Kort sagt:

+ Lettkjørt og sikker

+ God akselerasjon

+ Lavt forbruk


- Kostbar

- Tidvis dyrt ekstrautstyr

- Komfort

- Brå girskift

Det lå i kortene at også VWs mestselgende modell skulle få en crossover-versjon med 4WD, offroadpynt og høyere bakkeklaring. Men at VW Golf er knusende overlegen på nybilmarkedet her i Norge per utgangen av september 2015, har verken med Alltrack, firehjulsdrift eller stasjonsvogn å gjøre.

Nei, årsaken til at Golf har en konkurrentknusende markedsandel på 11,2 % (!) av totalmarkedet heter e-Golf. El-modellen utgjør hele 54 % av Golf-salget. Eksempelvis står Golf-modeller med 4WD kun for 7%, og det er bare 14 % av nye Golfer som kommer på veien med dieselmotor. Plugin-hybriden VW Golf GTE står for rundt 1/4-del av registreringene.

Norske elbil-subsidier og VWs satsing på hybrid- og el-modeller kom i grevens tid for en bilimportør som ellers kunne følt VWs utslippsløgner langt hardere på bankkontoen.

I dagens situasjon taler det ikke til Golf Alltrack sin fordel at to av motorene går på diesel. Riktignok ikke «juksemotoren» EA189, men det blir uansett interessant å følge med på dieselandelen fremover, både for VW og markedet generelt. Trøsten for VW Golf Alltrack sitt vedkommende er at den også fås med en moderne bensinturbomotor.

Kjøreegenskaper: 5

Det er noe med DNA-et i VW Golf. Nå er det noen år siden jeg kjørte Golf sist, men det tar et par minutter å kjenne at alt er ved det gamle. Sikker på foten, lettkjørt og ikke så rent lite underholdende. Med 17,5 cm er bakkeklaringen fortsatt moderat, og i praksis merker du lite til det under kjøring. Vår bil er utstyrt med 18-tommers hjul (8 000 kroner) med godt feste både på tørr og fuktig asfalt.

VW Golf Alltrack

TYPISK GOLF: Interiøret er som i en vanlig 300 000- kroners Golf. 8-tommers skjerm med kart, DVD og 64 GB harddisk koster 18 400 kroner. © Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA

VW Golf Alltrack

  • Motor, cm3: 1968
  • Effekt, hk ved o/min: 184/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750
  • Egenvekt, kg: 1584
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 456/180/145
  • Bagasjerom, liter: 605-1620
  • Standard dekkdimensjon: 205/50-17 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
  • CO2-utslipp, g/km: 132
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,8
  • Toppfart, km/t: 219
  • Pris fra, kr: 416 600
  • Pris testbil, kr: 520 700

Motor: 4

Uavhengig av hva man mener om utslippene fra en dieselmotor og hvor realistiske standardene for utslippsmåling er, passer VWs toliter fortsatt svært godt til en bil som VW Golf Alltrack. Vi kjører den kraftigste versjonen med 184 hk og 380 Nm, den leveres utelukkende i kombinasjon med sekstrinns automat (DSG).

Med kraftig moment i bunnen og god ytelse på topp er kjøreopplevelsen kraftfull og støyutviklingen lite dieselaktig. Dessverre er ikke den sekstrinns DSG-girkassen helt på høyden. Motoren pines tidvis på lave turtall og når den først girer ned, skjer det brått og nykkete.

Ytelser: 5

Fartsressursene i VW Golf Alltrack er helt utmerkede. Her holder med et lett trykk på gassen, men det er irriterende at girkassen av og til girer ned ett hakk heller enn å bruke det kraftige dreiemomentet fullt ut.

De tre motoralternativene (150 og 184 hk diesel, 180 hk bensin) kjenner vi igjen fra Skoda Octavia Scout. Alle tre har krefter nok til en bil med denne størrelse og vekt.

Eksteriør: 5

VW Golf ser bra ut i sin syvende versjon, og det er med solid rutine på oppjekkede stasjonsvogner at VW-konsernet gjør de kjente grepene på VW Golf Alltrack.

En blanding av svarte og sølvfargede lister pynter opp. Bilen er lang nok og økingen av bakkeklaring såpass moderat at ikke VW Golf Alltrack ser ut som om den har stått for lenge på heving.

