Tekniske data:

Motor: R4, 1968 ccm.

Ytelse, hk, o/min: 170 v/4200

Dreiemoment, Nm, o/min: 350 v/1750

Drivstoff: Diesel

Bagasjerom, liter: 350/1305

Forbruk l/mil, blandet: 0,53/0,56

CO2-utslipp, g/km:139 man/147 DSG

0-100 km/t, sek (fabrikk): 8,1

Toppfart, km/t: 222

Dekkdimensjon: 225/45R17

Pris, fra: 367.040,-

GTD-navnet er ingen ny oppfinnelse. Det ble brukt for første gang i 1982, i kombinasjon med første generasjon Golf.

Den gang hadde den en 1,6-liters dieselmotor på 70 hester, og var i sin tid en av markedets raskeste dieselbiler.

Den siste Golfen som bar navnet GTD var tredje generasjon, og nå, tre generasjoner senere er den tilbake.

Golf GTD har VW-konsernets velkjente toliter under panseret. Her yter den 170 hester og 350 Nm, noe som gjør den mer enn rask nok for de fleste.

Denne motoren gjør at bilen blir litt mer nedtonet enn GTI, og den føles mer bedagelig. Mye av dette inntrykket kan tilskrives den flate dreiemomentkurven.

0-100 på 8 sek

Det trekker jevnt fra rundt 1500 o/min og opp til 4500. Dermed trenger du i prinsippet aldri å gire noe særlig, da du har mye krefter tilgjengelig uansett turtall.

Trenger du ikke 170 hester? Les testen av Golf med 140 hester her.

Sprinten til 100 går unna på 8,1 sekunder, og det butter ikke før nåla treffer 222 km/t for den manuelle varianten.

Lydbildet er et av de kuleste vi har hørt fra en firesylindret dieselmotor.

Når du beveger deg oppover turtallsskalaen låter det nesten gromt, og det er ikke noe vi er vant til fra biler som brenner olje.

Les også:

Tøff småbil med turbosnerr

Pen og kjøreglad Mazda 3

=

=

Småtøff

Også på utsiden fremstår GTD som en nedtonet og litt mer anonym GTI. Mange av designtrekkene er de samme, men alt er gjort litt mindre synlig.

Eksempelvis er den karakteristiske bikubegrillen på plass, men på GTD har den fått kromlister i stedet for den sinte rødfargen du finner på GTI-modellen.

I interiøret er veldig mye likt. Recaro-stolene er komfortable på langtur, samtidig som de holder deg godt på plass når det går unna i svingene.

De kan leveres i både stoff og skinn, men vi ville helt klart valgt stoffsetene. For det første har stoffseter større friksjon mot bakenden, og for det andre får du det kule retro-rutemønsteret.

Eksemplarisk oppførsel

På veien oppfører Golf GTD seg eksemplarisk. Den takler alt av svinger på en glimrende måte, og svarer raskt på det du ber den om.

Vår prøvekjøring fant sted i alpine omgivelser i området rundt Kitzbühel, og selv med god fart gjennom hårnålsvingene oppførte GTD seg forutsigbart og med lett understyring når du passerte grensen for hva den taklet.

På motorveien er støynivået veldig behagelig, og det er aldri noe problem å holde en uanstrengt samtale i kupeen - selv i hastigheter opp mot det dobbelte av norsk maksfart.

Les også:

Klassens morsomste bil

Raske båter du har råd til

=

=

Ingen billigbil

Med 170-hesters diesel og en hel del standardutstyr sier det seg selv at Golf GTD ikke blir den billigste bilen i klassen.

En startpris på 367.040 kroner med manuelt gir gjør at den plasserer seg over åpenbare konkurrenter som BMW 120d og Subaru Impreza på prisskalaen.

Dette er begge biler som oppleves som mer lekne og responsive enn Volkswagens trygge Golf. På en annen side har GTD mer standardutstyr enn flere av konkurrentene, der i blant BMWen.

GTD kan også leveres med Volkswagens effektive DSG-girkasse, og prisen dras da opp 20.000 kroner.

Hvis du først vurderer å kjøpe en Golf GTD er dette vel anvendte kroner, da DSG-girkassen er både rask og komfortabel. Tradisjonelt sett bidrar denne girkassen også til en god annenhåndsverdi.

Prisen gjør at dette ikke er et åpenbart økonomisk valg, men dersom du sikler på en GTI og vurderer det dit hen at prisen og drivstofforbruket blir for høyt, kan GTD gi deg mye av det samme til en hyggeligere pris.

Les også:

Her er bilene folk er fornøyde med

Spar tusenvis på verkstedregningen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!