Test: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech aut. 130 hk, 2015

130.000 billigere, men likevel bedre

Peugeot 308 SW er bedre enn større og dyrere 508 SW!

Sist oppdatert

Den som er ute etter en rommelig stasjonsvogn til en overkommelig pris, har bedre muligheter nå enn noensinne.

Stasjonsvognene med opphav i kompaktklassen er nemlig blitt så store, så rommelige og så gode at man av og til kan spørre seg hva man skal med de typiske mellomklassestasjonsvognene.

I Peugeot-sammenheng heter disse modellene henholdsvis 308 SW og 508 SW. Også sistnevnte har vi nylig hatt inne til test, og det føles helt naturlig å sammenligne de to i denne testen.

Konkurrenter til 308 SW er stasjonsvognutgavene av eksempelvis VW Golf, Skoda Octavia, Ford Focus (test av den nylig oppgraderte Focus kommer snart) og Toyota Auris.

Testbilen har Peugeots nye tresylindrede bensinturbomotor på 1,2 liter – en flott kraftkilde med 130 hk. Mens vi tidligere har testet denne motoren med manuelt gir, har testbilen Peugeots nye automatkasse med seks trinn.

MYE STØRRE: 308 SW har 11 cm lengre akselavstand enn en 308 kombikupé. Det gjør store utslag for den innvendige plassen. FOTO: Terje Bjørnsen
MYE STØRRE: 308 SW har 11 cm lengre akselavstand enn en 308 kombikupé. Det gjør store utslag for den innvendige plassen. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 5

Vi ga 308 SW toppkarakter for kjøreegenskaper da vi testet den sist sommer. Da var asfalten selvfølgelig bar, og bilen overbeviste med presis og kjapp håndterbarhet.

TEKNISKE DATA Peugeot 308 SW 1,2 PureTech aut. 130 hk

  • Motor, cm3: 1199
  • Effekt, hk ved o/min: 130/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 230/1750
  • Egenvekt, kg: 1275
  • Tilhengervekt, kg: 1100/635
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 459/180/146
  • Bagasjerom, liter: 610-1660
  • Standard dekkdimensjon: 225/40-18 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,52
  • CO2-utslipp, g/km: 119
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,1
  • Toppfart, km/t: 204
  • Pris fra, kr: 302 000
  • Pris testbil, kr: 354 400

Nå har vi kjørt den på vinterveier, og også på snø og is gir 308 SW en flott kjøreopplevelse. Bilen er ganske lett (1275 kg med fører), og det bidrar til at den reagerer kvikt.

Understellet er tilstrekkelig smidig til at hjulene er godt plantet i bakken også der underlaget er ujevnt. Det er med på å gi godt veigrep.

Når vi denne gangen holder igjen toppkarakteren, skyldes det at det er noe litt mer «gummiaktig» over styringen på vinterføre. Tilbakemeldingene gjennom rattet er litt vagere enn ønskelig.

Motor: 6

Ikke vær redd for at trenden med motorer med veldig lite sylindervolum skal bety slappe og kjedelige biler. Peugeots 1,2-liter er enda en «downsizingmotor» som gjør frykten ubegrunnet.

Motoren har 130 hk og 230 Nm dreiemoment. 95 prosent av momentet er tilgjengelig allerede fra 1500 o/min. Derfor føles motoren sterk fra lavt turtall.

Ved hard akselerasjon hører man snerret som er så typisk for tresylindrede motorer. Vi synes lyden er tøff. Ellers går motoren stille – på tomgang er den svært stille.

Automatkassen er dyktig til å utnytte motorens evner til å trekke bra på lavt turtall. Ved middels gasspådrag velger den smart: Den girer bare ned akkurat nok til at den kan utnytte dreiemomentet i stedet for å rase av gårde på høyt turtall.

ANNERLEDES: Rattet er lite og lavt plassert. Over rattet finner man instrumentene. Det er annerledes, men det fungerer fint. Det er få knapper på dashbordet - det meste er samlet på pekeskjermen. FOTO: Terje Bjørnsen
ANNERLEDES: Rattet er lite og lavt plassert. Over rattet finner man instrumentene. Det er annerledes, men det fungerer fint. Det er få knapper på dashbordet - det meste er samlet på pekeskjermen. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

En sportsknapp er tilgjengelig for dem som vil benytte seg av motorens fine iver på høyt turtall, mens en vinterknapp "døyver" kraften for at hjulspinn i større grad skal unngås.

Ytelser: 5

Det friske følelsesmessige inntrykket følges godt opp når vi hekter på testutstyret. Den er merkbart raskere enn 308 kombikupé med 115 hk diesel, og tallene viser at Peugeot 308 SW 1,2 PureTech holder godt følge med andre spreke stasjonsvogner i kompaktklassen.

Automatgirkassen viser sin effektivitet også når maksytelsene måles. Med automat er 308 SW 1,2 PureTech noen tideler raskere enn samme bil med manuelt gir (hhv. 5,8 og 6,1 sekunder) for akselerasjonen fra 60 til 100 km/t.

