En splitter ny Opel Astra lanseres i høst på den store bilutstillingen i Frankfurt. Men Opel har det åpenbart travelt med å vise fram bilen, for allerede nå er den på besøk hos importøren i Norge.

Den har vi kikket nærmere på. Selv om vi ikke fikk kjøre den, er det klart at Opel har tatt tak i det som gjorde det vanskelig for den utgående Astra-generasjonen.

Den gamle solgte dårlig

Opel Astra av den utgående generasjonen ble den helt greie bilen som til slutt nesten ikke solgte i det hele tatt. Da vi testet siste utgave av den for et drøyt år siden, ble det solgt 18 eksemplarer av VW Golf og 14 Toyota Auris for hver solgte Astra.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SKARPERE: Linjene i sidene til den nye Astraen er mye skarpere enn de snille og konservative trekkene til den utgående generasjonen. Frontruta er flat og strekker seg langt framover. FOTO: Opel

Slik vi vurderte den forrige generasjonen av Astra i våre tester, var det særlig på to områder den slet.

Den var tung, for Opel hadde ikke fulgt med i timen da de andre begynte å slanke kompaktbilene sine. Og den hadde aldrende motorer ved lansering. Sammen ga dette vel høyt forbruk, og høyt oppgitt CO₂-utslipp, som igjen gjorde det vanskelig for bilen å konkurrere på pris.

Den nye Astraen skal gjøre noe med dette. Det aller viktigste: Ifølge Opel er den inntil 150 kg lettere enn forgjengeren. Det, sier Opel, har de greid med å tenke vekt på alle deler. Karosseriet er slanket med 77 kg, understellet med rundt 50 kg. Selv forsetene veier 10 kg mindre enn forsetene i den forrige.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FREKKERE HEKK: Også hekken er kvassere enn på bilen den nye Astra tar over for. FOTO: Opel

Priser for utvalgte modeller

1,0 Turbo Edition (105 hk bensin): 224.900 kroner

1,6 CDTI Innovation (110 hk diesel man.): 254.900 kroner

1,4 Turbo Premium (150 hk bensin): 289.900 kroner (man.), 309.900 kroner (aut.)

1,6 CDTI Premium (136 hk diesel aut.): 309.900 kroner

Motorene som blir tilgjengelig i Norge, er alle ferske, i motsetning til hva som var tilfelle for forgjengeren. Bensinmotorene har fra 105 (1,0 Turbo, billigste alternativ fra 224.900 kroner) til 150 hk. Med diesel kan den fås med 95, 110 og 136 hk, der sistnevnte har automatgir som standard.

Opel selv mener at det motormessige høydepunktet – og den ventede bestselgeren – er den splitter nye 1,4-liters bensinturboen med 150 hk og 230 Nm dreiemoment. Den kan fås med enten manuelt gir eller automatgir, og Opel lover at den skal være både rask og bensingjerrig.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

BREDERE: Mange av dagens biler har et aggressivt ansikt. Astra går litt mer i vennlig retning. Den nye Astraen er litt bredere enn forgjengeren. FOTO: Opel

Mye utstyr

Moderne kompaktbiler kan fås med utstyr som bare fantes i rene luksusbiler for få år siden. Det gjelder for Opel Astra også.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr, har Astra ting som skiltlesing, filskiftvarsling med aktiv styring, og blindsonevarsling allerede fra trinn to på stigen for utstyrsnivået (Innovation). Den har også et system for automatisk parkering, der sjåføren gir gass og bremser, mens bilen tar seg av styringen.

Den kan fås med varme i baksetene og vifter i forsetene, ekstravarmer er standard sammen med flere motorer, og med 8-tommersskjermen kan mobilfunksjoner «speiles». Hjelpe- og nødsystemet OnStar er i drift i Norge fra neste år (varsler nødetater automatisk ved ulykke).

