Er en kompakt og lynrask SUV akkurat det du trenger? Da kan Mercedes GLA fra spesialavdelingen AMG være svaret.

Den har nemlig hele 360 hk og 450 Nm dreiemoment fra det som ifølge Mercedes er verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede motor. Du vil vinne lyskrysspurten mot stort sett alt som finnes på norske veier, for 0-100 km/t skal gå unna på 4,8 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Selv om ytelsene er imponerende, opererer AMG med et oppgitt forbruk på 0,75 l/mil. Det er pent for en så sterk og rask bil, men er det en ting vi er ganske sikre på, er det at de færreste GLA 45 AMG-eiere noensinne vil greie å kjøre så billig.

Kompakte trillinger

GLA 45 AMG er i nær slekt med Mercedes' to andre kompaktracere, A 45 AMG og CLA 45 AMG. Disse har vi tidligere prøvd på både landevei og racerbane. Som dem har racer-SUV-en sjutrinns dobbeltclutchautomat og firehjulsdrift.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (X 156) 2013

BREIER SEG: AMG-tradisjonen tro har GLA 45 AMG ekstra store luftinntak. Det må til for å kjøle ned en blodtrimmet toliter med ekstra stor turbo. FOTO: Mercedes-Benz

Bakhjulene får kraft så fort sensorsystemet registrerer hjulspinn, og etter våre erfaringer på bane med A 45 AMG å dømme, er firehjulsdriftssystemet av den aktive sorten:

Når du tar i, kjenner du hele tida at bilen er firehjulsdrevet.

Når man derimot bare triller bedagelig rundt på bare veier, er det forhjulene som alene står for framdriften. Mercedes skryter at deres 4x4-system er lettere og mer kompakt enn hva man finner hos konkurrenter.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (X 156) 2013=

RØDT OG RAFT: Børstet aluminium, svart skinn, røde sømmer og karbonelementer går igjen innvendig. FOTO: Mercedes-Benz

Skal vises

GLA 45 AMG er i likhet med sine kompakte brødre stylet på typisk AMG-vis. Innvendig handler det om et lass av valgmuligheter, men ulike kombinasjoner av børstet alu, karbonfiber, svart skinn og røde sømmer er gjengangere.

Utvendig brukes stylingelementer som ekstra store luftinntak med aggressivt utseende foran. Bak har den store, kantete eksosrør, diffusor og spoiler. Store hjul (19-tommere) er en selvfølge.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (X 156) 2013=

HEKKSTYLING: Spoiler, diffusor og store, kantete eksosrør bidrar til at AMG-utgaven ikke skal tas for en vanlig GLA. FOTO: Mercedes-Benz

Den nærmeste konkurrenten til GLA 45 AMG er per i dag Audi RS Q3 med 310 hk. Den er imidlertid ikke like startrask, med 5,5 sekunder for 0-100 km/t. Men også den har 250 km/t som toppfart.

Mercedes GLA 45 AMG kommer til Norge til sommeren. Pris er ikke fastsatt, men broderbilen CLA 45 AMG koster 850.000 kroner, og det gir oss et utgangspunkt for å gjette: Et lite stykke under 900.000 kroner.

Den vanlige GLA starter på rundt 380.000 kroner.

Se flere bilder ved å trykke på toppbildet.

Les også:

Her er våre Mercedes-tester

Test deg selv: Hva kan du om Mercedes?

Denne Mercedes-en har egen "coming home"-knapp

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!