TESTDATA Peugeot 308 SW 1,2 PureTech aut. 130 hk

  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,8
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,5
  • Støy tomgang, dBA: 42,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Målingene bekrefter dessuten at den lille motoren har overraskende god trekkraft når girkassen låses i høye gir.

Selv når vi sammenligner med storebror 508 SW med en sterk og god 180-hesters dieselmotor gjør den vesle bensinturboen en god figur. Den er kun 8 tideler bak for 60-100-akselerasjonen.

HOLDER: Beinplassen er god for bilklassen og bør holde for de fleste familier. Baksetet er imidlertid ikke særlig bredt, så best passer Peugeot 308 SW for en familie på fire. FOTO: Terje Bjørnsen
HOLDER: Beinplassen er god for bilklassen og bør holde for de fleste familier. Baksetet er imidlertid ikke særlig bredt, så best passer Peugeot 308 SW for en familie på fire. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

Med den nye Peugeot 308 SW er alle minner fra forgjengeren strøket: Her er ingen klumsete hekk, ingen nesten-MPV-profil og ingen malplassert haikjeft i grillen.

I stedet får du en elegant, langstrakt fasong. Flere profiler i karosseriet skaper liv i den lange siden. Med kort panser på lang bil er det alltid en viss fare for at proporsjonene ikke stemmer. Men det gjør de her.

Legg til en kledelig front med moderne lysutstyr og en snerten hekk. Da har du en bil som klarer en sjelden kombinasjon: Se bra ut og være praktisk i tillegg.

Interiør: 6

Vi var en smule skeptiske til Peugeots nye dashbord- og betjeningskonsept: Lite ratt, hovedinstrumenter rett i siktlinjen og nesten all sekundærbetjening i berøringsskjerm høyt i midtkonsollen.

Nå kan vi fastslå at det fungerer godt. Det er intuitivt, oversiktlig og enkelt i bruk. Øynene er mer på veien og mindre opptatt med å finne fram i knappejungelen inne bilen.

Når det gjelder plass, ligger 308 SW forbløffende nær storebror 508 SW. 308 SW er litt smalere i kupeen, mens beinplassen i baksetet er på samme nivå.

I bagasjerommet er det faktisk 308 SW som ifølge Peugeots egne tall er størst, med 610 mot 560 liter. Når vi måler opp bagasjerommet etter vår faste metode, ser vi at bagasjerommene i de to har nesten identiske mål (også her er 308 litt smalere).

GODT UTSTYRT: Peugeot tilbr mye utstyr til relativt rimelige priser i 308. Testbilen har blant annet elektrisk justerbare seter med massasjefunksjon. FOTO: Terje Bjørnsen
GODT UTSTYRT: Peugeot tilbr mye utstyr til relativt rimelige priser i 308. Testbilen har blant annet elektrisk justerbare seter med massasjefunksjon. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 5

Lyd er et av bensinmotorens sterkeste komfortkort. Her er det lite eller ingen motorlyd ved by- og nærkjøring opp til 50–60 km/t.

Med myke piggfrie vinterdekk oppleves ikke hjulstøyen som plagsom, men fra sommerens test av 308 SW med manuelt gir vet vi at det blir en del støy oppe i fart. Dette er for øvrig blitt normalt for kompakte stasjonsvogner – i jakten på lav vekt spares det tydeligvis på støyisolasjon.

Hjulstøy er for et av få områder der 308 SW er påviselig dårligere enn 508 SW. Sistnevnte har merkbart og målbart lavere støynivå oppe i fart.

Ellers holder vi 308 SW som bedre enn 508 SW når det gjelder komfort. Sittestillingen passer oss bedre, og fjæringen er smidigere. For fjæringens del tar 308 et lite steg tilbake mot det litt mykere som tidligere var et typisk fransk kjennetegn – og går fjerner seg dermed noe fra det «tyskstive» som var i ferd med å bli malen i bilverdenen.

Det liker vi, for fjæringen virker et par knepp dyktigere til å parere ujevnheter enn flere av de viktigste konkurrentene.

Sikkerhet: 5

Peugeot 308 ble testet av EuroNCAP i 2013 med gode resultater i de ulike kategoriene. Bilen fikk 92 prosent score for beskyttelse av voksne, 79 prosent for beskyttelse av barn og 64 prosent for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til testen sier EuroNCAP at Peugeot 308 gir god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere.

Unntaket er beskyttelse av brystregionen ved sidekollisjon med stolpe. Der får bilen karakteren “marginal”, som er midt på treet i karaktersystemet.

Ifølge EuroNCAP gir seter og nakkestøtter god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Vil du ha aktivt sikkerhetsutstyr, må du velge øverste utstyrsnivå “Allure”. Da er intelligent cruisekontroll med automatisk nødbrems og kollisjonsvarsling inkludert i prisen. Det er også LED-frontlys.

