Like etter at Mercedes har lansert sin nye utgave av luksusdoningen S-klasse, er Audi på pletten med det de beskriver som en omfattende oppgradering av A8.

I denne bilklassen handler det definitivt om størst, best og mest moderne. Det bugner av utstyr i disse bilene, og Audi kan ikke sitte stille og se på at Mercedes S-klasse har fått noe som kan være bedre. Selv om det strengt tatt ikke manglet noe som helst før denne oppgraderingen heller, noe du kan få et inntrykk av fra vår test av A8 slik den har vært fram til nå.

Blant nyhetene Audi leder oppmerksomhet mot, er en nyutviklet lysteknologi. Fjernlyset består av i alt 50 dioder som hver for seg automatisk kan dimmes eller slås av. Slik styres lyskjeglen unna biler som kommer imot, samtidig som sjåføren skal kunne nyte godt av best mulig lys framover på veien.

Automatiseringen av lysenes funksjon stopper ikke med det. Lysstyrken og -spredningen kan reguleres med ruteopplysninger som finnes i navigasjonssystemet. Lysene kan for eksempel styres til å lyse inn i en kommende sving.

Også når det gjelder blinklys er det kamp i luksusbilklassen. Mercedes S-klasse fås nå med blinklys der styrken dimmes når du venter i en lyskrysskø, og som er ekstra kraftig dersom sensorsystemet synes bilen bak kjører for tett og må varsles om at farta må ned.

Audis svar er blinklys som blinker i en bølgebevegelse utover. Det skal, sier Audi, gjøre det ekstra klart for sjåførene rundt A8-en hvor den skal. Ikke minst ser det trolig temmelig kult ut.

Audi A8 facelift 2013=

DESIGN: Audi legger ikke skjul på at de nye frontlysene tjener to formål: De skal lyse godt, og de skal se bra ut. FOTO: Audi

Mer luksus, mer hjelp

Du bør ha alle muligheter til å finne veien i en A8. Du kan navigere via Google Earth og Google Street View - du kan altså se gata du kjører i på skjermen.

Bilen tilbys dessuten med utstyr som automatisk korrigerer styringen om du skulle blir for opptatt med å fikle med Google-kart.

Nattsynassistenten varsler sjåføren om større dyr og fotgjengere som måtte stå i veien for bilen.

Metallic Audi A8 facelift 2013

STORE DIMENSJONER: I normalutgave er Audi A8 5,14 meter lang. Langversjonen er 5,27 meter. FOTO: Audi

Du kan velge hvordan bilen skal oppføre seg via Drive select. Kjøremodusene omfatter blant annet komfort, normal og sport samt individuelt oppsett.

Via et kundeprogram kalt Audi exclusive kan også helt spesielle ønsker innfris. Om Audi exclusive går like langt som BMWs parallell for sære påfunn, vet vi imidlertid ikke.

BMW Individual har blant annet trukket deler av interiøret i en X6 i lakseskinn.

Audi A8 facelift 2013

SKARPERE: De nye LED-lyktene bak har form som minner mer om andre nye Audi-modeller enn hva tilfellet var for forgjengeren. FOTO: Audi

Sterkere motorer

Audi liker å presisere at alle A8-modeller har firehjulsdrift som standard - det har nemlig ikke hovedkonkurrentene BMW 7-serie og Mercedes S-klasse.

Som normalen er for slike biler, har A8 også fått kraftigere motorer ved oppgraderingen. Den minste motoren er en trelitersdiesel med 258 hk. Den skal ifølge Audi greie seg med kun 0,59 l/mil. Om treliteren ikke holder, står Audi klar med en dunderdiesel på 4,2 liter med 385 hk og et brutalt dreiemoment på 850 Nm (før 350 hk/800 Nm).

Cockpit Audi A8 facelift 2013

PÅKOSTET: Er det én ting Audi kan, er det å gi interiøret en påkostet følelse. A8 er kongen på haugen i så måte. FOTO: Audi

De to tilgjengelige bensinmotorene på 3,0 og 4,0 liter yter henholdsvis 310 og 435 hk. Med den åttesylindrede fireliteren tar A8 sin toppsjef fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Om dette ikke holder, kan du selvsagt gå for langversjonen (13 cm lengre, altså 527 cm) med W12-motor, 6,3 liter sylindervolum og 500 hk. Eller hva med sportsutgaven S8, som har V8 bensin, to turboer og 520 hk?

Den billigste utgaven av den oppgraderte Audi A8 vil koste fra i overkant av 1.050.000 kroner. Til Norge kommer den i november.

Audi A8 facelift 2013

HVIL UT: Trassige undersåtter på jobben? Her kan toppsjefen hvile ut etterpå. FOTO: Audi

Audi A8 facelift 2013

BØLGEBLINK: Blinklyset starter innerst og går utover. Audi sier at det skal gjøre det enda tydeligere for andre trafikanter hvor A8-sjåføren har tenkt seg. En artig gimmick er det også. FOTO: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!