Citroën DS er en av de stekeste merkevarene i Citroëns historie. Den ble produsert fra 1955 til 1975 og var et svært moderne bil da den kom når det gjaldt design og teknikk.

For to år siden hente Citroën frem DS-betegnelsen igjen. Ikke bare for en enkelt modell, men for en hel serie. DS-bilene skal ifølge Citroën tilby noe mer enn standardmodellene, hva design, løsninger, funksjoner og kjøreegenskaper angår. To år etter den første lanseringen består DS-serien av DS3, DS4 og DS5.

I forbindelse med bilutstillingen i Beijing denne måneden dukker enda en modell i DS-serien opp; konseptbilen Numéro 9.

Dette temmelig radikale konseptet viser ifølge Citroën fremtiden til DS-serien, og antyder de stilistiske kodene til de neste tre modellene i denne produktserien: En C-segment premium sedan, en SUV, samt en personbil i øvre klasse.

Numéro 9 er 4,93 meter lang, 1,27 meter høy og 1,94 meter bred. Akselavstanden er på tre meter. Det er ikke uten grunn at den får premiere i Beijing. Kina er blitt primærmarkedet for laaaange biler. (BMW skal vise en lang versjon av 3-serie på Beijing-utstilligen)

Numéro 9 er tilrettelagt for plugg-inn hybrid-teknologi. Den kombinerer en forbrenningsmotor - bensin eller diesel - med en elektromotor på bakakselen. Elmotoren utvikler 70 hk og har et dreiemoment på 200 Nm.

Denne elektriske motoren får tilførsel fra lithium-ion batterier som kan lades opp på 3,5 timer ved å plugges inn i en vanlig stikkontakt.

Modellen som presenteres i Beijing har en bensinmotor av typen 1,6 THP. Effekten er 225 hk (165 kW) og dreiemomentet er på 275 Nm.

=

OH-LA-LA: Fronten har en grill i 3D relieff, som strekker seg mot hovedlyktene i LED, og i ytterkanten av disse finner man kjørelysene. FOTO: Citroën

Med firehjulsdrift

Med plugg-inn hybrid-teknologien har Numéro 9 en rekkevidde på 50 km i en hel-elektrisk modus ZEV (Zero Emission Vehicle). Det hybride drivverket reduserer forbruket ved å benytte seg av begge energikilder.

Trenger man fart og dreiemoment har DS-giganten en boost-funksjon som kombinerer effekten av forbrenningsmotoren og den elektriske motoren.

Kombinasjonen skal gjøre det mulig for Numéro 9 å yte maksimalt 295 hk samtidig som det teoretisk mulige forbruket skal ligge på 0,17 liter per mil med et CO2-utslipp på 39 g/km. Bilen skal også greie 0-100 km/t på 5,4 sekunder og ha en topphastighet på 244 km/t.

Dersom veigrepet skulle svikte, skifter bilen over til firehjulsdrift. Den elektriske motoren driver bakhjulene og forbrenningsmotoren forhjulene. Ved vanskelige kjøreforhold kan sjåføren velge 4x4-modus. Numéro 9 har selvsagt også aktiv hydraulisk fjæring.

=

GJERRIG: Bilen skal yte maksimalt 295 hk, men ikke trenge mer enn 0,17 liter drivstoff per mil med et CO2-utslipp på 39 g/km. FOTO: Citroën

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!