VW Golf Alltrack

MILD CROSSOVER: VW Golf Alltrack skiller seg fra en vanlig Golf stasjonsvogn med røffere design, 17,5 cm bakkeklaring og beskyttelse under motor/girkasse. © Terje Bjørnsen

TESTDATA

VW Golf Alltrack

  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,2
  • Støy tomgang, dBA: 46,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,51

Interiør: 4

Alltrack byr på helt normale Golf-egenskaper innvendig. Det betyr et ryddig førermiljø og tilstrekkelig plass for en ikke alt for storvokst familie på 4.

Selv om vi synes VWs oppgitte bagasjeromsvolum på 605 liter høres drøyt ut i forhold til de målene vi tar selv, er plassen omtrent som du forventer av en stasjonsvogn med utspring i kompaktklassen.

Komfort: 3

Det går som det ofte går når en kompaktklassebil får automatgir, 4WD og stor motor: Prisen havner plutselig et par etasjer høyere enn opprinnelig tiltenkt. Da må VW Golf Alltrack måle seg mot større SUV-modeller og stasjonsvogner i mellomklassen.

Fjæringen blir stram og testbilens dekk (225/45-18) hjelper ikke på det. Ei heller på støynivået, som preges av mye hjulstøy. Vi måler 71,5 dBA i 100 km/t – nesten småbilnivå. Men seter og sittestilling holder fortsatt god standard.

Sikkerhet: 5

Den nye VW Golf ble testet av EuroNCAP i november 2012 med svært godt resultat. Fem av fem stjerner i totalkarakter er etter hvert det eneste som gjelder i denne testen, men også delresultatene er gode: For beskyttelse av voksne får VW Golf 94 % score, for beskyttelse av barn oppnår den 89 %, mens fotgjengerbeskyttelse gir 65 %.

Bilen har det du forventer deg av passivt og aktivt sikkerhetsutstyr og kan også leveres med aktive sikkerhetssystemer. Eksempelvis innovasjonspakke med adaptiv cruisekontroll, filassistent og lysassistent til 3 400 kroner. LED hovedlys leveres ikke og adaptive bi-xenonlys koster betydelige 13 800 kroner.

VW Golf Alltrack

SITTER GODT: Som i Golfer flest, sitter du også bra i VW Golf Alltrack. Skinnseter koster 18 400 kroner. © Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 2

En VW Golf stasjonsvogn med 150 hk dieselmotor og 4Motion koster ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken fra 339 000 kroner i Highlineversjon. For vår testbil starter prisen på 416 600 kroner og med en utstyrspakke på drøyt 100 000 kroner, havner den tilslutt på 520 700 kroner. Det er en merpris den ikke kan forsvare i forhold til en «normal» Golf med firehjulsdrift.

Forbruk: 5

For noen år siden sørget hyggelige avgifter på CO2-utslipp at norske bilkjøpere skulle redde verden fra global oppvarming med dieselbiler. I stedet viser det seg at vi dreper luftkvaliteten i enkelte byer noen dager om vinteren. Til myndighetenes store forundring.

Uansett, den utskjelte dieselmotoren kan ikke gjøre så mye med måten den fungerer på. Og selv om 184-hesters utgaven sannsynligvis slipper ut mer NOx enn de 65 milligram per kilometer EU-normen tilsier, er det den vi må forholde oss til. I alle fall til de samme myndighetene finner ut hvordan man skal håndtere testing av virkelighetsnære utslipp og forbrukstall.

Akkurat det med virkelighetsnært forbruk har vi tatt hensyn til helt siden 2009 og kjørt egne forbruksmålinger på alle biler vi har testet siden da.

VW Golf Alltrack har i alle fall sitt på det tørre når det gjelder forbruk og CO2-utslipp. Normforbruket tilsier at den skal bruke 0,5 l/mil og slippe ut 132 g/CO2 per km. Testforbruket ender på 0,51 l/mil, noe som gjør dette til en av de bilene med 4WD som har gått billigst i vår forbrukstest.

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

For VW Golf Alltrack er oppsummeringen enkel. Det er en ganske fin Golf, som koster altfor mye penger, særlig «ferdig utstyrt». Det nytter ikke overse det faktum at en normal 4Motion-versjon av Golf gjør det meste like bra. Heller ikke at den nære slekta omfatter en mer praktisk Skoda Octavia Scout til omtrent samme pris.

VW Golf Alltrack

KOSTBART MERKE: Testbilen kommer på drøyt 520 000 kroner, uten å virke veldig påkostet. © Terje Bjørnsen

 

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent VW
Pris 416 600 kroner

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!