Audi R8 V10 Plus Twin Turbo - Dallas Performance

Tar ut nesten fire ganger så mye effekt som originalt

Nye Audi R8 V10 Plus er en utrolig rask bil. Hvordan den går når motorkraften nær firedobles, tør vi ikke tenke på.

ULV I ULVEKLÆR: Audi R8 V10 Plus er alt annet enn en sinke i originalutførelse. Etter en runde hos Dallas Performance nesten firedobles effekten.

ULV I ULVEKLÆR: Audi R8 V10 Plus er alt annet enn en sinke i originalutførelse. Etter en runde hos Dallas Performance nesten firedobles effekten. Foto: Dallas Performance

Publisert Oppdatert

Det var bare et spørsmål om tid før de første trimmede versjonene av nye Audi R8 så dagens lys. Forrige generasjon R8 og Lamborghini Gallardo (samme motor/drivlinje) har vært et av de hotteste tuningobjektene i lang tid, og vi har sett versjoner med godt over firesifret effekt.

Mange av dem er bygget i statene, og det er stort sett turbo som gjelder. Ikke bare én, men én til hver sylinderrekke, nemlig to. Twinturbo.

Tuneren Dallas Performance er først ut med et twinturbo-oppsett til nye R8, og det er ikke småtteri hva de henter ut av den fantastiske V10-eren, som vi vet av erfaring at har et helt fantastisk lydbilde.

Som så mange andre tunere tilbyr dallas Performance tre effektversjoner av deres trimmede R8 V10 Plus. Trinn 1, den svakeste versjonen, har 900 hestekrefter, mens trinn 2 runder 1000 med god margin med sine 1100 hestekrefter!

Men det stopper ikke der. Hvorfor ikke gå all in og gå for høyeste trinn når du først er i gang? Har du i det hele tatt råd til en ny R80 V10 Plus, og du vurderer et slikt inngrep, så har du sikkert økonomisk spillerom til å gå for trinn 3 og – hold deg fast – 1250 hestekrefter!

Og bare så det er sagt; skulle ikke Audi R8 være din drømmebil, så tilbys det samme trimsettet også til Lamborghini Huracan. Og visstnok tilbyr firmaet to år og 24 000 miles garanti. Hva venter du egentlig på? Løp og kjøp!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TO TURBOER: V10-eren er selvpustende når den forlater samlebåndet, men har to turboer etter besøket hos Dallas Performance. To turboer og en motor med oppgradert topplokk og smidd innmat.

TO TURBOER: V10-eren er selvpustende når den forlater samlebåndet, men har to turboer etter besøket hos Dallas Performance. To turboer og en motor med oppgradert topplokk og smidd innmat. Foto: Dallas Performance

Mer å hente

Eller. Vent nå litt. Hva er egentlig planen din for trimmingen? Som vi vet er dragracing stort "over there", og som seg hør og bør tilbyr Dallas Performance også en dragracing-pakke til R8. Og skal du nå toppen av podiet i den sporten, holder det ikke med 1250 hestekrefter.

Dallas Performance har annonsert at de vil tilby en såkalt RS1-pakke, og med den henter de ut utrolige 1600 hestekrefter.

I en verden der det nærmest har gått inflasjon i hestekrefter de siste årene, er selv ikke 1600 hestekrefter nok. Og det vet Dallas Performance, som derfor har nok et ess i ermet.

Det absolutt øverste trinnet på effektskalaen er alt annet enn "bolt-on", men et custom-oppsett laget for ren banebruk som gir 2300 hestekrefter!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning