Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper, fint 4WD-system, harmonisk drivlinje, lavt forbruk, bra resultat i EuroNCAP


- Middels plass, stiv fjæring/hjulstøy (19-tommers hjul), relativt dyr med riktig utstyr

BMW 3-serie har nettopp vært gjennom en midtlivsoppgradering. Vi har tidligere presentert alle detaljene i faceliften da vi prøvekjørte bilen i Tyskland, men her er en oppsummering av de viktigste endringene:

Utvendig er det bare små justeringer. Vi snakker om de vanlige tingene; støtfangere, frontlys med LED kjørelys som standard, ny fasong på baklys med LED signatur.

Heller ikke på innsiden er det store forandringer, med enkelte justeringer i dashborddesignet og nytt, mer stemningsfullt interiørlys.

Endringene er større på motorfronten, med blant annet tresylindret bensinturbo på 136 hk i 318i (brukes også i Mini) og ladbar hybrid i 330e. Men her i Norge er det foreløpig diesel med xDrive firehjulstrekk som trekker mest kunder til 3-serie. Vi kjører utgaven med toliters dieselmotor på 190 hk i test.

Kjøreegenskaper: 6

Da nye BMW 3-serie kom på markedet i 2012, var vi som vanlig imponert over de sportslige og underholdende veiegenskapene.

I faceliftversjon har BMW selvsagt ikke gjort noe som helst for å drible bort den følelsen.

3-serie er fortsatt noe av det morsomste du kan ratte, og samtidig ha plass til unger og barnevogn.

Det er lett å bli inspirert på svingete veier, med solid veigrep og presise tilbakemeldinger fra styring og understell. Også våre kjøreøvelser på bane tar 3-serie på strak arm.

I testperioden var det ikke tegn til glatt underlag, men vi har kjørt såpass mye med xDrive på vinterføre at vi vet hvor bra det fungerer. Slår du av antispinn, tillater den bakhjulsdrevne karakteren og stabilitetskontrollen små powerslides ut av svingene. En ordentlig humørspreder av en bil.

BMW 320d xDrive Touring

STILRENT: BMW 3-serie har en nøktern, svært førerorientert tilnærming til dashborddesign. Og sportssetene er noe du absolutt skal spandere på deg. © Terje Bjørnsen

Testdata

  • 0–100 km/t, sek: 8,9
  • 60–100 km/t, 5. gir: 5,9
  • 60–100 km/t, 6. gir: 8,2
  • 60–100 km/t, kickdown: 4,8
  • 80–120 km/t, 6. gir: 8,6
  • 80–120 km/t, 7. gir: 11,2
  • 80–120 km/t, kickdown: 6,5
  • Støy tomgang, dBA: 45,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,56

Motor: 5

Fra frelser til syndebukk, slik kan man kort oppsummere dieselmotorens reise de siste ti årene. Derfor er det en smule ironisk at en tolitersversjon som denne, med 190 hk og kraftfulle 400 Nm fra 1750–2500 o/m aldri har vært bedre.

Sammen med den utmerkede åttetrinns automatkassen gir den godt svar fra lave turtall, trenger sjelden å anstrenge seg og sørger for at girkassen slipper unna hyppige girskift. Det eneste negative er merkbar diesellyd i lav hastighet, eller om du strekker motoren på høye turtall.

Ytelser: 4

For noen år siden ville BMW 320d xDrive Touring med 190 hk vært en seriøst kjapp stasjonsvogn. I en verden befolket av stadig kraftigere ladbare hybrider og ditto vanlige familiestasjonsvogner, er det veiegenskapene og ikke ytelsene som skiller den ut i sportslig retning.

Isolert sett er det ikke noe i veien med verken forbikjøringsakselerasjon, eller de kreftene du trenger under normal kjøring.

Men den langt rimeligere Skoda Octavia 4x4 med 184 hk er like kvikk som BMW-en, mens en Mercedes-Benz C 350 Te ladbar hybrid knuser begge. Fordelen for 4x4-bilene er at de får omsatt kreftene i akselerasjon også på vinterføre.

Eksteriør: 5

BMW forklarer den forsiktige utvendige faceliften med at kundene er svært fornøyd med hvordan 3-serie tar seg ut. Det kan vi godt være enig i, og vår røde testbil med M Sport utstyrspakke gjør ikke noe for å skjemme ut 3-serie i faceliftversjon. Bilen har en elegant profil og ser passe bred og småtøff ut på veien.