SLÅR STOREBROR: Peugeot oppgir at bagasjerommet i 308 SW er større enn i 508 SW. Rommet er relativt langt, rektangulært og lettlastet. FOTO: Terje Bjørnsen
SLÅR STOREBROR: Peugeot oppgir at bagasjerommet i 308 SW er større enn i 508 SW. Rommet er relativt langt, rektangulært og lettlastet. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 5

De nye kompaktklassemodellene sørger for at du aldri har kunnet få en så rommelig og bra utstyrt bil for pengene i et prisområde som i generelt for biltypen i praksis starter ved ca. 270.000 kroner.

Fraprisen for testbilen med automatgir og en innholdsrik utstyrspakke kalt Allure, er 302.000 kroner. (Bilen blir 15.000 kroner billigere uten automatgir, og 20.000 kroner rimeligere i den enklere utstyrsgraden Active.)

Det er nettopp når det gjelder pris 308 SW gjør livet småsurt for storebror 508 SW. 1,2-litersturboen tilbys ikke i 508 SW, men siden den yter så godt i 308 SW, synes vi ikke det blir feil å sammenligne med 508-versjoner med på papiret betydelig større motor.

Vi har som nevnt nylig kjørt 508 SW med tolitersdiesel med 180 hk og automatgir. Som vi har sett over, henger 308 SW godt med i ytelser. I plass er forskjellene i praksis veldig små. Når det gjelder komfort og kjøreegenskaper, holder vi 308 SW som bedre. Utstyrspakkene er i praksis likeverdige.

Når vi så ser på prisen for en 308 SW 1,2 PureTech aut. og sammenligner med den nevnte utgaven av 508 SW, finner vi en prisforskjell på 130.000 til 140.000 kroner, avhengig av om vi ser på priser med eller uten ekstrautstyr.

Bildet er i hovedtrekk det samme om du velger 308 SW med dieselmotor og automat. Da får du en toliter med 150 hk som ifølge tidligere målinger er praktisk talt like rask som 180-hesteren i den testede 508 SW. Prisdifferansen reduseres da med 20.000 kroner.

Uansett om man velger bensin eller diesel, er det i våre øyne ingen tvil. 308 SW er et langt bedre kjøp en 508 SW.

Også sammenlignet med konkurrenter fra andre merker står 308 SW seg godt når det gjelder pris/utstyr. Du kan få en komplett bil rimeligere enn en sammenlignbar VW Golf stasjonsvogn, for eksempel.

At Peugeot 308 SW er godt utstyrt og kan leveres med en tidsriktig motor i stasjonsvognsutgave, tror vi vil gjøre positivt utslag på annenhåndsverdien. Kvalitetsfølelsen er også blant de bedre vi har opplevd i klassen, så vil bare tiden vise om Peugeot 308 SW kvalitetsmessig står løpet ut.

BRA TALL: 308 i SW-utgave er etter vår mening Peugeots beste bil per i dag. FOTO: Terje Bjørnsen
BRA TALL: 308 i SW-utgave er etter vår mening Peugeots beste bil per i dag. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

Før var automatgir ensbetydende med økt forbruk. Med moderne automatgirkasser er det imidlertid knapt forskjeller å snakke om mer.

Oppgitt forbruk for testbilen er 0,49 l/mil. Som vanlig greier vi ikke å få forbrukstall nær det den temmelig livsfjerne forbruksnormen oppgir. I den faste testrunden blir resultatet 0,59 l/mil.

Det er bare noen dråper mer enn med manuelt gir (0,56 l/mil) og nær identisk med en konkurrent som VW Golf 1,4 TSI DSG med 122 hk (0,58 l/mil).

Om vi sammenligner med dieselmotoriserte kompaktbiler, er bilene med bensinmotor fortsatt litt tørstere. I snitt er forskjellen i underkant av 0,1 l/mil, og ulike 308-modeller passer godt inn i dette bildet.

Av bensindrevne konkurrenter er kun Toyota Auris Hybrid vesentlig gjerrigere, med 0,46 l/mil. Med diesel er Honda Civic 1,6 i-DTEC aller best. Den brukte bare 0,38 l/mil som kombikupé og 0,40 l/mil som stasjonsvogn.

TOPPSCORE: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech har egenskaper som ligger helt i toppen i av sin klasse. Det var konklusjonen da vi for et halvt år siden testet den med manuelt gir, og det kan vi gjenta for versjonen med automatgir. FOTO: Terje Bjørnsen
TOPPSCORE: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech har egenskaper som ligger helt i toppen i av sin klasse. Det var konklusjonen da vi for et halvt år siden testet den med manuelt gir, og det kan vi gjenta for versjonen med automatgir. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Peugeot 308 SW 1,2 PureTech har egenskaper som ligger helt i toppen i av sin klasse. Det var konklusjonen da vi for et halvt år siden testet den med manuelt gir, og det kan vi gjenta for versjonen med automatgir. Automatkassens funksjon er meget god.

Det er verdt å merke seg at 308 SW er like god og sågar bedre enn den større og langt dyrere 508 SW på en rekke områder. Dårligere er den egentlig bare på ett felt, nemlig hjulstøy i fart. Der har 308 SW et forbedringspotensial.

Denne saken ble første gang publisert 20/01 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også