Kort sagt:

+ Underholdende veiegenskaper

+ Kultivert dieselmotor

+ Godt kvalitetsinntrykk

+ Bra førerposisjon

+ Akseptable plassforhold


- Mindre bagasjerom enn de største konkurrentene

- Innskrenket fjæringskomfort med sportsunderstell

- Magert utstyrsnivå, noe dyrt ekstrautstyr

Audi A4 Avant er den mest populære prestisjebilen i familiebilklassen.

Riktignok er den litt mindre enn de største konkurrentene i prisklassen rundt 350 000 kroner, men er samtidig stor nok til å fungere som familiebil for de som ikke har de absolutt mest plasskrevende transportbehovene.

Dessuten er det ikke til å komme unna at mange liker den ekstra godfølelsen som en bil fra Audi, Mercedes eller BMW kan gi. Spørsmålet blir om den følelsen også er til stede når du kommer til mer folkelige nivåer, både når det gjelder ytelser, pris og utstyrsnivå.

Salgsstatistikkene forteller at svaret tydeligvis er ja for mange nordmenn: Den nedtrimmet to-liters dieselen på 120 hk som står i testbilen, representerer over 30 % av Audi A4 Avant-salget i Norge.

Dermed er den det nest mest solgte motoralternativet, etter den samme motoren i 143 hk-versjon som finner veien til drøyt 40 % av kundene.

Audi A4 2,0 Diesel 120HK=

Audi A4 2,0 Diesel 120HK © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 120/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 290/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1600
  • TILHENGERVEKT, KG: 1300/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 470/183/144
  • BAGASJEROM, LITER: 490-1430
  • DEKKDIMENSJON: 235/45R17Q
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,51
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 134
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,2
  • TOPPFART, KM/T: 197
  • PRIS FRA, KR: 350.400
  • PRIS TESTBIL, KR: 402.000

Kjøreegenskaper: 5

Audi jobber for å få mest mulig kjøreglede og sportslige veiegenskaper inn i bilene sine.

Som med andre A4-modeller vi har kjørt, er også denne Avant-versjonen direkte og presis på styringen. Den reagerer kvikt på rattbevegelser, som omsettes uten nøling til skarpe og nøyaktige svingbuer.

I vår testbil hjelper nok sportspakken med større hjul og hardere understellsoppsett til, men også standardunderstellet på A4 er sportslig nok for de aller fleste.

Dermed er du sikret en involverende og kompetent kjøreopplevelse, som etter hvert ligger veldig tett på klassemester BMW 3-serie.

Motor: 5

Da nye Audi A4 ble lansert på Frankfurtmessen høsten 2007, var modellen en av de første til å få konsernets nye to-liters common rail diesel under panseret.

Og den fungerer like bra og kultivert her i 120 hk-versjon, som i de dyrere og sterkere versjonene. Dens største fortrinn er et langt effektregister: I motsetning til mange dieselmotorer trekker den rent allerede fra ca. 1200 o/m og helt opp til 5000 o/m. I tillegg er kraftutviklingen myk og harmonisk, uten brå effektinnslag eller frafall.

Legg til en gange som sjelden blir veldig dieselsjenerende og en presis sekstrinns girkasse med passende utveksling, og du ender opp med en tvers gjennom trivelig drivlinje.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.: 12,7
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 12,4
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 19,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 9,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,2
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 18,1
  • STØY TOMGANG, dBA: 49,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,1
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Ytelser: 4

Selvsagt merkes det at både effekten på 120 hk og dreiemomentet på 290 Nm er lavere enn i de sterkere versjonene av motoren. Bilen kan likevel vise til ytelsestall som holder mål i forhold til konkurrentene.

Det aller viktigste er at 120 hk'en gjør en bra jobb i de girene du bruker mest ved akselerasjon: 60-100 i 3 gir går på 6,8 sekunder, noe som er normalt for en bil i denne klassen med slik motorytelse.

Det samme gjelder 80-120 km/t i 4. gir på 9,9 sekunder. Til sammenligning gjør en 143 hk versjon av A4 vi har testet tidligere de samme testene på 5,8 og 7,8 sekunder.

Er A4 best med bensin eller diesel? Se vår sammenligning!

Eksteriør: 4

Vi synes Audi A4 gjør seg best i Avant-versjon. Den er mer harmonisk både i linjer og detaljer enn sedanen.

