FOR ENGLISH VERSION PRESS HERE!

 

 

Tesla-suksessen i Norge er uten sidestykke. Det skal nesten ikke være mulig for et splitter nytt merke å selge 6000 biler på halvannet år, slik Tesla gjorde fra sommeren 2013 årsskiftet 2014/2015.

Men det har Tesla Model S greid. Mye på grunn av gavmilde elbilfordeler skjenket av staten. Men helt klart også fordi den er en bil med mange sterke sider, også i den opprinnelige versjonen med bakhjulsdrift.

Nå har en ny versjon kommet, og den skal sørge for at Tesla-suksessen fortsetter. Model S har nemlig fått firehjulsdrift, og den har vi dratt til fjells for å teste.

Hva er vel da mer naturlig enn å kjøre dragrace mot en snøscooter på et islagt vann (se video over)?

Rå kraft

Det er et sterkt par som står på startstreken. Selv de kraftigste adjektiver blir svake når kreftene i en Tesla Model S P85D skal beskrives. Dette er den sterkeste, raskeste og dyreste versjonen med firehjulsdrift.

De to elmotorene, der den sterkeste driver bakhjulene og en mindre motor driver forhjulene, har til sammen 700 hk. Dreiemomentet er på hysteriske 931 Nm – nærmere fire ganger så mye som en gjennomsnittlig dieselbil.

Og kjennetegnet for kraftutviklingen er det samme som for den bakhjulsdrevne Tesla Model S: Det minste trykk på gasspedalen gir umiddelbar og superrask akselerasjon.

Oppgitt tid for 0-100 km/t er kun 3,4 sekunder. Det er et tall bare de aller råeste supersportsbilene kan straffe.

Fordelingen av kreftene i firehjulsdriften er «flytende». Tesla sier at systemet skal reagere lynraskt på ulikheter i grep og hele tiden fordele kreftene dit de gjør best nytte for seg.

Vrælende snøscooter

Mens Teslaens motorer bare gir bra seg trikkeaktig hvining, vræler snøscooteren bilen skal prøve seg mot. Modellen heter Lynx Boondocker. Eier Sondre Bjøberg kaller den en «herjescooter» med 800 ccm og rundt 160 hk.

Som en veldig rask motorsykkel, med andre ord, og med akselerasjonsevner av samme format. Når Bjøberg gir gass, er fartsøkningen surrealistisk.

Dragracet foregår på isbanen på Tisleia på Golsfjellet, på en brøytet stripe på vannet. Et tynt lag snø ligger oppå isen. Teslaens piggfrie dekk skal kjempe om grep med snøscooterens lange og smale belte.

TESLA vs SNOWMOBILE: One a iced lake. PHOTO: Petter Handeland

Starten avgjør

Undertegnede sitter i Teslaen. Idet starten går, trykker jeg gassen i bånn. De lydene Teslaen gir fra seg, overdøves totalt av snøscooterens totakts orkanbrøl.

Men snøscooteren henger ikke med i starten. Beltet freser bort det tynne snølaget, og på isen får det ikke godt nok feste. Teslaen greier derimot å porsjonere ut akkurat det som skal til. Den brenner ikke til med alle sine 700 hk og 931 Nm, men legger på akkurat det som tåles for få gi rask framdrift.

Scooteren akselererer omtrent like raskt så fort den får bedre grep. På et blunk tar den lange rettstrekningen slutt, og teslaen er fortsatt først.

- På snø ville jeg vunnet ganske lett, sier Bjøberg etterpå. Da ville snøscooterens belte funnet et grep som Teslaen ikke kunne ha matchet.

 Men på isbane er det altså Model S P85D som er raskest.

EVEN SPEED: Who will win?PHOTO: Petter Handeland

Les test

Full test av Tesla Model S P85D kommer på www.vimennbil.no i løpet av noen dager. I testen ser vi nærmere på vinteregenskaper, rekkevidde og bilens praktiske sider.

Selvfølgelig skal vi også se nærmere på hva de voldsomme kreftene betyr, både i rene akselerasjonstall i våre målinger og under vanlig bruk på vanlige veier.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!