Kassebilen fra VW er populær blant nordmenn. På fjorårets oversikt fra Finn.no over de bilmodellene nordmenn søker mest etter, var Transporter nummer ti og Caravelle nummer 12.

Nå har VW sluppet bilder av en konseptbil de kaller Tristar, og den gir godt innblikk i hvordan neste generasjon av merkets minibuss/kassebil/minibobil/altmuligbil blir.

Det ser ut til at VW har lagt litt mer i designen av Tristar. Visst minner den om forgjengerne, men den er mer kantete og bredere (oppgitt til hele 232 cm). Selvsagt er også LED-lys på plass i fronten.

Allsidig

Tristar skal markere at det er 30 år siden VW-bussen første gang kom i Syncro-utgave, altså med firehjulsdrift. Tristars firehjulsdriftssystem er av den permanente typen med mekanisk differensialsperre på bakakselen.

Konseptbilen har også ekstra bakkeklaring - dette skal være tøffingen i den nye serien. Hvis den da kommer i produksjon i noe som ligner Tristar-versjon.

VW Tristar

KONTOR: Konseptbiler blir alltid pyntet ekstra godt opp. I Tristar er det blant annet vendbare skinnseter og 20-tommersskjerm med videokonferansesystem. FOTO: VW © VW

Innvendig har VW pyntet opp i konseptbilen. Her er det dreibare skinnseter og en 20-tommersskjerm med videokonferansesystem. En kaffemaskin er integrert i kabinen.

Kontor og surfebil

Slike detaljer skal ifølge Volkswagen gjøre Tristar til det de mener er et universalverktøy. Den skal kunne være et rullende verksted, et mobilt hightech-kontor eller bølgesurferens drømmebil, mener de.

Lasteplanet er delt i to nivåer med et eget støv- og vanntett rom for utstyr som helst skal være rent og pent.

VW Tristar

DOBBELTBUNN: VW Tristar har et eget rom som er vann- og støvsikkert. FOTO: VW © VW

Konseptbilen har tolitersdiesel med 204 hk og 450 Nm, som er koblet til en sjutrinns DSG-automat. Motoren skal sørge for at denne kasse ikke skal sinke trafikken: 0-100 km/t tar 10 sekunder, og toppfarta er 185 km/t.

Les også:

Test av VW Amarok

Test av VW Caravelle 2010-modell

Alle våre artikler om Volkswagen

VW Tristar

KAFFETØRST: Espressomaskinen er integrert i kabinen. FOTO: VW © VW

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!