Rett før jul viste Subaru frem en ny WRX på bilutstillingen i Los Angeles. Bilen kommer med sedvanlig symmetrisk firehjulsdrift, samt direkteinnsprøytet 2,0-liters boxermotor, turbo og 268 hk.

Sikkert en morsom bil å kjøre, men forbeholdt det amerikanske markedet

- Det er foreløpig ingen planer om å lansere WRX i Europa, og det er også grunnen til at den ble lansert i USA, der den helt sikkert kommer i salg, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru Norge.

- Vi synes det er synd, vi skulle gjerne hatt denne modellen i Norge.

Gladmeldingen til de som liker ekstra kvasse Subaru-er er at WRX STI-modellen kommer, med manuell girkasse. Den har verdenspremiere på den pågående bilutstillingen i Detroit, men skal også vises frem på Genève utstillingen i mars.

- Subaru WRX STI er en helt ny bil, og den kommer til Europa og Norge til våren, sier Thrane

WRX og STI er akronymer som har en viss status i entusiastkretser i Norge. De rallyinspirerte Subaru-modellene med turbomotor, firehjulsdrift og svær hekkvinge har de vært populære særlig blant bilinteresserte nordmenn med sans for leken vinterkjøring.

=

KOMBI: Subaru Impreza WRX STI i kombiversjon. FOTO: Subaru

Ble skuffet

Men mange ble skuffet da Subaru droppet den tradisjonelle sedanformen og gikk for en kombiversjon i stedet (tredje generasjon Impreza). Og med en 2,5-liters motor på 300 hk i stedet for 2,0-liter, ble WRX i tillegg svært dyr på grunn avgiftene.

I andre markeder lanserte Subaru senere også en sedanmodell, som aldri kom til Norge.

Nå gjør imidlertid en sedanversjon av Impreza WRX STI comeback i Norge. Men med en 2,5 liters turbomotor på 300 hk kommer den neppe til å gjøre særlig inntrykk på salgsstatistikken her hjemme. Prisen på WRX STI er 879 900 kroner.

Les også:

Bruktbil: De beste bilene med firehjulsdrift

Den barskeste familie-SUV-en

Endelig diesel-Outback med rett utstyr

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!