Test Toyota Auris 1,2 Turbo, 2015

Sent, men godt

Nå kommer Auris med utstyr og teknikk som burde vært på plass for over to år siden.

Sist oppdatert

Toyota er tidlig ute med midtlivsoppgraderingen på kompaktklassemodellen Auris. Bilen kom til Norge vinteren 2013 og allerede drøyt to år etter lanseringen, er Toyota på plass med oppgraderingen. Normalt sett tar det opp mot fire år før en bilprodusent gjennomfører en facelift.

Men det er kanskje ikke så rart. Da vi gjorde vår første test av nye Toyota Auris i april 2013, var det interiør, umoderne motorutvalg og kjørefølelsen vi påpekte lå tilbake for de viktigste konkurrentene, som VW Golf og Ford Focus.

Og det er nettopp de områdene Toyota har adressert i faceliften. Oppgraderingen er riktignok ikke like gjennomgripende som den nylanserte Toyota Avensis, men nok til å gi Auris en høyst nødvendig oppfriskning.

Ved siden av en vellykket justering av front og hekk, er de viktigste elementene den innvendige oppgraderingen av interiøret, nye utstyrselementer, justering av hjulopphenget og ikke minst: En ny 1,2-liters bensinturbo på 116 hk som vi kjører på test.

Kjøreegenskaper: 5

Er du i markedet etter en fornuftig kompaktbil som dette, står sikre veiegenskaper høyt på prioriteringslisten. Toyota Auris leverer så det holder og passerer unnamanøver (elgtest) i høy hastighet. Og det skjer uten dramatiske ESP-inngrep eller utslag på noen måte.

I tillegg føles bilen mer inspirert enn tidligere under kjøring på landevei. Bilen er lett (1265 kilo med fører), kjapp og forutsigbar i reaksjonene.

Den nye motoren er med på leken, og det er lenge siden vi har kjørt en Auris der du girer ned og gyver løs på svingete veier med et smil om munnen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SER BEDRE UT: Dashbord og førermiljø er blitt mer moderne og innbydende i faceliftutgaven av Toyota Auris.
SER BEDRE UT: Dashbord og førermiljø er blitt mer moderne og innbydende i faceliftutgaven av Toyota Auris. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Med 116 hk og 185 Nm mellom 1500–4000 o/m, føyer den nye 1,2-liters bensinturbomotoren seg sent, men pent inn i rekken av lignende tilbud fra konkurrerende merker.

Testdata

Toyota Auris 1,2 Turbo

  • 0-100 km/t, sek.: 11,2
  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 10,1
  • 80-120 km/t, 3. gir: 8,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 11,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 15,3
  • Støy tomgang, dBA: 37,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,56

Toyotas nykommer gjør seg på ingen måte bort i selskapet: Pen gange, jevn kraftutvikling og en liten snert på høye turtall er ting vi setter pris på.

Den sekstrinns manuelle girkasse er presis, men girutvekslingene er lange sett med norske øyne. Bilen leveres også med den trinnløse automatgirkassen Multidrive S. Den nye motoren burde passe bedre med denne løsningen, takket være bra moment allerede fra lavt turtall.

Ytelser: 4

Skal du ha noe fart på Toyota Auris 1,2 Turbo, er det 3. og 4. gir som gjelder. Vi nevnte lang girutveksling, og verken 5. eller 6. gir holder til mer enn å følge trafikken.

I forbikjøringsakselerasjon tar det litt tid før også 3.-giret tar tak, og i forhold til konkurrentene gjør bilene det best i intervallet fra 80–120 km/t.

Uten at vi har kjørt bilen med trinnløst automatgir, sitter vi med en følelse at Multidrive S vil hente det beste ut av motoren.

Vi har sett det på andre kompaktklassebiler med små turbomotorer også, for eksempel med 7-trinns DSG.

Og om du lurer på hvordan Auris med bensinmotor spurter i forhold Auris med hybridløsning: Kjappere fra 0–100 km/t og 80–120 km/t, litt tregere fra 60–100 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GODT UTSTYRT: Executive-versjonen av Toyota Auris har en rikholdig utstyrspakke.
GODT UTSTYRT: Executive-versjonen av Toyota Auris har en rikholdig utstyrspakke. Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 4

Toyota Auris fremstår som uvant karakteristisk i profil, med den rette avslutningen, høy karosseriside og fallende front. Det er ingen tvil om at den nye fronten har gitt et ryddigere og skarpere fjes, mens endringene i hekken er mindre påfallende.

Tekniske data

Toyota Auris 1,2 Turbo

  • Motor, cm3: 1197
  • Effekt, hk ved o/min: 116/5200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 185/1500-4000
  • Egenvekt, kg: 1265
  • Tilhengervekt, kg: 1300/450
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 433/176/148
  • Bagasjerom, liter: 360-1192
  • Standard dekkdimensjon: 225/45-17W
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,53
  • CO2-utslipp, g/km: 122
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,5
  • Toppfart, km/t: 195
  • Pris fra, kr: 274 500
  • Pris testbil, kr: 328 900

Interiør: 4

Toyota har klart å få til mye uten å endre så mye på dashbord og førermiljø. Vår testbil er den best utstyrte Executive-versjonen, som i tillegg har mer påkostede materialer, sportsseter foran og det beste av skjermbasert betjening og underholdning.

