"Enestående teknologi, ny crossoverdesign og forbedrede kjøreegenskaper utgjør ryggraden i nye Nissan Qashqai", skriver Nissan i den rykende ferske pressemeldingen om Qashqai, som ble lansert i dag klokken 15:30 i London.

Qashqai har vært en suksessmodell for Nissan, som selv kaller Qashqai for den originale crossoveren.

Og de har på mange måter rett. Med Qashqai la Nissan ned grunnsteinen for det som har blitt et eget segment, nemlig crossover-segmentet - midt imellom den høyreiste SUV-en og den tradisjonelle stasjonsvognen.

Mer moderne

Og slik ser den altså ut, nye Nissan Qashqai, som ifølge Nissan er en bil for folk i C-segmentet som søker mer stil, teknologi og spenning i sitt bilhold.

Ved første øyekast ser nye Qashqai etter vår mening ut som en hvilken som helst moderne crossover. Derfor lar vi selvskrytet ligge inntil vi har sett, og testet, nye Qashqai med norsk jord under hjulene.

Litt artig er det uansett at Nissan har latt dagens Qashqai-eiere være med utforme nyheten. 5000 bilder fra Qashqai-eiere av det som representerer teknologiinnovasjon, er lagt til grunn for utformingen av bilen.

=

NY PLATTFORM: Nye Qashqai er første modell fra Nissan som er bygget på den nye modulplattformen. Det skal gi bedre utnyttelse av den innvendige plassen. © FOTO: Nissan

Litt større

Nye Qashqai er første modell som er bygget på den nye Nissan/Renault-modulplattformen, kalt CMF. Totalt vokser den fem centimeter i lengden, blir litt bredere og også noe lavere.

Men fortvil ikke. Nissan garanterer at den høyreiste sittestillingen også er på plass i nye Qashqai.

Vi har gitt Nissan på pukkelen for et enkelt og spartansk interiør og førermiljø i dagens Qashqai, og det ser ut til at de har tatt kritikken til seg. De lover nemlig en heving av material- og designkvaliteten i nye Qashqai. Vi lar bildene snakke for seg inntil vi har sittet bak rattet.

Den innvendige plassen og lastekapasiteten skal også være vesentlig bedre.

Nissans Safety Shield-teknologi, som inkluderer blant annet automatisk nødbremsesystem (AEB), filskiftevarsling, gjenkjenning av trafikkskilt og parkeringsassistent er på plass.

=

NY VÅR: Nissan garanterer bedre materialkvalitet og et mer spennende interiør i nye Qashqai. Og ja, det ser bedre ut. Likevel er vi spent på å se det live. © FOTO: Nissan

Nye motorer og nytt automatgir

I første omgang vil motorutvalget i nye Qashqai bestå av to dieselmotorer og to bensinmotorer. De to dieselene kjenner vi fra før - 1,5 dCi med 110 hk og 1,6 dCi med 130 hk.

En 1,6-liters bensinturbomotor på 150 hk er ny i Qashqai-sammenheng. Men kanskje mest spennende med tanke på norske avgiftsregler er den nye bensinturbomotoren med 1,2-liters slagvolum og 115 hestekrefter.

Nissan lanserer også en helt ny girkasse kalt Xtronic. Automatkassen er etter hva vi kan forstå trinnløs (CVT), men har simulerte girskift. Denne girkassen er tilgjengelig med 1,6 dCi-motoren.

Også nye Qashqai kommer med både for- og firehjulsdrift og er i salg fra februar 2014.

Startprisene for Qashqai, eksklusiv omkostninger på 8900 kroner:

1.2 DIG-T 114 hk 6-trinns manuell 4X2: 247 900 kroner

1.5 dCi 110 hk 6-trinns manuell 4X2: 257 900 kroner

1.6 dCi 130 hk 6-trinns manuell 4X2: 282 900 kroner

Modellvariantene med forhjulstrekk vil stå for det meste av salget i de fleste markeder, mens firehjulstrekk vil også bli tilgjengelig på 1,6 dCi 130 hk. Bilen vil også kunne leveres med en helt ny autmatgirkasse, X-tronic

Les også:

Elbil - Dette blir forbudt

Gjetter du hva dette handler om?

Kul bil til under 400 000 kroner

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!