- Shit! Hvorfor i all verden har nesa mi funnet det for godt å produsere fem tonn snørr akkurat nå?

Jeremy Clarkson snufser. Lar smella gå i Range Roveren på vei nedover fra Beitostølen mot Gardermoen.

I baksetet sitter James May og Richard Hammond. Bent frem lavmælte - i hvert fall i forhold til den verbale sluggeren Clarkson, som har installert sin 197 centimeter lange ulenkelige kropp i passasjersetet foran.

Jeg kunne selvsagt ha forklart ham at tjue timer utendørs i norsk vinter krever mer enn tynnslitt dongeri og helsetrøye. Jeremy Clarkson har uten tvil vært helgens skrøpeligst kledde person, under opptaket til det som i lesende stund er blitt enda en heidundrende vanvittig Top Gear-episode filmet i Norge.

Og så stusser han over å ha blitt forkjøla?

Flaks for Clarkson at det bare var noen få minusgrader denne helgen. Uka etter viste gradestokken på Beitostølen minus 25!

Turen til Gardermoen foregår søndag kveld. Jeg er sjåfør for de tre, etter å ha tilbrakt helga sammen med dem og et tallrikt BBC-crew. En spesiell opplevelse, etter som jeg har fulgt med på Top Gear i rundt 20 år.

Mitt forhold til programmet begynte i 1988. Jeg møtte en av nittitallets store Top Gear-profiler, Tiff Needell, på Fuji Raceway i Japan. Han hadde akkurat startet sin TV-karriere, men var fortsatt profesjonell racerfører.

I Japan kjørte han en Gruppe C-Porsche, sammen med nordmannen Harald Huysman, som jeg fotfulgte en uke til ende, for å lage en reportasje til Aftenpostens A-magasinet.

Tiff Needell er i dag hos Top Gears erkerival Fifth Gear, men hadde faktisk en fartsfylt gjesteopptreden som stand in for James May i en av Top Gears første sendinger i år, da nye Atom Ariel skulle kappkjøre mot en motorsykkel på bane.

En herlig scene. Et eksempel på at Top Gear holder koken, kompositorisk og dramaturgisk. Det er mange bak kameraene og foran redigeringsskjermene som fortjener ros!

STORT CREW: Clarkson, May og Hammond var ikke alene på Beitostølen. Et digert BBC-crew fulgte med på lasset. FOTO: Håkon Bonafede=

STORT CREW: Clarkson, May og Hammond var ikke alene på Beitostølen. Et digert BBC-crew fulgte med på lasset. FOTO: Håkon Bonafede

Riktig satsing

Top Gear er på Beitostølen for å filme en ny episode - den fjerde - i Norge. Mange av dere husker sikkert OL-innslaget fra Lillehammer, der det blant annet ble hoppet i bakken - med en Mini! Vi har oppsummert flere av Top Gears vanvittige opplevelser i Norge i en egen sak.

Denne gangen er en ombygget skurtresker i sentrum. Fra å være et treskeverk for milde sommerkvelder, er den nå en slags supermaskin innrettet for heroiske oppdrag i vinterlandskap. Med plog, flammekaster og diverse andre fikse mekaniske innretninger, skal hutrende oppdrag løses.

Filmingen foregår dels ved Øyangeninnsjøen, dels i sentrum og dels på Valdresflya. Du leste riktig! Valdresflya er stengt, men åpnes for en grønnlakkert Claas Dominator 108S skurtresker. Underveis satte de blant annet fyr på en fotgjenger og generelt satte Beitostølen på hodet .

Lørdag kveld, under middagen på Radisson Blu Resort på Beitostølen, har jeg Clarkson til bords. Vi kommer inn på Top Gears endrede og elleville profil. Den som Clarkson selv og produsent Andy Wilman står bak.

En genistrek, vil mange mene. Men enkelte gamle fans har murret, og fremhevet erkerival Fifth Gear som et mer realt bilprogram.

Jeremy Clarkson selv er ikke i tvil om at de har gjort det riktige. 350 millioner seere tar vel ikke feil?

- Vi møter blodfans overalt, i alle slags land og blant alle slags mennesker, fra fattigfolk i muslimske land til søkkrike amerikanske kjendiser. Noe må vi ha gjort riktig, som Clarkson sier.

En av Top Gears største fans er talkshow-stjernen Jay Leno. Han fikk tilbud om å være med i den amerikanske versjonen av programmet, men takket nei.

- Du kan ikke være like frekk i kjeften i et sponset amerikansk Top Gear, og dessuten mener jeg det er nærmest håpløst å prøve å leve opp til den utrolig høye standarden originalprogrammet har, sa Leno i et intervju.

