En BMW har runde lysringer i fronten. Sammen med den karakteristiske grillen er dette det kanskje mest typiske kjennetegnet for merket.

Men nå løsner bayerne på ringformen. Først så vi det på sportshybriden i8. Den har en bue under lyktene som kjørelys, mens de klassiske ringene er blitt ganske firkantet.

Med BMW M4 Concept Iconic Lights er ringene ikke lenger sluttet, men tar i stedet en avstikker inn mot grillen. En C og en C med hale, om du vil.

Den nevnte bilen er, som det går fram av navnet, en konseptbil som skal vise hva BMW kan tilby med sine nye laserlys. Avviket fra de vante sirklene kaller BMW «en ny tolkning».

BMW-purister vil kanskje mene det er dumt å løse opp et såpass velkjent kjennetegn. For i dag kan alle bilfabrikker billig og enkelt tegne hvilken form de vil med LED-kjørelys.

LØSNER OPP: Et karakteristisk BMW-kjennetegn har vært runde lysringer i fronten. Nå har BMW "tolket dette på nytt" sier de, og endt opp med en C og en C med hale. FOTO: BMW © www.danielkraus.de

Lyser dobbelt så langt

Til gjengjeld har M4 Concept Iconic Lights et av verdens mest avanserte lyssystemer. BMW har i en periode kjeklet med naboen Audi om hvem som er først og best med det neste store på lysfronten, nemlig laserlys.

BMW kaller seg verdensledende i laserkampen, og en videreutvikling av lyssystemet skal underbygge dette.

Laserlysene på den nye konseptbilen skal ikke bare kunne lyse opp veien inntil 600 meter framover – mer enn dobbelt så langt som annen lysteknologi. Lysene er også kombinert med det BMW kaller Selective Beam, som innebærer at fullt fjernlys kan stå på uten å blende dem som kommer imot.

Men det stopper ikke med det. På konseptbilen «snakker» lyssystemet med navigasjonsanlegget. På den måten kan lysene styres inn i svingene på forhånd.

I tillegg kan mennesker eller dyr lyses opp med en egen lysstråle som strekker seg inntil 100 meter framover.

MULIGHETER: Laserlysene kan "snakke" med navigasjonsanlegget og lyse inn i svingene allerede før en dreier på rattet. FOTO: BMW © BMW

«Som dagslys»

Ifølge BMW kan lyset fra laserlyktene sammenlignes med naturlig dagslys. Inne i lyktene dirigeres laserstrålene mot en fosforplate, og slik skapes ufarlig hvitt lys. BMW sier at lysstrålen fra disse lyktene er ti ganger mer intens enn eksisterende lyssystemer. Hva de legger i «intens», er ikke definert.

Også bak flasher BMW med lysene. Her er ikke LED fancy nok lenger, for nå er det OLED som gjelder. O-en står for «organisk». Ifølge BMW er fordelene med OLED at man kan skape en tredimensjonal lyseffekt og at denne lysteknologien tar mindre plass.

BLÅTT: Den blå fargen forteller andre sjåfører at her kommer en bileier som har råd til laserlys. FOTO: BMW © www.danielkraus.de

Baklysene endrer form

På konseptbilen kan baklysene endre form i ulike hastigheter. I høy fart kan de smalnes av som for å vise at her går det unna, for eksempel.

BMW melder at denne teknologien raskt skal settes i serieproduksjon av datterselskapet som står for det raskeste og dyreste BMW lager, BMW M GmbH.

LED + O: OLED er det nye for baklysene. Med OLED sier BMW at de kan skape tredimensjonal effekt, og dessuten endre formen på lyset for eksempel med hastigheten. FOTO: BMW © www.danielkraus.de

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!