Solo Diesel

Smart dings mot feilfylling

Slik unngår du å fylle bensin på dieselbilen.

FEIL: Bensin på dieseltanken kan forte koste tusenlapper. Men det skjer daglig, og er fort gjort. FOTO: Vi Menn Bil
FEIL: Bensin på dieseltanken kan forte koste tusenlapper. Men det skjer daglig, og er fort gjort. FOTO: Vi Menn Bil
Sist oppdatert

I takt med tiden vi lever i, skal alle springe litt fortere - og tiden vi bruker på bensinstasjonen skal ikke være noe unntak.

I hvert fall ifølge tall fra veihjelpsfirmaet Falck blir vi stadig mer klønete med bilene våre, og feilfylling med bensin på dieseltanken har fått pallplassering over disse feilene.

Halvveis i fjoråret hadde nærmere 2 000 personer fått hjelp grunnet feiltanking, noe som utgjorde en tydelig oppgang fra 2011.

Men dette er bare tall fra en aktør innen veihjelp, og om vi framskriver disse tallene litt fritt er det grunn til å anta at trenden vil fortsette i år også.

Så hva kan gjøres? Det er her det ekstra tanklokket Solo Diesel kommer inn i bildet, som ett av de mer realistiske tiltakene vi har sett så langt for å forhindre at du fyller bensin på dieseltanken. Vi snakker ikke om en ren nyhet her, den første versjonen kom på markedet i 2008, men den siste versjonen har fått noen forbedringer rundt mekanismen.

Det neste spørsmålet blir om dette virker i praksis?

Etter å ha studert den medfølgende manualen, før vi begynte, ble det klart at dette krever litt modifisering av eksisterende tanklokk i mange tilfeller.

Det er likevel et enkelt inngrep til liten pris sammenlignet med hva en feiltanking kan koste.

NAF anslår at om du merker feilfyllingen med en gang, vil prislappen for kun tømming av tanken, filterskift og rens av drivstoffanlegget komme på rundt 1500 og 3500 kroner. Starter du og kjører til den stopper, trekkes det frem et prisbilde på 3 000 til 70 000 kroner, hvor motorens vitale indre organer må byttes.

SOLO: Solo Diesel settes på plass der det originale lokket stod. Den lille snora som holder lokker må imidlertid bort, om du ikke vil ha et ekstra lokk dinglende. FOTO: Terje Haugen
SOLO: Solo Diesel settes på plass der det originale lokket stod. Den lille snora som holder lokker må imidlertid bort, om du ikke vil ha et ekstra lokk dinglende. FOTO: Terje Haugen

Enkel virkemåte

Men tilbake til vårt intelligente tanklokk. Selve prinsippet bak oppfinnelsen er nesten irriterende enkel, når du først har forstått virkemåten.

Siden dieselmunnstykket er litt større en bensinvarianten vil ikke Solo Diesel åpne seg tilstrekkelig, og rett og slett hekte fast bensinmunnstykket før du får lirket munnstykket ned i røret (en liten klaff åpner seg dermed heller ikke).

Men det er en liten ulempe her. Ofte er det slik at det finnes en kork du må skru ut under selve tanklokket. Denne handlingen er nokså automatisert, og det er fort gjort å skru av selve Solo Diesel-patentet også. Her ble det den alarmerende gule fargen som ble redningen.

Det står for øvrig godt synlig i manualen at du må huske å ikke skru ut selve Solo Diesel-lokket.

Kanskje har vi kommet like langt her? Vel, dette gir deg i alle fall en påminnelse om at du er på feil kurs, og kanskje er det godt nok.

Andre triks

Skal du være på den helt sikre siden må du imidlertid vurdere å bytte bil. En europeiske standard som slår fast at pumpepistoler til diesel skal ha en diameter på 25 millimeter og pumpepistoler til bensin 21 millimeter, noe som kort fortalt gjøre det lett å få en pumpepistol for bensin inn i påfyllingsrøret til en dieselbil, men ikke vice versa.

Så langt er det Ford, BMW og Volkswagen som per i dag skilter med systemer som kan hindre feilfylling av drivstoff på biler.

Vi gjør oppmerksom på at NAF fører Solo Diesel i sin netbutikk

Denne saken ble første gang publisert 25/02 2013, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også