Pris på viktige modeller:

  • Avensis sedan Active 1,8 bensin Multidrive S7: 324 000,-
  • Avensis Touring Sports Active 1,6 diesel: 348 700,-
  • Avensis Touring Sports Active 1,8 bensin Multidrive S7: 339 000,-
  • Avensis Touring Sports Active Style 1,8 bensin Multidrive S7: 358 500,-
  • Avensis Touring Sports Premium 2,0 diesel: 416 700,-

Det er en kraftig oppgradert Toyota Avensis som nå lanseres på det norske markedet. Og importøren tror at automatgir, uten tillegg i prisen, vil vinne mange kunder tilbake til Avensis.

For det er ikke noen tvil om at de klassiske familiestasjonsvognene har slitt salgsmessig mot stadig bedre SUV-modeller og stasjonsvogner fra kompaktklassen. Og at nye VW Passat og Ford Mondeo er tøffe utfordrere.

Det er stasjonsvognsutgaven Tourer Sports med 1,8-liters bensinmotor (147 hk), automat og Active Style utstyrspakke man antar blir bestselgeren. Så er det opptil kundene å bestemme om prisen på 358 500 kroner er like attraktiv som Toyota vil ha det til.

Komfortabel og velutstyrt

Du får i alle fall en komfortabel og velutstyrt bil til den prisen. Active Style er nest høyeste utstyrsnivå. Da får du for eksempel LED-hovedlys, svingslys, Toyota Touch 2 med ryggekamera og navigasjon og setetrekk i skinn og alcantara.

Toyota Safety Sense er standard på alle modeller. Pakken inkluderer automatisk fjernlys, skiltgjenkjenning, filvarsler og et «pre-collision system» som oppdager kjøretøy foran. Det virker mellom 10-80 km/t, varsler føreren om fare for sammenstøt og kan bremse om føreren ikke reagerer. Men adaptiv cruisekontroll leter du forgjeves etter i prislistene for Avensis.

Toyota Avensis prøvekjørt stasjonsvogn 2015

BEDRE KOMFORT: Kraftigere støyisolasjon, oppgradert understell, nytt oppsett av styringen, bedre seter og en helt nytt interiørdesign gjør at totalinntrykket blir mer komfortabelt og forseggjort enn slik vi kjenner Avensis fra tidligere. © Toyota

Motorer fra BMW

Bensinmotoren og den trinnløse automatkassen har gjennomgått en oppgradering, mens 1,6- og 2,0-liters diesel er helt nye og stammer fra motorsamarbeidet med BMW.

De har bedre kraftutvikling, lettere girskift og mykere clutch. Dessuten føles de mer stillegående enn forgjengerne, selv om mye også er gjort på støydempingssiden. 1,6/112 hk holder akkurat til Avensis, mens 2,0/143 hk gir et bra kraftoverskudd.

Toyota Avensis prøvekjørt stasjonsvogn 2015

FIRE VALG: Avensis kommer i fire utstyrsversjoner: Life, Active, Active Style og Premium. De nye to-tone temaet på seter og interiørpaneler er standard fra Active utstyrsversjon. Nye betjenings- og informasjonsskjermene er på plass, samt bedre kvalitetsfølelse i materialene. © Toyota

Ikke som hybrid

Til tross for at Avensis og lillebror Auris, en bil Toyota har hatt stor hybridsuksess med, er bygget på samme basis, vil det ikke komme en hybridversjon av Avensis.  Syvseteren Prius+ Seven fyller den rollen.

Vektlegger komfort

Kraftigere støyisolasjon, oppgradert understell, nytt oppsett av styringen, bedre seter og en helt nytt interiørdesign gjør at totalinntrykket blir mer komfortabelt og forseggjort enn slik vi kjenner Avensis fra tidligere.

Og komfort er det ikke så mange produsenter som har prioritert i mellomklassen. Det skal være sportslig hele veien til barnehagen eller supermarkedet. Kanskje et ekstra trumfkort i kampen om kundene for Avensis.

Du finner Avensis i fire utstyrsversjoner: Life, Active, Active Style og Premium. De nye to-tone temaet på seter og interiørpaneler (fås i en lys grå eller bronseaktig kontrastfarge) er standard fra Active utstyrsversjon. Det løfter stemningen innvendig. Det samme gjør de nye betjenings- og informasjonsskjermene, samt bedre kvalitetsfølelse i materialene.

Vi gjør oppmerksom på at bilen ble prøvekjørt i Sveits. Toyota betalte for oppholdet.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!