NX 300h er Lexus' første modell i det store markedet for mellomstore SUV-er, et marked med mange aktører og stort utvalg. Lexus har ingen stasjonsvogner i sitt modellutvalg, noe som gjenspeiles på salgsstatistikken. Lexus' mest solgte modell er kompaktbilen CT som ved utgangen av september kunne vise til 215 solgte biler, noe som gir en 94. plass på salgsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Men nå blir det etter alt å dømme andre boller. For med en mellomstor SUV i utvalget vil Lexus gjøre seg mer gjeldende på salgsstatistikken. NX 300h har nylig ankommet Norge, og i underkant av 300 personer har allerede bestilt bilen. Salgsmålet neste år er 770 biler, og Lexus tror 80 prosent av de kommende NX-sjåførene kjører andre merker i dag.

Gir sinnsro

Så hva slags SUV får disse personene? Basert på erfaringene gjort etter noen timer i NX 300h på veier i Østerrrike, kan vi si at kjøperne får en ganske sedat og svært komfortabel SUV. Bak rattet på NX er det nesten som man kjenner sinnsro, yin og yang i perfekt balanse.

=

F SPORT: Vil du ha en mer hissig utseende NX kan du velge F Sport-versjonen (til venstre). FOTO: Martin Jansen

=

Førermiljø

=

Store knapper

Følelsen av luksus forsterkes av elementer som ventilerte seter, mykt skinn, head up-display med navi-informasjon og et Mark Levinson-anlegg med 14 høyttalere. I tillegg har den et utseende som skiller seg ut, i hvert fall sett forfra og fra siden. Bakfra er den noe mer anonym.

X3-konkurrent

BMW X3 nevnes som en av de viktigste konkurrentene, og dersom vi skal ta en kjapp sammenligning så vil vi våge å påstå at dette dreier seg om SUV-er med temmelig forskjellig karakter. Er man for eksempel vant til X3, bør man være innstilt på en annen kjøreopplevelse dersom NX står på handlelisten.

Touchpad i stedet for stick

Ikke minst er det snakk om to forskjellige filosofier når det gjelder førermiljø. Lexus har mange knapper, til dels store knapper. Alle knappene til tross, betjeningen og oppsettet er begripelig og man slipper å bruke lang tid på å finne ut av hvordan for eksempel klimaanlegget betjenes.

Dagens Lexus-modeller er utstyrt med en musepeker/joystick som man styrer skjerm-menyene med. Vi har ikke vært begeistret for presisjonen i samarbeidet mellom musepekeren og skjermen.

Men nå blir det bedre. NX kommer i stedet med betjeningshjul, samt touchpad som standard i toppmodellen Luxury. På prøvekjøringen i Østerrike fikk vi kjøre toppversjonene F Sport og Luxury som begge var utstyrt med touchpad. Vi synes den fungerer langt bedre enn joysticken.

=

LUKSUS: Lexus NX 300h gir luksusfølelsen. Det den ikke byr på av spenstige kjøreegenskaper tas igjen med utmerket komfort. FOTO: Martin Jansen

=

Ventilerte seter

=

Touchpad

=

Trådløs lading av mobil

En annen opplevelse

Er man vant til BMWs åttetrinnsautomat - eller et DSG-automatgir for den saks skyld - vil det trinnløse CVT-giret (Continuously Variable Transmission) i NX antakelig føles rart. Det er mykt og sømløst, og gir god repons ved bedagelig kjøring. Men dersom du hamrer gassen i bånn, ruses motoren kraftig uten at respons i form av fremdrift står i stil. CVT-kassen krever en annen kjørestil, og dersom du elsker å kjøre hardt inn i svingen og gi full gass ut av den, er NX neppe det opplagte valget.

Heller ikke styringen har den kontante følelsen som skal til for å gi en sportslig og kvikk følelse. Luxury-utgaven har riktignok Sports-innstilling som endrer gasspådrag, og F Sport-versjonen har Sport+ som i tillegg strammer rattutslag og demping. Vi synes imidlertid ikke at det endrer bilens karakter i veldig merkbar grad.

Ingen ytelseshybrid

NX 300h er altså en hybrid med et system kalt E-Four som består av en 2,5-liters bensinmotor og to elmotorer. Forhjulene drives av bensinmotoren eller elmotoren - eller i en kombinasjon av begge. NX 300h er firehjulsdrevet i den forstand at den ene elektromotoren virker på bakhjulene. Begge elmotorene regenerer bremsekraft.

