Vimennbil.no har et mål om å være best på biltester, derfor tester vi over 100 biler hvert år.

Felles for alle disse bilene er at de går gjennom vår faste testrutine, slik at du som leser skal få et best mulig inntrykk av hver enkelt bil sine kvaliteter.

I tillegg til diverse målinger og kjøretester på lukket område, kjører vi også en nesten 20 mil lang forbruksrunde på variert norsk vei. Nøyaktige målinger ligger til grunn for bilens forbruk etter endt test, og disse resultatene danner et solid grunnlag som vi kan trekke konklusjoner av.

I en tid der forbruk og utslipp ikke bare påvirker miljøet men også privatpersoners lommebok, er det viktig å kartlegge bilenes drivstofforbruk. Normen er at bilene sjelden lever opp til oppgitt forbruk, og enkelte er verre enn andre. Men innimellom får vi også noen positive overraskelser, derfor har vi plukket ut de ti bilene som har imponert oss mest. .

Ønsker du å lese testen av de forskjellige modellene klikker du bare på navnet.

BILMERKE OG MODELL

FORBRUK LITER/MIL

KOMMENTAR

Audi A3 Sportback 1,2 TSI 105hk 2010

0,52

Endelig har ser vi resultatet av downsizing på bensinmotorer. Med 1,2-liters turbomotor i Audi A3 Sportback er ytelsene bedre enn i tilsvarende sterke 1,6 TDI og forbruket ligger nesten like lavt. Dessuten er motorgange og støynivå i lave hastigheter meget hyggelig.

Audi A8 4,2 TDI 350 hk 2010

0,69

Her snakker vi om en 2,1-tonns luksusbil med firehjulsdrift, 350 hk og et dreiemoment på 800 Nm som bruker det samme som en folke-SUV med to-liters diesel. Når du legger til at den har ytelser i sportsbilklassen, skjønner du at testforbruket imponerer.

BMW X1 xDrive 18d 2010

0,58

BMW X1 xDrive18d er den SUV-en vi har kjørt på test som har hatt lavest forbruk. Det viser at crossovermodeller med nøysomme dieselmotorer ikke behøver å være miljøverstinger. 143 hk gir likevel akseptable ytelser.

BMW 320d 2010

0,47

De fleste tenker vel ikke på en sportslig sedan med 163 hk og svært gode ytelser som noen gjerrigknark. Men BMW 320d klarer seg med under halvliter'n på mila, og selv om du bruker kreftene av og til, går ikke det nevneverdig utover forbruket.

Lexus RX450h 2009

0,83

Den store og tunge SUV'en Lexus RX450h ser ut som en bensinsluker. Men det går ikke så mye suppe gjennom V6-en som man skulle tro, siden den får god hjelp av elektromotorene. Dessuten genererer jo 2,2 tonn bil mye overskuddsenergi til batteriene i nedoverbakke...

Mazda 6 2,2D stv 2010

0,52

Vi bestemte oss for at vi også måtte ta med en stasjonsvogn i denne samlingen, og det var Mazda 6 som imonerte oss mest disse. 2,2 litersdieselen, som er å få i 126, 163 og 184 hk, er blant de beste på markedet, i tillegg nøyer den seg med beskjedne 0,52 l/mil.

Mercedes-Benz E 220 CDI Coupe 2010

0,58

Med i samlingen tar vi også med denne vakre coupéen, da den fraktet oss trygt gjennom forbruksrunden. 2,2 litersdieselen med 170 hestekrefter og hele 400 Nm byr på gode ytelser og mer enn nok krutt i forbikjøringene, når den i tillegg kan vise til et forbruk på imponerende 0,58 liter per mil lar vi oss imponere.

Mini One D 2010

0,40

Denne bilen var overraskende fordi den ikke er miljøoptimert på noen spesiell måte. Det er ingen aerodynamiske endringer i forhold til de andre modellene, og den er den gjerrigste bilen vi noen gang har kjørt, riktignok tett fulgt av Toyota iQ 1,4D-4D.

Peugeot 5008 1,6 HDI 2009

0,54

Den trivelige, praktiske flerbruksbilen med sju seter fikk nesten en sekser av oss. Hadde den bare vært litt høyere, ville den vært perfekt. Den er sikker og velutstyrt, og har en flott prislapp. Med 109-hesters dieselmotor og en knallgodt tilpasset, kortsteget sekstrinnsgirkasse, har den dessuten imponerende gode ytelser. Og den er svært nøysom, takket være mye kraft i riktig turtallsområde.

Peugeot RCZ 1,6 HPI 156 2010

0,57

Turbomotoren i den råtøffe coupéen er sterk, med høyt dreiemoment over hele registeret. Den er ikke utpreget morsom, men enkel og behagelig å kjøre med. Ytelsene er gode; forbikjøringsintervallene går ordentlig kjapt unna. Dette gjør også at det er lett å kjøre jevnt på høye gir, med moderat pådrag. Noe som gir lavt forbruk. At en såpass kvikk bil, med 156-hesters bensinmotor, bare nøyde seg med 0,57 liter på mila, er respektabelt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!