Jeremy Clarkson har likevel til tider vært usikker på om de har tatt den litt vel langt ut i programmet. I 2007, i spalten sin i Top Gear Magazine, henvendte han seg til leserne, og spurte dem hva de mente. Skulle de teste to sportsbiler mot hverandre på tradisjonelt vis, eller ta dem med i et fly over Arizona-ørkenen og hive dem ut, for å se hvem som lander først?

Clarkson fikk svarene han trodde og håpet på. Top Gear stevner frem som en humørfylt underholdningsbauta.

HVA NÅ? Clarkson og May diskuterer fremdriften i filmingen. En del foregår etter innfallsmetoden. Redaktør Alexander Øystå i Vi Menn følger med. FOTO: Håkon Bonafede=

HVA NÅ? Clarkson og May diskuterer fremdriften i filmingen. En del foregår etter innfallsmetoden. Redaktør Alexander Øystå i Vi Menn følger med. FOTO: Håkon Bonafede

Brannslukking

Men med en slik setting kan programlederne av og til opptre som løse verbalkanoner på dekk. Det er fort gjort å tråkke noen på tærne. Og Top Gears programledere har enkelte ganger slengt såpass med leppa at BBC må rykke ut og foreta brannslukning. Blant annet har Clarkson blitt beskyldt for å være homofob.

Organisasjoner som representerer homofiles rettigheter har stilt et spørsmål ved hvorfor den som vil ha publikumsbilletter må kjøpe minimum fire stykker, og at to av dem må være til kvinner.

BBC har svart på kritikken, og forklart praksisen med at de vil unngå at hangaren blir full av mannlige publikummere.

Legg forresten merke til at det påfallende ofte står en vakker kvinnelig publikummer i TV-bildet. Det er ikke tilfeldig. BBC innrømmer at slike ofte plasseres bevisst i kameraet, fordi brorparten av TV-seerne er menn.

I en av årets episoder viste Top Gear et bilde av en mexicansk sportsbil, og forfektet teorien om at sportsbiler reflekterer menneskene i det landet de er kreert i. Altså måtte denne være lat.

Deretter fulgte noen tirader om Mexico og mexicanere, som ble avsluttet med at de neppe ville få en klage på dette, siden den mexicanske ambassadøren helt sikkert for lengst var sovnet med fjernkontrollen i hånda.

Få dager etterpå ble en formell klage til BBC ble levert inn fra den mexicanske ambassaden.

SLENGER MED LEPPA: Ikke så rent sjelden slenger gutta såpass med leppa at BBC mottar klager. FOTO: BBC=

SLENGER MED LEPPA: Ikke så rent sjelden slenger gutta såpass med leppa at BBC mottar klager. FOTO: BBC

May og Hammond kjærester?

I Range Roveren har Jeremy Clarkson gjort et iherdig og - må jeg glatt innrømme - gapskrattende morsomt forsøk på å overbevise meg om at May og Hammond faktisk er kjærester.

- La du ikke merke til at de alltid kom sammen til frokost, litt bustete på håret? De pleier å leie hverandre helt til de er nede i resepsjonen, hevder Clarkson med alvorstyngde.

Gutta i baksetet flirer og rister på hodet.

Så går de over til å diskutere hva de skal bestille i restauranten på Radisson Blu Airport-hotellet på Gardermoen. Det er ikke småtterier som skal ligge i midten på de enorme sandwichene som planlegges satt til veggs!

- Er det langt til flyplassen fra hotellet? undrer Clarkson.

- Bare over ei bru; tar 3-4 minutter å gå, svarer jeg.

- Å nei, det er for langt, jamrer Clarkson.

- Kan du ikke få en av de andre til å bære deg? foreslår jeg.

- Glimrende forslag, konkluderer Clarkson, mens protester og mishagsytringer hagler fra baksetet.

Så er Top Gears frontfigurer borte. Stillheten tar igjen Range Roveren i besittelse, etter at den i 3,5 timer har måttet vike for Jeremy Clarksons skravlende tilstedeværelse.

Hjemme jubler en tolvåring begeistret over sixpacken med julebrus pappa har med hjem. Ingenting aner hun om at den er innkjøpt av en krøllhåret TV-stjerne, i tro på at det brune innholdet var brygget på korn.

LES OGSÅ:

Se Top Gear på sitt aller villeste

Beitostølen-episoden kommer på tv 2. mai

Top Gear kjører Porsche 959 mot Ferrari F40

I FYR OG FLAMME: Jeremy Clarkson for frem som en hardbarket pyroman, der han tronet på en ombygde skurtreskeren. FOTO: Håkon Bonafede=

I FYR OG FLAMME: Jeremy Clarkson for frem som en hardbarket pyroman, der han tronet på en ombygde skurtreskeren. FOTO: Håkon Bonafede

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!