SE VIDEO AV VW SCIROCCO HER

Volkswagen er selvsagt klar over at kvinner utgjør en kjøpesterk gruppe i mange markeder, og de vet sannsynligvis også at Volkswagen er et typisk manne- eller fornuftsmerke. Kanskje med unntak av Polo og til dels Golf.

Les også: Alle våre biltester

Scirocco skal være noe annet, selv om den deler basis med både nåværende og neste Golf. Dessuten peker Scirocco med sitt åsyn og "kroppsholdning" på hvordan Volkswagen ser for seg sin designframtid.

På mange måter er den en parallell til Audis lansering av A5. Den representerte det kule og trendy, før den mer folkelige A4 med samme plattform fulgte etter. En viss markedsavdeling hadde et par ord med i laget, akkurat som den har hatt det hos VW nå.

For Scirocco er også en sportscoupé, og den inneholder mange av VW-bitene vi kjenner fra før. VW serverer først turboladede TSI-bensinmotorer, og til Norge kommer den nye caféraceren i november.

Mest praktisk i klassen er den ikke, med sitt lille bagasjerom. Små barn vil dessuten slite med å se ut av bakvinduet, som har høy karm. Beinplassen til fire voksne er akseptabel, de to bak har faktisk også gode sportsseter.

Er du lang i kroppen, vil du imidlertid slite med den smekre takhøyden bak.

80 prosent menn?

I minimalistiske omgivelser under solnedgangen i Lisboa, sier Andrew Coombe, VWs internasjonale salgsdirektør at de regner med at kjøpergruppen vil være i alderen 24 til 34 og at 80 prosent trolig vil være menn.

To av ti er ikke akkurat noen offensiv kvinneandel, og Coombes prognose bryter klart med forhåndsuttalelsene. Harald A, Møller AS' informasjondirektør Paul Hegna våger å innta en litt annen innfallsvinkel for furet værbitts del.

¿ Det er ikke usannsynlig at det blir en 60-40-fordeling, i favør av menn, mener Hegna, men peker likevel på at Scirocco har flere typiske mannlige kunder enn kvinnelige.

Han er ikke uten videre med på at Scirocco med 200-hesters TSI-motor er en åpenbar kannibal til evigunge Golf GTI. Scirocco-toppmotoren er hentet fra nettopp GTI. Etter vår mening taper GTI-en i konkurransen med den noe bredere og stødigere Sciroccoen, som kjører både sportslig og trygt.

Ved lanseringen kommer i tillegg den 1,4 liter store kompressor- og turboladede motoren som vi også finner i Golf GT.

Les prøvekjøringer av både Golf GTI og Golf GT her.

Under prøvekjøring er det ikke vanskelig å konstatere at GTI-maskinen, i kombinasjon med dobbeltclutchgirkassa (DSG), fortsatt er å foretrekke. Men det er samtidig absolutt null tvil om at 160-varianten gir nok til kjapp framferd, og ved en prissammenlikning blir bildet klarere.

Hullene vi påpekte i effektregisteret under en tidligere test av Golf GT (mot GTI i 2006, red. anm) på hjemlig grunn, med samme motor, er definitivt ikke å spore her.

Kjøremaskin

At Scirocco har noe ekstra å by på i avdelingen for kjøreegenskaper er heller ikke noe særlig å tvile på. Standardsportchassiset er åpenbart stivt nok til å tåle langt mer kraft enn de 200-makshestene som foreløpig er lagt i potten.

Utstyrt med lavprofildekk i 19-tommersstørrelse og en sporvidde på hele 1,8 meter har du førsteklasses kontakt med bakken, men prisen for det er samtidig at bilen er følsom for humper på en måte som komfortelskere ikke vil like.

I tillegg kommer bilen med et justerbart chassis som strammer bilen merkbart opp, men uten at det egentlig er nødvendig å bruke penger på dette - siden bilen kjører bra også uten. Går du ned til 17-tommersfelger, med ditto ekstra hjuldimensjon som på den andre bilen jeg var innom, henter Sciroccoen litt komfort tilbake.

Den som retter seg mest mot solid bakkekontakt og mulighet til skarpe svinger vil kose seg mest i denne bilen. Det hjelper også godt på med små og avgjørende standarddetaljer - som et herlig sportsratt og seter med god støtte både oppe og nede.

Så gjenstår det å se om også kvinnene faller for Scirocco.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!