En SUV med 295 hk, men med et CO2-utslipp på beskjedne 43 g/km? Er det mulig? Ifølge Citroën skal det være mulig.

Bilen som står for de disse teoretiske prestasjonene heter Wild Rubis og er foreløpig bare et konsept. Men det viser at Citroën har planer om å lansere en SUV i DS-serien sin. DS-modellene skal være litt finere og fjongere enn de vanlig Citroën-modellene.

Drivlinjen består av bensinmotoren 1,6 THP med 225 hk/165 kW, kombinert med en elmotor på bakakselen på 70 Hk. Elmotoren får strømforsyning fra lithium-ionbatterier som kan lades i et vanlig strømuttak.

Den 1,6 liter store turbobensinmotoren ble for øvrig kåret til Årets motor i 2012, og finnes i en rekke bilmodeller, som blant andre Peugeot 308 GTI, Mini Cooper S og Citroën DS3 og DS4.

Takket være plug-in teknologien, kan Wild Rubis kjøres på kun elektrisk drift og har da en rekkevidde på 50 km, ifølge Citroën. Men tråkker du hardt på gassen, vil en boostfunksjon koble inn forbrenningsmotoren og alle de 295 hestene.

Ved rask akselerasjon eller når veigrepet er dårlig, kobles også firehjulstrekk inn automatisk. Elmotoren driver da bakhjulene, forbrenningsmotoren forhjulene. Sjåføren kan overstyre automatikken og selv koble inn firehjulsdriften dersom kjøreforholdene vanskelige

Egne lydeffekter

Konseptbilen Wild Rubis er 4,7 meter lang, 1,95 meter bred og 1,59 meter høy. Den er utstyrt med LED-kjørelys bestående av tre mobile lysmoduler. Innrammingen rundt består av «scrollende» blinklys lengst ned og en gaffelformet lyssignatur på siden.

Fronten minner mye om det luksuriøse konseptet Numéro 9, som Citroën viste frem på bilutstillingen i Beijing i fjor. Når bilen starter «rulles» lysmodulene ut og tennes, og en lydeffekt aktiveres. Spesielle lydeffekter er også utviklet for å fremheve de ulike lyssettingene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!