BMW 320d xDrive Touring

FOR TO: Bakseteplassen holder fint for to voksne og det er plass nok til barneseter, om de ikke bygger altfor mye i lengderetning. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Motor, cm³: 1995
  • Effekt, hk ved o/min: 190/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1750
  • Egenvekt, kg: 1680
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 463/181/143
  • Bagasjerom, liter: 495–1500
  • Standard dekkdimensjon: 205/60-16 Y
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,49
  • CO₂-utslipp, g/km: 129
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,6
  • Toppfart, km/t: 222
  • Pris fra, kr: 491 700

Komfort: 4

Komfortnivået i en BMW 3-serie kommer i stor grad an på hvilken retning du velger i utstyrslisten. Vår testbil var i god BMW-tradisjon dratt mot det sportslige, der blant annet asymmetriske dekkdimensjon med 225/40-19 foran og 255/35-19 bak verken bidrar til lavt støynivå eller silkemyk fjæringskomfort.

I overkant av 70 dBA i 100 km/t på piggslitt norsk motorveiasfalt druknes best ved å skru opp volumet på favorittmusikken, mens de stramme slagene fra hjulopphenget glattes ut når farten kommer opp i landeveistempo.

Derimot har vi ikke noe å utsette på om du bruker tusenlappene på BMWs fine sportsseter. De går en fin balansegang; med god støtte og rikelige justeringsmuligheter uten at det blir for hardt.

Sikkerhet: 5

BMW 3-serie ble testet av EuroNCAP i 2012 og fikk fem av fem stjerner. Også i deltestene gjorde bilen det svært bra, med 95 % score for beskyttelse av voksne, 84 % for barn og 78 % for fotgjengere.

I kommentarene til testen er det heller ikke mye EuroNCAP har å plukke på. Beskyttelsen er bra både ved frontkollisjon og sidekollisjon med bil. Dessuten klarer 3-serie seg bedre enn mange andre biler i den tøffe testen sidekollisjon med stolpe.

Det er mye på tilvalgslisten som gjør 3-serie en tryggere bil, for eksempel innovasjonspakken (29 200 kroner). Den inneholder ting som head-up display, adaptive LED hovedlys, filskiftvarsel og kjøreassistent med bremsefunksjon for bykjøring. Vil du ha aktive cruisekontroll, koster det 8 750 kroner.

BMW 320d xDrive Touring

SKJERM: Også i BMW 3-serie reduserer en skjermbasert betjening det som elles ville vært en skog av knapper. Den styres ved hjelp av et hjul og knapper i midtkonsollen. © Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 3

Nå er prisforskjellen mellom 163- og 190 hk-versjonen av BMW 320d xDrive Touring på beskjedne 14 000 kroner, takket være de siste avgiftsjusteringene. Siden det bare utgjør en liten andel av prisen (491 700 for 190 hk), hadde vi gått for den sterkeste motorversjonen.

Ellers er det som «normalt» for BMW: Du må ta et dypdykk i ekstrautstyrslisten før du får det beste ut av en 3-serie og bilen er noenlunde salgbar på bruktmarkedet.

Heldigvis er konkurransen i dette segmentet sterk, og BMW lager gode utstyrspakker til 3-serie. Dermed får du de viktigste utstyrselementene med en viss rabatt i forhold til hva de koster enkeltvis.

Men billig er det fortsatt ikke, og det er ikke vanskelig (eller isolert sett ufornuftig) å svi av 100 000 korner på utstyr til en 3-serie.

Forbruk: 5

Ifølge EU-normen skal BMW 320d xDrive Touring automat bruke 0,45 l/mil og slippe ut 119 gram CO₂ per kilometer samt 23 mg NOx per kilometer.

Ikke overraskende er bilen litt unna det i vår faste 20 mil lange forbrukstest. Da ender vi med et testforbruk på 0,56 l/mil.

Det er et merforbruk på 14 % i forhold normen, og bilen er dermed ikke blant de verste skrytepavene. I tillegg er den en av de bilene med 4WD og automat som har brukt minst i vår test.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

I 40 år har BMW 3-serie personifisert og satt standarden blant sportslige familiebiler. Det gjør den fortsatt. I alle fall inntil den nye Audi A4 kommer i salg. Det er en duell vi gleder oss til.

BMW 320d xDrive Touring

BRA PAKKE: BMW 320d xDrive Touring er en bil du neppe blir lei av med det første. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris Fra 491 700 kroner

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!