Felles for alle er ny design på instrumenter og et nytt 4,2-tommers display mellom instrumentene. Dermed forsvinner våre gamle innvendinger mot instrumenter som ser unødvendig billige ut.

Det samme gjelder den lettbetjente og fargerike berøringsskjermen og nytt utseende på varme/ventilasjonsanlegg.

Plassmessig holder kombiversjonen seg på et gjennomsnitt for kompaktklassen, med grei plass for fire normalvoksne i kupeen. Det samme gjelder bagasjerommet på 360 liter. Velger du stasjonsvognen Touring Sports er kupeplassen omtrent den samme, men bagasjeplassen langt større med 530 liter.

Komfort: 4

I forbindelse med faceliften, sier Toyota at bilen skal være noe mer stillegående enn tidligere. Våre testmålinger tyder på at det er mer enn bare skryt:

Sammenlignet med tidligere støymålinger (på sommerdekk) av Auris ligger testbilen ca. 2 dBA lavere i 50 km/t og i 80 km/t 1 dBA lavere. I 100 km/t er resultatene uforandret, med snaut 71 dBA.

Den stillegående bensinmotoren bidrar til et penere subjektivt inntrykk, særlig under akselerasjon og ved by/nærkjøring opp til 50–60 km/t.

Mens en del bilprodusenter setter opp sine snille kompaktbiler som om de skulle være klare for start i NM på bane, holder Toyota seg heldigvis til et smidig understellsoppsett. Det betyr at Auris er snill selv på skarpe ujevnheter og kjennes behagelig ut på store dumper i landeveisfart.

Sportssetene er gode, men for de med lange ben kan justeringsmonnet på rattet i lengderetning være i snaueste laget.  

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SMART BETJENING: Den nye touchskjermen i Toyota Auris er en klar forbedring, både med tanke på grafikk og betjening.
SMART BETJENING: Den nye touchskjermen i Toyota Auris er en klar forbedring, både med tanke på grafikk og betjening. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 5

Auris ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2013 med godt resultat. Fem av fem stjerner og 92 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen. Også sikkerheten til barn i bilen og fotgjengersikkerhet var tilfredsstillende med 84 og 68 % score.

Vi kritiserte Toyota for manglende aktivt sikkerhetsutstyr da modellen debuterte i 2013. Fortsatt mangler det litt til de beste, men faceliftutgaven er stort skritt i riktig retning.

I de to høyeste utstyrsgradene er LED hovedlys standard, en klar fordel særlig på høsten og vinteren. Den såkalte «Safety Sense»-pakken er standard på alle versjoner og har kollisjonsvern med autobrems, filskiftvarsler, automatiske fjernlys og skiltgjenkjenning.

Pris/utstyr: 4

Den rimeligste utgaven av Auris 1,2 Turbo koster fra drøyt 260 000 kroner, mens den dyreste Tourer Sports med Multidrive S havner på ca. 350 000 kroner.

Sammenlignet med hybridutgaven, blir 1,2 Turbo 10 000 kroner dyrere med manuell og 23 000 kroner dyrere med automat (hybrid har automat som standard). For stasjonsvognen er prisforskjellen enda noen tusenlapper høyere.

I tillegg kjemper Toyota mot tøffe konkurrenter med aggressiv prising; eksempelvis VW Golf og Peugeot som begge har attraktive bensinturbomotorer med tilsvarende ytelser.

Med den dyreste utstyrspakken får du i alle fall en bortimot komplett utstyrt bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KANT I KANT: Utseendemessig er det små endringer på Toyota Auris.
KANT I KANT: Utseendemessig er det små endringer på Toyota Auris. Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen, skal vår testbil bruke 0,53 l/mil og ha et CO₂-utslipp på 122 g/km. Velger du bilen med automatgir er tallene 0,46 og 106, mens hybridutgaven ligger på 0,39 og 91.

I praksis gjør Auris 1,2 Turbo en god figur i vår forbrukstest og ender opp med 0,56 l/mil.

Det harmonerer godt med hva andre kompaktklassebiler med tilsvarende motor har brukt (0,5-0,6 l/mil). I forhold til sammenlignbare hybrider vi har testet er det noe høyere (0,45-0,55 l/mil).

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes Toyota har fått til en vellykket oppgradering av Auris, men kan ikke helt fri oss for tanken om at dette er slik bilen burde ha vært allerede i 2013. Turbomotoren gjør mye for å løfte totalinntrykket, men spørsmålet er om prisforskjellen til hybridversjonen og en del konkurrenter blir tung å svelge.

 

Denne saken ble første gang publisert 25/08 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også