Tekst/foto/video: Atle Gulbrandsen

Knallbra kabriolet

Audis nye A5 uten tak har både kjøreegenskaper og støynivå som i en coupé.

Her er et lurespørsmål:
Hva heter biler uten tak?

A: Kabrioleter .

B: Roadstere .

Uansett hva du tror svaret er - nå som vårsolen steker i nakken, er biler uten tak det nærmeste du kommer følelsen av å være dollarmillionær (om du ikke er det fra før da).

Med 2 eller 4 seter?

De fleste vordende cab-kjøpere har nok allerede en favoritt i bakhodet, en bil de har sett som har gjort uutslettelig inntrykk, og kan være vanskelige å få til å høre på fornuft.

Men si nå at du er helt grønn og brått skal kjøpe cabriolet. Det første spørsmålet er hvor mange seter du vil ha. Det har jo for det første med pris å gjøre, men samtidig både med kjøreegenskaper, image og bagasjeplass.

Se også vår test av bilkonfiguratorer som hjelper deg med bilvalget.

2-seterne, eller roadstere som det heter på fagspråket, er utvilsomt de mest snerte. Oftest er de også mer sportslige. Og de har et langt mer aggressivt (og egoistisk) uttrykk i forhold til omgivelsene.

Takbakseterommet

Merk imidlertid at å kalle disse 4-seterne for biler med fire seter er like troverdig som fortelle arbeidgiveren at heftig party-party og utsvevende natteliv aldri har vært noe problem for arbeidsinnsatsen dagen derpå.

Beinplassen ved baksetene i firesetersbilene gjør nemlig at disse oftest er forbeholdt barn, SMÅ barn. På den annen side er det en utmerket plass å pakke champagne og roser.

For bagasjerommene på disse bilene er ikke verdig navnet. Årsaken er ganske enkelt at bagasjerommet er stedet hvor man oppbevarer taket - og da er det sjelden plass til så mye mer enn en voksen beautybag fra Biltema (det er helt sant, de finnes, sjekk linken).

Her er forøvrig bilene med billigst bagasjerom.

Referansetiden: 12 sekunder?

Taket er kilde til to andre kjernespørsmål for den grønne cabkjøperen:

  • Hvilket materiale skal det være - stoff eller metall?
  • Hvor lang tid tar det å folde opp og ned?

Og for øvrig - husk å holde øynene på trafikken foran deg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!