Men det gjelder å kaste seg rundt - 30. mars er "rallybilen for gata" historie. Da stopper nemlig fabrikken for ordreinngang. Produksjonen stanser i mai.

Vi har kjørt Evolution X på bane. Artikkelen finner du her.

Går som en 911 - selv på vinteren

Mitsubishi har vært tro mot konseptet helt siden starten for 22 år siden. En toliters bensinturbomotor og firehjulsdrift har stått for framdriften i alle de ti versjonene.

Evo X (tiende generasjon) fikk en helt ny motor da den kom i 2008. Også det en toliter med turbo, og den yter 295 hestekrefter.

Kombinert med firehjulsdrift, Mitsubishis S-AWC - Super All Wheel Control, dundrer den fra 0-100 km/t på kun 5,4 sekunder - nær sagt uansett føre.

Mitsubishi Evolutions argeste konkurrent, Subaru Impreza WRX STi, kommer nå tilbake.

Fortsatt kostbar

Men så var det dette med avgiftene da. Med sin sterke motor og høye forbruk/utslipp er Evo langt fra gunstig sett med norske øyne.

=

RETTE ELEMENT: Evolution-modellene ble i utganspunktet laget for bruk i rally. De fem første versjonene var homolegerte modeller for deltagelse i WRC. © FOTO: Mitsubishi

Den norske importøren oppgir på sine Facebook-sider at prisen på Evo X er 769 900 kroner.

For den prisen kan man rundt regnet få en BMW 335i xDrive, en Porsche Boxster, en Mercedes E300 4Matic eller en Audi A5 med 272 hk.

Tilsvarer en ny BMW i avgifter

Av de 769 900 kronene går rundt 475 000 kroner rett i statskassa. Avgiftene tilsvarer en splitter ny BMW 4-serie med 211 hk.

Til sammenligning koster Evo rundt 400 000 kroner i Sverige.

Den relativt avskrekkende prisen til tross, tre personer skal ifølge importøren ha bestilt den spesielle bilen.

=

AVGIFTSRAMMET: Også Evo-konkurrenten Subaru WRX STI rammes hardt av avgiftene. Pris Norge: 879 900,-. Pris Sverige: Fra 379 000,- © FOTO: Subaru

Konkurrenten rammes også hardt

Også konkurrenten Subaru WRX STI rammes nådeløst av de norske avgiftene. Den kommer med en 2,5-liters turbomotor på 300 hk, sekstrinns manuelll girkasse og skal greie 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Men upraktisk er den slett ikke. Den har fire dører og et bagasjerom på 460 liter.

Den er priset til hele 879 900 kroner. For den summen kan du rundt regnet få en BMW 535d xDrive, en Audi A6 med 313 hk, en Lexus GS 450h eller en Mercedes CLS 350. Over halve summen er avgifter.

Og hva koster WRX STI i nabolandet: Fra 379 900 kroner.

Les også:

En oppladbar, hybrid familie-SUV

Nå er Mercedesen 400.000 kroner billigere

- Får alt annet til å virke gammeldags

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!