Det finnes en bølle på enhver skole. Han som grisebanka deg hvis du slang for mye med leppa. Nå treffer du den samme bølla på gjenforeningsfest 15 år senere. Han virker som en annen og roligere person de første timene, men senere på kvelden viser han glimt av sitt gamle jeg igjen. Omtrent som dette ble mitt møte med den nye Mitsubishi Evolution.

Sikter mot prestisje

Undertegnede har de siste 15 årene vært konstant forelsket i hverdagsutgavene av Mitsubishi og Subarus rallyikoner. De har bydd på kompromissløse kjøreegenskaper og et turbodrag fra helvete - kanskje det grommeste på den lommebokvennlige siden av millionen.

Mye har skjedd i utviklingen av de siste modellene. De er blitt gradvis mer egnet også til hverdagsbruk, og denne gangen har komfort plutselig nærmest blitt et fokusområde. I tillegg er bilene blitt proppet fulle av "hjelpsom" elektronikk som ESP, ESC og AYD, samt et potent stereoanlegg som sender tankene hen til siste rånetreff på Shell på Strømmen en sen lørdagskveld. Hvor ble det av kjøremaskinen med fokus kun på kjøreglede?

Daniel Nacass, PR-sjef for Mitsubishi i Europa, forteller at det ikke lenger er Subaru Impreza STI de vil konkurrere med, men snarere prestisjemaskiner som BMW M3 og Audi RS4. Dette er også grunnen til at bilen ikke heter Evo X, som forventet, men derimot bare Evolution siden den definitivt markerer et brudd i forhold til de forrige ni.

Ny fra topp til tå

Hva har skjedd? Jo, bilen er ny fra topp til tå, bygd med samme utgangspunkt som standard-Lanceren. Ikke engang den gamle, gode 4G63-motoren - som har vært basiskonstruksjonen i alle tidligere Evo-modeller - er med på lasset lenger. Dessuten har Evo vært på fetekur, og er blitt jålet opp med en masse sofistikerte finesser forbeholdt en helt annen type biler. Til og med en dobbelklutsj-girkasse er på plass i testbilen, som selvfølgelig tok seg av giringen smidig og raskt, men automatisk¿

Som entusiast er jeg ganske så forvirret etter den første prøvekjøringen, for jeg måtte lete med lupe underveis for å finne noe som minnet meg om det jeg har elsket hos tidligere Evo-modeller. Hva hadde skjedd med legenden, som mange av oss forbinder med Tommi Mäkinens utklassing i VM-løypene på nittitallet?

Bølla er blitt voksen

En tur på banen, nærmere bestemt rundt Guadix Circuit i Granada, skal heldigvis drepe frykten for at Evolution er blitt en kjedelig "tung i snuta"-bil. Balansen er fortsatt på fasitnivå, styrefølelsen ekstremt presis, og bilen er såpass lett å kontrollere at man kan danse sidelengs på tørr asfalt uten et snev av overdramatikk. Selv om man skrur av ASC (ESP) og setter SST-girkassen i supersport-modus, overfører fortsatt aktive differensialer krefter dit du trenger dem mest, og inntil 70 % kan finne veien til bakhjulene ved behov.

Evo'n er overraskende lite understyrt, og samtidig såpass lettbeint og rå på banen at jeg tviler på om noen foregående Evo-modeller ville holdt følge.

Men hva med den spartanske sjarmen, rallygenene og den upolerte, brutale råskapen? Nei, den tiden er nok dessverre forbi. Bølla er blitt voksen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!