NX har en større batteripakke enn CT 200h noe som betyr at du kan kjøre lengre på ren eldrift. De oppgitte forbruks- og utslippstallene er teoretisk sett gode, med et forbruk på 0,53 liter per mil og et CO2-utslipp på 123 g/km.

Motorpakka gir til sammen 197 hk, og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 9,2 sekunder. Til sammenlingning gjør BMX X3 med toliters diesel på 163 hk samme øvelsen på 9,1 sekunder (oppgitte tall). Det er med andre ord ikke snakk om en ytelseshybrid som herlige GS 450h - uten sammenligning for øvrig.

Oppsummert: Noen sports-SUV er NX 300h ikke. Gjennom byer og på landeveien i Østerrike oppleves den derimot svært komfortabel, oversiktlig og lettkjørt.

=

SUV: Lexus NX 300h har et 555 liter stort bagasjerom og kan trekke 1500 kilo. Bildet viser F Sport-versjonen. FOTO: Martin Jansen

Tekniske data

  • Motor: 2,5 liter, 4 sylindre, to elmotorer
  • Hk: 197
  • Dreiemoment: 210 Nm
  • 0-100 km/t: 9,2 sek
  • 80-120 km/t: 7,3 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk: 0,53 l/mil
  • CO2-utslipp: 123 g/km
  • Lenge/bredde/høyde: 4,630/1,845/1645 meter
  • Bakkeklaring: 185 mm
  • Bagasjeplass: 555/1600 liter
  • Benplass bak: 918 mm
  • Hengervekt: 1500 kilo
  • Egenvekt: 1785 kilo
  • Priser
  • Comfort: 523 500 kroner
  • Business: 562 400 kroner
  • Executive: 591 900 kroner
  • F-Sport: 621 900 kroner
  • Luxury: 681 900 kroner

De beste argumentene

Lexus' kanskje sterkeste salgsargumenter er dette:

1) Utstyr: Selv på laveste utstyrsnivå Comfort til 523 500 kroner får man mye utstyr. Vi stusser riktignok over at ryggekamera ikke er standard, og du må plusse på ytterligere 8900 kroner for å få sikkerhetsutstyr som Pre-Crash kollisjonsvern og Adaptiv cruisekontroll. Legger du 681 900 kroner på bordet får du Luxury-utgaven som har det meste du kan tenke deg av utstyr.

Det kan være verdt å nevne at snittprisen på X3-ene som ble solgt i Norge i 2012 lå over 700 000 kroner (Grunnversjonen av X3 20d koster 561 700 kroner). For kort tid siden testet vi nye BMW X3 20d med mye utstyr til en samlet prislapp på 823 630 kroner.

Inkludert i Luxury-utgaven får du tidligere nevnte ventilerte seter og Mark Levinson-anlegg. I tillegg har den bakseter som kan felles ned elektronisk, Panoramic View Monitor som gir 360 graders visning av bilen i fulgeperspektiv, samt trådløs lading av mobiltelefonen. Systemet støtter ikke iPhone, men Lexus vil tilby deksler som gjør at også Apple-mobilen kan lades trådløst.

NX 300h med F Sport koster fra 621 900 kroner. Den har noe mindre utstyr enn Luxury, men kommer med en mer aggressiv front, diverse F-Sport-effekter, F Sport-fjærer, nevnte Sport+-innstilling, samt noe Lexus kaller Aktiv Sound Control. Ved å vri på et lite hjul avgir F Sport en kunstig motorlyd som må sies å være i avdelingen for kuriosa.

=

DESIGN: Lexus NX 300h har et oppsiktsvekkende design. FOTO: Martin Jansen

=

2) Renommé. Lexus' kanskje sterkeste kort er kvalitetsrenommeet og Norges mest fornøyde bilkunder. Merket toppet samtlige kategorier i tilfredshetsundersøkelsen AutoIndex for 2012, 2013 og 2014. Autoindexen gjennomføres av Loyalty Group International for NAF.

Nylig publiserte tyske Gesellschaft für Technische Überwachung (GTÜ) en kvalitetsoversikt basert på lovpålagte bilkontroller. Lexus RS topper listen over fire-fem år gamle SUV-er med få feil, foran biler som Mercedes GLK og Audi Q5

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted i Østerrike. Lexus betalt for reisen.

Les også:

Kanskje ser du din neste SUV her

Dette vil du elske når kulda kommer

Så mye vil Tesla Model S med firehjulsdrift koste

=

=

PRØVEKJØRT: Vi har prøvekjørt Lexus NX 300h Luxury og Lexus NX 300h F Sport. FOTO: Martin Jansen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!