Når det handler om benplass, er den helt utrolig
Stor stasjonsvogn, firehjulsdrift og automat er selve oppskriften på en god norgesbil. Kan en påkostet Skoda konkurrere med BMWs rimeligste alternativ?

Vi ser det stadig oftere: Spranget mellom den mest påkostede "folkebilen" og den billigste sammenlignbare utgaven av en premiumbil blir mindre. For nå kan også volummodeller fås med masse utstyr og kraftige motorer, og samtidig er det blitt viktigere for premiummerkene å tilby modellene sine over et bredt spekter.
Det er derfor BMW nylig har gitt 5-serie mindre motor enn før. Av samme grunn kommer 5-eren nå også med firehjulsdrift til 520d-motoren.
Dermed melder flere spørsmål seg: Er den midtlivsoppussede Skoda Superb (kvassere linjer i front og hekk er det mest synlige) fin nok til å sammenlignes med en 5-serie?
Er det verdt å betale mye mer for en BMW (som også er moderat faceliftet)?
Og er en firehjulsdrevet 5-serie like premium med mindre motor?
Forskjeller og likheter
Likheten mellom de to testbilene er like åpenbare som forskjellene. Begge er store stasjonsvogner med firehjulsdrift. Begge har toliters diesel med omtrent like mye muskler, og begge kan fås med mye utstyr.
Men mens BMW-en veier 1915 kg, stopper vekta for Skodaen på langt mer moderate 1656 kg. Over et kvart tonn skiller. Det må bety noe.
Og der Superb i linjer og løsninger signaliserer fornuft og plassutnyttelse, er BMW-en lav og bred og designorientert. Det har definitivt sin betydning.
Kostbart ekstrautstyr
Vi tar dessuten det med pris med en gang: Test-Superben koster med 170 hk, automat og en ganske innholdsrik Elegance-utstyrspakke fra 473 300 kroner.

Stappet full av det meste Skoda har av utstyr, der skinn, bixenon, panoramasoltak og ti høyttalere i et godt lydanlegg er eksempler, når tsjekkeren en totalpris på 537 530 kroner.
Fortsatt trenger du nesten 50 000 kroner til for å nå opp til BMW 520d xDrive med automat og 163 hk (fra 585 400 kroner). Før utstyr, vel å merke.
Skal du ha tilsvarende som i Superb, baller det alvorlig på seg. Å legge på godsaker for 100 000 kroner, er enkelt. Med testbilen har noen hos importøren gått bananas. Den koster 823 580 kroner. For å holde det noenlunde sammenlignbart, handler det derfor om mentalt å skrelle bort, om å holde herlig utstyr - og unødvendig fjas - utenfor så godt det lar seg gjøre. Om å komme inn til kjernen. Det er fortsatt forskjeller nok å finne.
Plassen er utrolig

Det mest åpenbare er plassen. Når det handler om beinplass i baksetet, er Superb utrolig. Den har langlimo-plass og er en drøm for dem som skal montere bakovervendte barneseter. Vi vet om langbeinte småbarnsforeldre som har valgt Superb av nettopp denne grunnen.
Er du forbi det stadiet, er det høyst sannsynlig plass nok til deg og dine i 5-serie også.
Undertegnede er 186 cm, og sitter godt bak et forsete stilt inn for meg. Kroppskonturerte sitteplasser gjør baksetet klart best egnet for to.
Mer plassorgie
I bagasjerommet fortsetter Skodas plassorgie. Rommet er langt og har god høyde. 633 liter er volumet oppgitt til, 73 liter mer enn i 5-serie. Ny fornuftsdelseier til Tsjekkia.


I vårt kjøpekraftige land blir også firehjulsdrift forklart med fornuft. Her stiller Skoda med et system der bilen i all hovedsak er forhjulsdrevet ved normal kjøring. Bakhjulene blir tilført krefter straks sensorsystemet registrerer hjulspinn. Fordeler ved et slikt system er at det veier lite, tar lite plass og er relativt rimelig.
BMW har permanent firehjulsdrift, og fordelingsnøkkelen gir mest kraft til bakhjulene. Systemet kan imidlertid omfordele kreftene på et øyeblikk, og styre dem for- eller bakover ved behov.
Haldex, som Skoda kjøper 4x4-systemet fra, vil sikkert ikke være enig, men BMWs system er det mest sofistikerte.
Store forskjeller i førermiljø
Forskjellene er store også når vi setter oss inn i bilene. I Superb sitter vi temmelig høyt, og vi føler behov for å jekke ned setet selv når det er i laveste posisjon.
Vi føler at vi sitter langt framme i bilen og litt frampå i setet. Dashbordet har en grunnlayout som minner om tidligere Golf-generasjoner, og om kvalitetsfølelsen er god, ser det litt trist ut i dag.


