er et godt sted å befinne seg på langtur er helt sikkert.

Grand Scenic, som er knappe 22 cm lenger enn Scenic, kan friste med 7 seter - selv om dette går utover bagasjeplassen. 702 liter volum har den som femseter, mens 208 liter er igjen med plass til syv personer. Scenic kan, med sine 5 seter, friste med 522 liter. Seteløsningen er meget praktisk, og med enkle grep kan setene legges ned, eller faktisk taes helt ut av bilen. Over to kubikkmeter lasteplass er kjempefint om man skal frakte noe stort.

Les også

De sikreste familiebilene

De 5 beste familiebilene

Allround

Vi nevnte innledningsvis at Scenic hadde god komfort, og vi vil kanskje trekke oss så langt å si at den er best i klassen. God fjæring, gode seter og luftig følelse innvendig trekker opp, men vi reagerer på noe dekkstøy på asfalt av norsk kvalitet. Men spennende er den ikke, og man går fort inn i langkjøringsmodus.

Som alltid skal Renault ha ros for gode motorer, og faktisk er deres 1,5 dCi på 110 hester tilstrekkelig i den store bilen. En annen viktig nyhet i både Scenic og Grand Scenic, men også andre kommende Renaultmodeller er deres samarbeid med navigasjonsprodusenten TomTom. En oversiktlig og mer enn god nok navigasjonsenhet følger bilen, med en tilleggspris på drøye fire tusen kroner. Tiden da navigasjon i bilen trengte å koste 10-15 000 kroner er tydeligvis forbi.

Les også

Hverdagshelten

Praktisk for sju

Renault Scenic

Renault Scenic © Handeland, Petter

Potensiell storselger

Vi spurte oss selv om Scenic kunne ta opp kampen mot konkurrentene og dra seg opp mot gamle høyder, og ja kanskje det. For som familiebil er den rommelig og praktisk som få andre, og både motor og komfort er slik vi liker det. Men, konkurransen er hard og vi synes ikke Scenic skiller seg nok ut til å bli en favoritt i klassen. Samtidig det skal sies at produsenten har et noe frynsete kvalitetsrykte - noe de selv hevder at dette er historie.

Et trekkplaster kan riktignok være at Scenic prismessig havner på en startpris på hyggelige 240 000 kroner.

Les også

Ny mini-SUV fra BMW

Se alle våre biltester her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!