Nå får Audi Q3, BMW X1 og Range Rover Evoque konkurranse av en forhjulsdrevet Mercedes-SUV. GLA er navnet på SUV-en som slekter tydelig på konseptet som ble vist frem på Shanghai-utstillingen tidligere i år. Teknisk sett bygger GLA på Mercedes B-klasse, selv om den i form minner mest om en A-klasse med høyere bakkeklaring

Bagasjeplassen er på 421 liter. Med ryggen på baksetene nedfelt øker plassen til 836 liter. Til sammenligning er bagasjeplassen i BMW X1 på 420/1350 liter, mens Audi Q3 har en oppgitt bagasjeplass på 460/1365 liter. I Range Rover Evoque er bagasjeplassen oppgitt til 420/1445 liter.

Mercedes GLA er 4,417 meter lang, 1,804 meter bred og 1,494 meter høy. Til sammenligning er Audi Q3 439/183/161 meter, BMW X1 er 445/180/155 meter, mens Range Rover Evoqe har målene 436/190/161 meter

GLA er forhjulsdrevet, men kan leveres med siste generasjon 4Matic som har variabel momentfordeling.

Bensin og diesel

Motorutvalget består av to bensinmotorer og to med diesel. GLA 200 kommer med en 1,6-liters motor med 156 hk og et dreiemoment på 250 Nm ved 1250-4000 omdreininger.

GLA 250 kommer med en toliter med 211 hk og et dreiemoment på 350 Nm ved 1200-4000 omdreininger. 250-versjonen kan fås med Mercedes' system for firehjulsdrift, 4Matic.

Dieselutvalget består av GLA 200 CDI og GLA 220 CDI med henholdsvis 136 hk/300 Nm og 170 hk/350 Nm. 200 CDI-motoren har et oppgitt CO2-utslipp på 114 g/km. Begge dieselvariantene kan fås med 4Matic. Senere kommer også en AMG-variant.

Mercedes GLA får verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Prisene på GLA er ikke klare ennå, men det er grunn til å tro at den rimeligste versjonen med firehjulsdrift vil koste under 400 000 kroner.

Les også:

Fire SUV-er du ønsker deg: Audi Q3, BMW X1, Range Rover Evoque og Volvo XC60

TEST: Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLK

TEST: Ford Kuga 2,0 TDCi, Subaru Forester 2,0D og Toyota RAV4 2,2 D-4D

TEST: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, Mazda CX-5 2,2D og Mitsubishi 2,2 DI-D

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!