Opel er dessuten stolte av forsetene sine, som er oppgradert til den nye Astra. Vi vil si med rette – Opel lager like gode seter som statusbilmerker, til langt lavere pris.

Billigere

I utstyrsgrad Premium, som har komfortable skinnseter, 8-tommersskjerm, masse komfort- og sikkerhetselektronikk og et nytt og avansert LED-lyssystem du kan lese mer om under, vil Astra koste fra 289.900 kroner.

Da er metallic lakk og flere elektriske funksjoner i forsetene det eneste du kan plusse på med, i tillegg til automatgiret til 20.000 kroner ekstra.

I praksis følger Opel en oppskrift Mazda har hatt stor suksess med de siste årene: Klart definerte utstyrsgrupper som hver gir mye bil for pengene, og svært få tilvalg utenfor gruppene. Det er en kostnadseffektiv måte å gjøre det på. (Se rammesak for mer om utstyr.)

Opel har studert hva konkurrerende biler vil koste, og hevder at Astra vil slå dem alle med god margin. I hvilken grad prisundersøkelsen er foretatt med tykke Opel-briller på, skal vi komme tilbake til når vi får testet bilen ordentlig.

En el-Astra eller en ladbar hybrid tilbys ikke. Spionfotografer har imidlertid tatt bilder av en ny Astra med en typisk ladeluke oppe på forskjermen. Hva som eventuelt kan komme, holder Opels folk tett om.

– Men det kommer noe, sier Bernt Jessen, Opel-sjef i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

RYDDIG: Visningsbilen vi har sett, har skinnseter og masse utstyr. Førsteinntrykket er at interiøret er ryddig. FOTO: Opel

Astra kan ikke fås med firehjulsdrift. Det er trist for Opel i Norge, for her er firehjulsdriftsandelen snart oppe i fire av ti nye biler.

Med en lengde på 437 cm er den 5 cm kortere enn forgjengeren, men den skal ha mer plass. Førsteinntrykket etter å ha sittet i bilen, er at det ser ut til å stemme. Beinplassen bak er god. Takhøyden er i behold også, selv om bilen er en tomme lavere enn den gamle. Setene sitter nemlig litt lavere i den nye.

Bagasjerommet (i en visningsbil med reservehjul) virker derimot ikke spesielt stort ved første blikk. Opel sier at det er på 370 liter, som er på normalt nivå for kompaktbiler.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LED: Smarte lykter kommer. Opels utgave har åtte LED-lyspunkter i hver lykt, og du kan kjøre med fullt lys mot motgående biler. De enkelte punktene blendes automatisk ned der andre biler befinner seg. FOTO: Opel

Smarte lys

Det ovenfor nevnte LED-lyssystemet er Opel mektig stolt av. Det er standard med utstyrsnivå Premium – og kan ikke fås til de to lavere utstyrsnivåene.

Opel kaller dem IntelliLux LED Matrix, og Astra blir første kompaktbil på markedet med slike lys.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SPEILES: Mobiltelefonens funksjoner kan speiles i den 8 tommer store dashbordskjermen i Astraer med Premium utstyrsgrad. FOTO: Opel

Lyktenes i alt 16 LED-lyspunkter blendes individuelt ned slik at en kan kjøre med fullt lys uten at sjåfører i biler som kommer imot eller tas igjen, blir blendet. Det danner dessuten ulike lysmønster når man står stille i kryss eller kjører i bykjøringshastighet, i den hensikt å lyse opp der det trengs mest.

Vi har prøvd et lignende system i blant annet VW Passat, der det fungerte fascinerende bra.

Astra kommer til Norge som femdørs kombikupé i november. Stasjonsvogna, som Opel ikke vil røpe noe om, kommer i april. Opels salgmål: Å selge minst like mange Astraer som Ford gjør av sin Focus.

KORTERE: Den nye Opel Astra er 5 cm kortere og 2,6 cm lavere enn den forrige. Opel lover likevel at den nye skal by på mer plass. FOTO: Opel

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!