Kort sagt:

+ Kruttsterk V8-motor

+ Herlig lydbilde

+ Komfortabel

+ Eksklusiv

+ Rommelig til coupé å være

+ Fine kjøreegenskaper

+ Kjapp automat

+ Vakker inni og utenpå


- Enebolig-prislappen

- Ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP

- Du må like å fylle bensin, ofte!

Mercedes CL63 AMG er alle coupeers mor. En ekstrem V8-er uten pustehjelp som pumper ut 525 hester, meget gode kjøreegenskaper og luksus uten sidestykke sørger for en helt spesiell bilopplevelse.

Konkurrenter er det ikke mange av i dette segmentet. Men de fleste prestisjemerkene har modeller som konkurrerer om samme kundegruppe - som for eksempel BMW M6 coupé, Bentley Continental GT og til dels Aston Martin DB9.

Mercedes CL63 AMG er ikke en bil man forelsker seg i kun på grunn av den enorme motorkraften - selv om den i seg selv er unnskyldning nok. Denne bilen har komfort, eleganse og fine kjøreegenskaper, alt pakket inn i et lekkert skall. Kan det da bli bedre bak rattet?

Kjøreegenskaper

Mercedes CL er fra grunnen av først og fremst en komfortabel bil. AMG-utgaven er selvsagt vesentlig mer sportslig satt opp, uten å kunne kalles kompromissløs - faktisk er det imponerende hvor mye fjæringskomfort som er ivaretatt. Bilens tyngde gjør at den neppe blir noe banemonster, men det har heller aldri vært meningen. Veigrepet er vanvittig, styringen presis og understellet perfekt satt opp. Kan man ønske seg noe særlig mer i en versting-cruiser? Det måtte i så fall bli en ørliten slankekur.

Motor

Ut ifra emblemet på hekken, er det nærliggende å tro at det er snakk om en 6,3-liters motor. Det stemmer ikke helt, for Mercedes har - på grunn av nostalgi - valgt å kalle den CL63 til tross for at det egentlig befinner seg en 6,2-liter under panseret. Men hvem bryr seg? Den pumper ut 525 hester og 630 Nm - uten pustehjelp! Dette er et beist av en motor som vi etter hvert har stiftet bekjentskap med i flere Mercedes-modeller. Draget i kraftpakken er selvfølgelig helt vanvittig hele veien mot rødmerkingen; man får en merkelig følelse av at den yter utrolige krefter uten å anstrenge seg. Også lydbildet den gir fra seg er spektakulært; det går fra grov brumming på lave turtall til eksplosive smell og sinte brøl lenger oppover i registeret.

Ytelser

CL63 AMG er en tung bil, men det hindrer den ikke i å by på enorme fartsressurser. Bilen bykser av gårde til hundre på 4,6 (!) sekunder, og den herlige akselerasjonen bare fortsetter oppover hele veien. Det er skremmende hvor fort man befinner seg i "miste-lappen-land", og det hele er så komfortabelt at man blir ganske så fartsblind.

Girkassen, en automatisk variant med sju trinn, er justerbar alt etter hva slags modus du ønsker å kjøre bilen i. Den er kjapp i vekslingene, og kan i stor grad overstyres manuelt.

Eksteriør

Lekker, grom eller vakker - hva skal man si? En CL er i utgangspunktet en pen og velproporsjonert bil, men skifter på mange måter litt karakter i AMG-utførelse. Fortsatt vakker og velproporsjonert, men samtidig barsk og aggressiv med sine breie hjul, doble potter på hver side og en hel del andre typiske AMG-detaljer. Oppmerksomheten du får ved å brumme rundt i denne bilen er det i hvert fall ingenting å si på, for dette er en bil man legger merke til uansett om man er bilinteressert eller ikke.

Interiør

På innsiden er det lagt mer vekt på eksklusivitet og komfort enn på sportslighet. Materialvalgene er selvsagt av ypperste klasse; blant annet har testbilen skinn både på dashbordet, og alle lister og deksler er i karbon. Vår bil har ekstrautstyr for nesten 240 000 kroner montert, men allerede som standard er CL63 AMG en velutstyrt bil.

Setene er blant de aller beste man kan plante stussen sin i - her sitter man som en konge enten man er på vei hjem fra jobb i kø, eller sluker svinger med tung høyrefot. Det er selvfølgelig en rekke innstillingsmuligheter å velge mellom, så det å finne en perfekt sittestilling er ikke veldig krevende. Til å være en coupé er CL63 AMG dessuten ganske så rommelig; to voksne kan uten problemer sitte komfortabelt i baksetene på lengre turer.

Komfort

Det er ikke lett å finne et mer komfortabelt sted å være enn i en CL63 AMG, til tross for at bilen er som en versting å regne. Man sitter som en konge i alle de fire setene, kupeen er støysvak og fjæringen akkurat som den burde være.

Sikkerhet

Vi bruker som kjent EuroNCAP som referanse når vi snakker om kollisjonssikkerhet. Ettersom CL ikke er testet der, vil vi ikke gi full score på dette punktet. Men det skal nevnes at bilen har alt tenkelig sikkerhetsutstyr og litt til, og det kan også plusses på nattsyn-system for sikrere kjøring i mørket. CL63 AMG har dessuten et meget godt fungerende ESP-system, og det skulle da bare mangle, med 525 hester på bakhjulene.

Pris/utstyr

Har du to og en halv million til overs? Ja, det er helt sant, den koster faktisk 2,4 millioner, før du plusser på ekstra snadder. Testbilen var som nevnt fullspekket med tilleggsutstyr, og landet derfor på 2 640 900 kroner - omtrent like mye som en middels enebolig litt utenfor Oslo. Det positive er at Mercedes generelt sett har god annenhåndsverdi, og at AMG-modeller på sikt kan bli ettertraktede bruktbiler. Drivstofforbruket er neppe interessant for en potensiell kjøper, men bare for å ha sagt det: Det oppgitte tallet på 1,49 liter per mil på blandet kjøring øker hurtig med mindre du er i kraftig nedoverbakke og nettopp har rundet 80 år.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi lander på en veldig sterk femmer for Mercedes CL63 AMG. Bilen har klare svakheter på økonomifronten, men potensielle kjøpere bryr seg trolig ikke veldig mye om det. Denne bilen har alt en eksklusiv monstercruiser skal ha, og da spiller det liten rolle at prislappen bikker 2,5 millioner eller at den fort drikker et par liter på mila. Ville vi pantsatt huset for en slik en? Nei, men vi kunne gjerne levd på vann og brød.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!