Bilen er Audi-diskret og elegant, med unntak av LED-lysene i fronten som blir en smakssak. Ikke noe vondt om teknologien, men det ser litt snålt ut med en snirklete lyslinje i en bil som ellers er ganske rettskåren og stram i designet.

Sjekk kvaliteten til Audi A4: 15 millioner biler sjekket

Audi A4 2,0 Diesel 120HK=

Audi A4 2,0 Diesel 120HK © Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 4

Som nevnt er ikke Audi A4 Avant av de aller største bilene du kan få i klassen rundt 350.000 kroner. Men den er ikke direkte liten og trang heller.

Våre baksetemål viser at du har benplass og takhøyde nok til at fire personer opp mot 185 cm kan sitte bra i kupéen. Verken bakseteutforming, midttunnel eller bredde i baksetet gjør at en femte person er like velkommen.

For familiebruk kniper det nok heller noe på bagasjeromsplassen, for både i bredde og lengde er A4 Avant merkbart mindre enn storlastere som for eksempel Ford Mondeo.

Det beste innvendige momentet er likevel dashbordet og omgiveslene rundt førerplassen, der ryddig design og solid kvalitetsfølelse gjør at du føler deg godt tatt vare på.

Komfort: 3

Vi klarer ikke helt å bli venner med sportspakken i Audi A4 Avant, for selv om sportssetene bidrar til flott sittekomfort, er de ikke så mye bedre enn standardsetene.

Og selve fjæringsoppsettet føles mer beregnet for noen runder på Nürburgring, enn det som må filtreres ut fra norske landeveier og bygater.

Det blir fort kort og hardt på små ujevnheter. Valget er ditt, men vi hadde nok droppet sportspakken og brukt pengene på annet utstyr. For øvrig er bilen normalt stillegående.

Sikkerhet: 5

Audi A4 er testet hos EuroNCAP, med svært godt resultat.

Bilen får fem av fem stjerner totalt sett, og oppnår 93 % score for beskyttelse av voksne, 84 % for barn og 39 % for fotgjengere.

I kommentaren til testen trekker man frem en sterk passasjercelle, god airbagfunksjon og solid grad av beskyttelse både i front- og sidekollisjon. Også for 1,5 og 3 år gamle barn i barnesete oppnår A4 full poengpott.

Audi A4 2,0 Diesel 120HK=

Audi A4 2,0 Diesel 120HK © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Det er en "billig" A4, men den verken er eller kjennes spesielt rimelig.

Audi har også for vane å ta seg betalt for ting som er standard andre steder, og litt bedre enn andre for en del av utstyret som naturlig nok er ekstra.

Da vi gikk gjennom ekstrautstyrlista, fant vi ut at 40-50 000 kroner er et fornuftig minimumsnivå i forhold til både eierglede og bruktbilverdi.

Sistnevnte er for øvrig noe som gjennomgående har vært bra for A4, som i Avantutgave er spesielt lettsolgt.

Miljø: 5

Vi kjørte en 2009-modell, mens 2010-modellen har fått et start/stopp-anlegg som sørger for et forbruk i EU-miksen på 0,51 l/mil og CO2-utslipp på 134 g/km.

Motoren tilfredsstiller også utslippskravene i Euro5-normen. Kanskje vel så viktig er det at bilen i vår tøffe test- og forbruksløype, klarer seg med et testforbruk på 0,57 l/mil. Det borger for at bilen er omtrent like nøysom som Audi hevder.

Audi A4 2,0 Diesel 120HK=

Audi A4 2,0 Diesel 120HK © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
Test: Mercedes C200 CDI stv:
  • Test: Volvo V50 Drivé:
  • Les alle våre biltester her

    ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Audi
    Pris 402000

    Konklusjon

    KARAKTER 5: Hvis du ikke trenger den ekstra plassen en Mazda 6, Ford Mondeo eller VW Passat kan by på, har vi få innvendinger om du snur nesa i retning av en rimelig Audi A4 Avant.

    Alle de viktige plusspunktene er på plass; sportslig kjørefølelse, flott kvalitetsinntrykk og en harmonisk motor med tilstrekkelige krefter. I tillegg er bilen drivstoffsnill og har fått godt resultat i EuroNCAP sikkerhetstest.

    Kanskje gode nok grunner til å pakke mer effektivt på neste ferietur?

    Les alle våre biltester her

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!