Testprogrammet for bilene er omfattende, men kan deles i tre hoveddeler:

  • Testers vurdering under varierende kjøreforhold.
  • Faktisk drivstofforbruk i fast testrute kjørt på tid.
  • GPS-baserte målinger av ytelser, bremselengde, kjøreegenskaper og støy.

Erfarne testere

En viktig del av testprogrammet er testernes vurdering av bilenes praktiske egenskaper, som kartlegges over lengre strekninger på forskjellige veityper. Bilene rulleres også innad i redaksjonen og blir kjørt av erfarne biltestere som alle har flere hundre biltester på samvittigheten. Slik holder testeren seg til en hver tid oppdatert i et stadig voksende marked.

Forbruk i Norge

Drivstofforbruk har alltid fascinert norske bilbrukere. Men faktisk drivstofforbruk, og dermed CO2-utslipp, er ofte noe annet enn hva produsentene oppgir. Hver eneste bil vi tester måles i en nøye uttenkt og oppmålt strekning på 20 mil. Strekningen kjøres opp mot en idealtid og inneholder en miks av motorvei, bytrafikk og landevei som gir et norsk kjøresnitt.

Kjøringen er standardisert normalkjøring, og en dedikert sparekjører vil kunne senke forbruket ytterligere 5 - 10 prosent.

Kalkuler CO2-utslippet ditt her

Audi A3 1,4 TFSI 122 hk Ambition 2012=

ELGTEST: Unnamanøvertesten kartlegger bilenes egenskaper i pressede situasjoner og setter sikkerhetsutstyr som ESP på prøve. © FOTO: Handeland, Petter

HALVE JOBBEN: Godt utstyr er som kjent halve jobben og et must i våre tester. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser og gummirøyk

GPS-basert måling av bilens ytelser, bremser og kjøreegenskaper (elgtest og slalom) gjøres med avanserte GPS-baserte datasystemer. Slik testing er åpenbart den mest actionfylte delen av biltestene og en ypperlig måte å kartlegge hver enkelt bils egenskaper i pressede situasjoner. Vi Menn Bil Top Gear disponerer et lukket baneområde til å foreta disse målingene.

Videre måles bilens faktiske støynivå med avansert dosimeter. Støynivået måles innvendig på tomgang og ved 50, 80 og 100 km/t på normal asfalt. Støy viser seg erfaringsmessig å være en svært subjektiv opplevelse. Den faktiske desibelverdien og ubehaget ved støyen henger ikke alltid sammen.

Sist, men ikke minst, måles bilene innvendig for å kartlegge plassforholdene.

Relevante saker:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!