=

BRA TILTAK: Informasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, liker forslaget. Men vil likevel ha enda større vrakpant. FOTO: NAF/Erik Norrud

Snittalderen på den norske bilparken er 10,5 år gammel, og den blir ikke yngre. Noe som har flere uheldige konsekvenser.

Regjeringen Stoltenberg har gjort en god del angående bilavgiftene, som at volumavgiften er erstattet av en CO2-komponent. Og vrakpanten har vært gradvis økt fra 1500 kroner for få år siden til 2500 kroner i dag.

Kritikken, blant andre fra NAF, har gått på at dette likevel ikke er nok. Det monner rett og slett ikke.

- Vrakpanten må opp til 5000 kroner, sa kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF den gangen.

I forslaget til revidert Nasjonalbudjsett foreslår nå Regjeringen å øke vrakpanten enda en gang, til 3000 kroner.

- Og det er bra. Fortsatt er det ikke nok, men dette tror vi vil få noen flere til å vurdere å vrake bilen, mener Sagedal - og minner om at bakteppet for hele denne diskusjonen er ønsket om å fornye bilparken av hensyn til sikkerhet og miljø.

- Vi har fått dokumentert at det vrakes flere biler etter at vrakpanten har steget, så det er lov å forvente at også dette hjelper i riktig retning.

NAf startet et avgiftsprosjekt i 2010, blant annet med stort fokus på vrakpanten som hadde ligget stille i mange år. Nå er den fordoblet.

- Og det er selvsagt en oppløftende utvikling at det fokuseres på viktigheten av fornye bilparken, understreker Sagedal.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!