I BMW sitter man lavt og langt mer omsluttet. Du har et langt panser foran deg, og bak deg er vinduene smalere. Det gir definitivt en mer sportsorientert følelse, men også dårligere sikt.
Kvalitetsfølelsen er svært solid, og bokstavelig talt tung. Legg ned bakseteryggen og løft den opp igjen, og du skjønner hva vi mener.
Stor skjerm og midtplassert dreiehjulsbetjening tilfører topp modernitet.
Ikke bare ett hakk bedre
Forskjellen i modernitet styrkes av kjøreopplevelsen. Her gjør BMW det for alvor klart at du får noe igjen for alt du må betale ekstra.
I Skoda blir det like klart at det som først og fremst skal være en rimelig familiebil, ikke endrer grunnegenskaper ved å få et lass med utstyr og sterk motor.
Det er ikke noe galt ved måten den ter seg på - den kjennes trygg og stabil - men BMW er bedre i alt. Ikke ett lite hakk bedre, men to og tre klare trinn. Det er en helt annen grad av raffinement over styring, fjæringsavstemning og veigrep.


Den stikker inn i svingene og kamuflerer sine 1,9 tonn på en måte som ikke er til å forstå. Det er dessuten betydelig stillere i statusvogna.
Moderniteten handler også om girkassa. I mange år har vi holdt VW-konsernets sekstrinns DSG-kasse som noe av det ypperste man kunne få i betalbare biler.
Men bytter du mellom Superb og en 5-serie med åttetrinnsautomat, merker du at utviklingen har gått videre der også. Nesten umerkelig er kassen alltid i rett gir.
Lang nese
Men du som velger Skoda, kan likevel peke nese hvis det noen gang kommer til noe så herlig primitivt som en lyskrysspurt med en 520d xDrive.
Skodaen vinner, med merkbar margin. Det vil neppe BMW-sjåføren like å bli minnet om.
Vi Menn Bil Top Gear mener
Å kjøre 5-serie mot Superb er like interessant som det er urettferdig. Urettferdig fordi alt ved BMW-en viser at den er konstruert for å være en klasse opp fra Superb, og det kan BMW ta seg betalt for.
Interessant fordi om man undertrykker sin indre jålebukk, så vinner Superb på alt som har med fornuft å gjøre. Bare ikke innbill deg at du kjøper en bil med statusbilegenskaper. Opphavet som folkebil kan ikke pyntes bort.
TEKNISKE DATA
BMW 520d xDrive Touring aut. |
Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv. |
|
Motor, cm³: |
1995 |
1968 |
Effekt, hk ved o/min: |
163/3250 |
170/4200 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: |
380/1750 |
350/1700-2500 |
Egenvekt, kg: |
1915 |
1656 |
Tilhengervekt, kg: |
2000/750 |
2000/750 |
Lengde/bredde/høyde, cm: |
491/186/146 |
483/182/151 |
Bagasjerom, liter: |
560-1670 |
633-1865 |
Standard dekkdimensjon: |
225/55 R17 |
205/50R17 |
Forbruk, EU-mix l/mil: |
0,52 |
0,57 |
CO2-utslipp, g/km: |
138 |
149 |
0-100 km/t, fabrikk, sek.: |
9,3 |
8,8 |
Toppfart, km/t: |
211 |
218 |
Pris fra, kr: |
585 400 |
450 000 |
Pris testbil, kr: |
823 580 |
537 530 |
TESTDATA
BMW 520d xDrive Touring aut. |
Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv. |
|
0-100 km/t, sek.: |
9,8 |
9,1 |
60-100 km/t, 3. gir: |
5,0 |
|
60-100 km/t, 4. gir: |
5,6 |
6,5 |
60-100 km/t, 5. gir: |
6,4 |
9,4 |
60-100 km/t, 6. gir: |
8,5 |
14,0 |
60-100 km/t, kickdown: |
5,6 |
5,0 |
80-120 km/t, 4. gir: |
7,3 |
|
80-120 km/t, 5. gir: |
7,7 |
9,8 |
80-120 km/t, 6. gir: |
8,9 |
12,7 |
80-120 km/t, 7. gir: |
11,1 |
|
80-120 km/t, kickdown: |
7,7 |
6,8 |
Støy tomgang, dBA: |
45,5 |
48,4 |
Støy 50 km/t, dBA: |
61,7 |
63,9 |
Støy 80 km/t, dBA: |
65,8 |
66,6 |
Støy 100 km/t, dBA: |
67,5 |
69,4 |
Testforbruk, l/mil: |
0,58 |
0.58 |

Les også:
Her er de 10 beste familiebilene
Så rå at den har egen knapp for naboene
Splitter ny og klassens største bagasjerom
