=

TØFT INTERIØR: Interiørdesignen er ikke akkurat mindre viktig i en biltype der den ligger åpent for all verden. FOTO: Toyota/Paul Bahrson

Toyota FT-86 og halvbroren Subaru BR-Z er allerede vel introdusert, stort sett med ovasjoner både fra motormedia og publikum.

Så er spørsmålet hos Toyota - skal vi lage en kabrioletversjon av den boxermotoriserte bakhjulsdrevne 2+2-sportsbilen FT-86?

For å finne svaret har de satt sammen en kabriolet, kaller den FT-86 Open Concept, og viser den frem under neste ukes bilmesse i Geneve.

Reaksjonene fra motormedia og publikum vil avgjøre om Toyota går videre med serieproduksjon av denne konseptbilen (som nok er temmelig nær en eventuelt serieprodusert versjon).

Noe som på ingen måte er uvanlig for en bilprodusent å gjøre. Det koster milliarder å ta frem en helt ny bil, og selv for en kabriolet som rent teknisk hviler på en allerede eksisterende modell, handler det om litt mer enn å kappe av taket.

Så Toyota vil gjerne sikre seg at tilstrekkelig mange tilsynelatende liker denne kabrioletversjonen, før de setter i gang robotene.

=

LEKKER HEKK, ELLER?: En hekk å snu seg etter, håper Toyota. FOTO: Toyota/Paul Barshon

Selvskryt teller ikke

FT-86 Open Concept er 4,24 meter lang og 1,78 meter bred. Akselavstanden er 2,57 meter. Og den deler altså plattform og drivlinje med GT-86.

Den har videre et elektrisk nedfellbart stofftak med glassvindu, konstruert slik at bilen fortsatt skal ha plass til fire (vel, vi snakker nok 2+2 her også), uten at det skal gå særlig ut over bagasjeromsplassen.

Som sedvanlig beskriver Toyotas PR-avdeling FT-86 Open Concept som noe nær verdens åttende underverk, men det er altså her dere kommer inn. For det er ikke Toyotas PR-avdelings evne til å lete frem panegyriske karakteristikker som avgjør om bilen blir laget, men "mannen i gatas" syn, og potensielle lyst til å kjøpe den.

=

VEI ELLER SKROTHAUGEN? Bilproduksjon koster, og det er greit å legge ut en føler. FOTO: Toyota/Paul Bahrson

Publikums stemme avgjør

Toyota har for øvrig hatt en kabrioletversjon i tankene allerede da FT-86 ble konstruert. Rammeløse dører er brukt, nettopp med tanke på en mulig fremtidig kabriolet.

En av de tingene som gjør GT-86 til en leken bil, er den lave vekten på 1257 kilo. Og Toyota har allerede identifisert en rekke områder som må få spesiell oppmerksomhet hvis en kabriolet skal produseres, både med tanke på vridningsstivheten i chassis og balanse, og for å unngå en nevneverdig økning av vekten, som jo har en betydning for ytelsen.

Men alt dette er ingeniørkunst. Det er primært designen som i første omgang avgjør om ingeniørene på ny må kaste seg over FT-86.

Eller rettere sagt, publikum.

Les også:

Slik unngår du å fylle bensin på dieselbilen

Ny Toyota RAV4 prøvekjørt

Vi har testet 657 biler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!