Flesteparten av de ansatte blir permittert fram til jul og all produksjon stanses. Selskapet som produserer Think-bilene trenger 100-200 millioner kroner for at virksomheten skal overleve.

- Vi er i en svært vanskelig og ustabil situasjon. Dette er veldig alvorlig, sa Thinks adminitrerende direktør Richard Canny udner en pressekonferanse i ettermiddag.

LES OGSÅ: Vi har testet bilen din

Ifølge Canny er selskapet langt unna å sikre de 100 til 200 millioner kronene som må garanteres for å fortsette med bilproduksjon. Viljen til å investere frisk kapital har tørket inn de siste månedene.

Sitter på gjerdet

Verken de største investorene eller staten har kommet med positive antydninger, skriver dagbladet.no.

Finansekrisen bidrar både til at underleverandørene sliter og til at bankene ikke kan gi lån.

Mellom 50 og 70 prosent av de ansatte vi bli permittert. TIl sammen er det rundt 250 ansatte i Think.

LES OGSÅ: De beste og verste bilkjøpene

Selskapet eies i dag av blant andre Petter Stordalen, Atle Brynestad og Stein Erik Hagen. Kommer det en garanti fra Staten, skal investorgruppen være klar til å spytte inn penger, men det er lite som tyder på en slik garanti foreløpig.

Som i Sverige?

Canny setter likevel sin lit til at krisepakken som er varslet i januar, kan inneholde støtte til elbil-produsenten. Svenske myndigheter bevilget i forrige uke hele 28 milliarder kroner til en krisepakke for Volvo og Saab.

- Vi burde bli reddet på samme måte som i Sverige, sier direktøren.

Men bilindustrien har en helt annen betydning for landets økonomi i Sverige enn i Norge.

Thinks mål nå er å produsere 5000 biler årlig. Akkurat nå pågår leveringen av 550 bestilte biler. 150 skal leveres i november, desember og januar, 200 skal leveres i januar og februar, og 150 biler i vår, skriver dn.no.

LES OGSÅ: Hva er årets beste teknologi-produkt?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!